Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 09:32:42
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 09:32:22
Overstappen op digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 09:30:38
Gezocht, Gebogen stalen brug met radius H0, lengte 80-85cm door Patrick1975
Vandaag om 09:29:59
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Patrick1975
Vandaag om 09:25:53
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:25:41
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door henk
Vandaag om 09:06:31
Buitenlust door JaJo
Vandaag om 08:48:35
Fleischmann wagon type Rens van de NS door Arjan6511
Vandaag om 08:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 08:19:58
Bouw Fehmarnbelttunnel gestart door jowi
Vandaag om 08:19:41
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 08:16:38
Helling n spoor door ronald2016
Vandaag om 08:05:33
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
Vandaag om 07:21:21
Falkensteiner bockerl door Reeks77
Vandaag om 06:52:28
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 05:52:52
Sehr-am-Üzant II door Tulpendaal
Vandaag om 05:25:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
  

Auteur Topic: Wissel in keerlus  (gelezen 1801 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2020, 10:53:26 »
Ah, dat had ik gemist. Ik meende dat de 6199 een wissel was. Ik ben niet zo thuis in Fleischmann. Maar we zijn het er over eens dat dat stuk rail de keerlus moet worden.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2020, 15:20:34 »
Kan wel, maar...........   Links in het nu bruine stuk zit het eerste railstuk (diode) direct na de "keerluswissel".   Dan komt het bruine stuk naar de nieuwe wissel.  Verdergaand in de keerlus volgt dan ergens de railisolatie en vlak voor de wissel het tweede railstuk met onderbreking en diode. 
De nieuwe wissel zou  aan de bruguitgang voorzien moeten worden van een dubbele isolatie.

Wat gebeurt er nu ?  Een trein rijdt links het bruine stuk binnen en rijdt over de eerste dioderail.  Er gebeurt niets.  Afhankelijk van de stand van de wissel: A/  Rechtdoor:  de hele rode baan staat hetzelfde gepolariseerd, dus de trein kan gewoon doorrijden
 B/  Afbuigend:  de trein komt in het rode stuk en rijdt over de isolatie.  De trein stopt.  Bij ompolen van de regelaar rijdt de trein verder.  De rode baan volgend komt de trein weer van de andere kant richting brug en nieuwe wissel.   Vraag is dan welke spanning (poling) er in de keerlus staat. Daar zijn  gegevens van de keerlusmodules voor nodig, met name hoe de diodes zijn aangesloten.

Makkelijker is het dus om de wissel in de rode baan VOOR de keerluswissel te leggen, zoals Cees Baarda aangeeft,  of direct ACHTER de keerluswissel in de afbuigende baan, zoals Bert V bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 20:38:35 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2020, 18:50:31 »
De Betriebsanleitung van Fleischmann bekijkend is het volgens mij niet mogelijk om in het bruine deel de eerste "Funktionsgleis" te plaatsen. Alles moet volgens de voorbeelden van Fleischmann in de keerlus zelf zitten en dat zou in dit geval dus het rode gedeelte zijn. De situatie die hier gecreëerd wordt komt volgens mij overeen met Fig. 2.

De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.

Groeten,
Bert

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2020, 18:56:12 »
Volgens de handleiding bestaat de 6199 uit 2 stukjes rails die aan in en uitgang van je keerlus moeten komen en twee railisolatie lasjes die op een afstand van 2x langste locomotief voor de uitgang moet komen. Een trein hoeft niet geheel in de sectie te passen. Dus de 6199 moet geheel in de rode sectie (in/isolatie/uit)
Groetjes Gert

Soest in H0


Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 17 oktober 2020, 19:04:05 »
Ik geloof dat je daarin gelijk hebt Gert. Het gaat inderdaad alleen om de locomotief. Eventuele verlichte en dus stroomafnemende rijtuigen zullen geen last hebben van het omdraaien van de polariteit en evenmin sluiting kunnen veroorzaken. M.a.w. het moet in de bestaande situatie in te bouwen zijn.

Groeten,
Bert


72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1734
    • El Carrilet
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2020, 20:03:10 »
In dat rode stuk wat je tekent moet hij die Fleischmann 6199 plaatsen.
Hij kan de polariteit van het rode spoor ook schakelen met de wissels en een relais:  rode spoor binnenrijden via onderste wissel, stoppen, uitrijwissel op afbuigend zetten (en daarmee via relais ook rode spoor ompolen), uitrijden.
De rest van de baan houdt dan altijd dezelfde polariteit.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2020, 21:01:35 »
De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.
Dan bedoel je het inpassen van een stuk dubbelsporige brug in het landschap, dus het landschap aanpassen.  Als dat niet de bedoeling is, dan kunnen die varianten inderdaad niet.
Maar even terug naar de keerlus, nu opgedeeld in een bruin stuk voor de nieuwe wissel, en een rood stuk achter de nieuwe wissel.  Past alles (werkzaam) achter de nieuwe wissel:  makkelijke oplossing.
Maar ook de oplossing in een "lange" keerlus, dus bruin en rood, kan volgens mij ook.  Nieuwe wissel staat op afbuigen:  de gewone keerlus.  Nieuwe wissel staat op rechtdoor:  gewoon ovaal.  Het potentiële probleem ontstaat, wanneer een trein al door de keerlus gegaan is en vanaf rechts weer terug wil komen. Als de wissel op rechtdoor staat, krijgt het linkse deel van de keerlus via de denkende wissel de juiste polariteit, dus kan de trein doorrijden.  Maar als de wissel op afbuigen staat, moet de trein stoppen.  Maar dat kan niet meer met de denkende wissel, daar moet een apart stopstuk voor gemaakt worden, dat tegelijkertijd met de wissel aan/uit staat.
Dus afhankelijk van lengtes, wensen en toegevoegde eisen kan gekozen worden
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:46:16 »
Denkende wissels zijn er niet voor om polariteit te wisselen, die zijn ervoor om een enkele rail aansluitend aan het puntstuk wel of niet stroomloos te zetten.
Tegengestelde polariteit moet je echt uit de buurt houden van zo'n denkend puntstuk.

Edit: De Fleischmann 6199 set lijkt me een goede oplossing, de beschrijving is duidelijk (voorbeeld 2 toepassen).
Alleen de vorm (2x overweg) past natuurlijk niet op de brug.
Maar misschien is de functie van de dingen wel na te bouwen als je kunt achterhalen wat er precies in de overwegen verstopt zit. Een set diodes, lijkt me.

2e edit: onzin van die overwegen, alleen in spoor N bestaat de set uit twee overwegen. Had ik even over het hoofd gezien.
https://www.fleischmann.de/de/product/11710-0-0-0-0-0-0-005007006-0/products.html
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 23:13:50 door VictorPM »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:51:02 »
Ik ken de bouwwijze van de onderdelen van de 6199 niet voldoende om te weten of het kwaad kan dat de inrijrail los in een gesloten ovaal komt te liggen (situatie met doorgaande nieuwe wissel). Het feit dat Fleischmann expliciet vermeld dat de keerlus maar in één richting kan worden bereden doet mij vermoeden van wel maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Wel heb ik het uit verhaal van Jack begrepen dat hij een trein die door de keerlus is gegaan ten allen tijde naar beneden naar de binnenbanen wil sturen en dus niet andersom over het ovaal wil laten rijden. Als hij dat echter vergeet ontstaat er volgens mij dan wel een probleem bij dat inrijstuk.

Simpelste oplossing volgens mij is alles in het rode deel plaatsen (zoals het in fig. 2 staat), geen gedoe met denkende wissels (zoals Victor aangeeft: moet je in deze situatie niet willen) en mocht hij een keer per ongeluk vergeten om de trein die door de keerlus is gegaan naar beneden te sturen dan kan het ovaal zonder problemen in tegengestelde richting bereden worden. Maar goed, alles moet dan wel in het rode deel ingepast kunnen worden.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2020, 10:35:33 »
Als altijd naar de beneden baan gereden wordt:  leg de eerste inrij-diode rail direct achter de keerluswissel. De wissel kan rustig in het midden gelegd worden, heeft geen enkele invloed.
Ik persoonlijk zou echter voor de mogelijkheid kiezen om toch het ovaal geheel in "tegengestelde" richting te kunnen berijden, is weer eens wat anders.  En als het bij punt 1 toch fout gaat, is er niks aan de hand.
Kosten? Een paar extra isolaties, een schakelaar, zo gewenst 1 diode, en nog wat kabel.  Ik denk minder dan 10 euro.

Dus vraag aan Jack:  altijd naar de beneden baan of niet ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:42:43 »
Beste helpers;

Ik vind het geweldig hoe jullie mij proberen te  helpen , maar helaas kan ik niet op elk bericht direct antwoorden omdat ik ook nog gelukkig mag en kan werken .

Maar ik lees met veel aandacht jullie reacties ,  en dit word mij plan.



VvKAN

Ik wil kunnen rond sporen zowel links als rechtsom op de rode boven baan .
Dat moet nu lukken omdat het keerlus garnituur nu op de brug ligt ,en hier heb ik aan 45cm tussen 1 en 2 genoeg om een locomotief te kunnen laten ompolen . dit ompolen gebeurt bij schakeling 2 en ik mag alleen vanuit de bocht het keerlus garniteur  bij 1 oprijden .

Als ik op de rode boven baan rij en ik laat de linkse rechte wissel (op recht stuk links naast muur)op recht doorstaan en de gebogen wissel links onder in bocht naar rechts over brug afbuigen dan heb ik toch gewoon een ovaal.
Dan zou ik toch gewoon rondjes kunnen draaien op de boven rode baan. En is de keerlus uitgeschakeld.

Wil ik gebruik maken van de keerlus dan moet ik linker rechte wissel gewoon rechtdoor laten staan, bochtwissel naar keerlus zetten over keerlus garniteur 1  ,ompolen bij 2 en weer verder in tegengestelde richting over boven baan kunnen rijden op het rode ovaal of     Als ik rechtsboven wissel omzet weer naar beneden kan rijden naar de gele buitenbaan
Dit word nu mij plan.

Gr Jack



VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:04:27 »
Goed plan.  Dan kun je de  "denkende" wissels zo nodig van een stopstuk voorzien, om te voorkomen dat je over een verkeerd staande wissel rijdt bij het met de klok mee rijden.
Ik bedoel de keerluswissel links (die na het verlaten van de keerlus in afgebogen toestand staat)  en ook de nieuwe wissel, die ook verkeerd staand achtergebleven is.
Dit alleen voor de veiligheid, als je vergeet de wissels weer in de juiste stand te zetten.

Veel plezier en succes met de aanpassing, die een mooi stukje rijden toevoegt.

(En laat het resultaat nog eens horen / zien.  Ik ben zeer benieuwd)
PS.  Ik vond het erg leuk om weer eens in het analoge tijdperk te verkeren. Ben zelf behoorlijk gedigitaliseerd, alhoewel voor sommigen niet genoeg. ;)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2020, 17:07:01 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:59:17 »
Beste VvKan;

Tuurlijk  hou ik jullie op de hoogte, maar het zal wel wat maanden gaan duren i.v.m bouwen van wegneembare brug bij deuropening en het op hoogte brengen van rechter rode ovaal.

Dank je wel.

gr Jack

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2020, 19:23:12 »
Prima plan zo Jack, dat moet helemaal gaan lukken  (y).

In plaats van denkende wissels zou je ook kunnen overwegen om de wissel helemaal linksonder en die rechtsboven te koppelen, zodat je wanneer je ervoor kiest om boven in het ovaal te blijven rijden de wissel bij de keerlus ook altijd goed staat (wissel bij de brug rechtdoor = wissel rechtsboven afbuigend) . Op het moment dat je wel de keerlus wilt gebruiken schakelt de wissel rechtsboven dan weliswaar mee maar daar heb je geen hinder van en kun je tijdig weer omzetten als je besluit om vanuit je keerlus nog even op het ovaal te blijven.

Groeten,
Bert