Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:38:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Edgy
Vandaag om 07:30:28
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:10:30
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779  (gelezen 1719 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #30 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:54:30 »
Meet eens op 1 rail tussen blok 3 en blok 4.  Als, zoals hierboven aangeduid, er een verschil zit in de synchronisatie, dan zou er een verschilspanning te zien moeten zijn.  Verwissel daarna de polariteit eens op blok 4 ( omwisselen aansluitdraden) en meet nog eens.
Ben benieuwd.  Misschien doet het niks of zegt het niks, maar het blijft nog even zoeken naar de oorzaak.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2020, 22:00:33 »
Nog een suggestie:  sluit de remgenerator aan op blok 4 en kijk wat er gebeurt.
Sluit daarna de remgenerator aan op een weerstand (redelijk grote waarde en met voldoende wattage) , maar los van de rails en kijk wederom wat er gebeurt.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #32 Gepost op: 07 oktober 2020, 22:38:00 »
Misschien is het niks, maar heb je al eens geprobeerd de kabels van booster naar booster en booster naar rem generator te wisselen?
Ik bedoel daarmee dus de booster bus kabels, de 4polige RJ11.
Wat me ook een beetje verwonderd, maar zal er niks mee te maken hebben, is de 1V verschil in uitgang tussen centrale en booster3 bijvoorbeeld.
Dat zou niet zoveel mogen zijn, ik had maximaal een 0.5Volt verwacht.
Het blijft een apart probleem. Inderdaad de spanningsverschillen tussen beide blokken van railstaaf naar railstaaf zijn wel interessant om te weten.
Ook de gemelde tik is mij niet helemaal duidelijk wat je hoort. Kan dit zijn tussen centrale en booster4, of echt tussen booster 3 en 4?
Het hoort in ieder geval niet.  ;D
Succes wederom, groetjes, Hans

PS, iets staat mij bij uit een grijs test verleden dat ik een van de twee polen van de uitgang van de 10764, die ik als booster gebruikte, heb doorverbonden maar weet het niet meer zeker.
De handleiding zegt trouwens dat dit niet de bedoeling is. Toch kan ik me iets dergelijks herinneren, maar raad het niet aan.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 22:50:26 door Hans sprinter »

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #33 Gepost op: 07 oktober 2020, 23:19:47 »
Vincent,

1. de Centrale is dit een roco multiecentrale, die met de blauwe draad loze muis..
2. de als booster gebruikte centrale hebben deze alle het zelfde type nummer. en welke type nummer
    de  centrales hebben die een aansluitsnoer met een plug of een vast draad naar de trafo`s.
3. bij elke booster dienen beide spoor staven geïsoleerd te zijn ten opzichte van elkaar.
4. als je van booster 1 de rechter rails en van booster 2 de linker rails pakt welke voltage meet je dan.
   meet dat bij elke booster overgang.
5. gebruik je een stekker blok waarop alle trafo zijn aangesloten,
    een stekker gaat naar een stopcontact van de huisinstallatie.
    alle trafo`s zitten op de zelfde zekering groep.
6. vreemd het spanningsverschil  bij booster 1 en de centrale ten opzichte van de andere booster bij gelijke trafo`s.
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
8. de voeding van de boosters (trafo uitgangen) mogen ook niet door ver bonden zijn
9. eigenlijk de eerste vraag heeft deze combinatie al zo bij je gewerkt in het verleden.
 


 
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 23:22:17 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #34 Gepost op: 08 oktober 2020, 08:31:00 »
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
Uit de handleiding van de MM:
Maximaal kunnen er vier Boosters 10765 op de versterker 10764 worden aangesloten. In verbinding met de remgenerator 10779 kunnen bij grotere modelspoorwegen echter meer dan 4 Boosters worden aangesloten. Hiertoe moeten versterker, Booster en remgenerator in de volgende volgorde worden aangesloten:10764 (of 10761) – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 enz.

Het zou ook raar geweest zijn als dit anders was geweest, gezien de 10764 de functie van de remgenerator heeft, oftewel de fanout van de 10764 geld in dit geval, zeer waarschijnlijk hetzelfde IC als in de remgenerator. Bij de draadloze centrale is dit niet anders is., sterker nog, de text  is een exacte copy van de MM manual, zelfs met verkeerde type nummer van de centrale in de text...(multiZENTRALEPRO – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 etc.)
Groetjes, Hans

PS intrigerende opmerking uit de manual:
It is imperative that you make sure that the power track does not contain any capacitors.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 08:45:42 door Hans sprinter »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #35 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:48:31 »
Je bedoelt dat misschien in blok 4 een condensator in de aansluitrail zit ?
Zou kunnen, maar dan zou de loc toch niet gewoon door blijven rijden ?  En uiteindelijk de booster of de condensator in rook opgaan ? En de overgangen naar 5 en 6 ?
Uiteraard wel te controleren.
Duidelijk is, dat het nog steeds onduidelijk is.

Ik zit ook te denken, of misschien de isolatie tussen blok 3 en 4, bij het rijden met een zware loc, toch contact maakt.  Controleren svp.

Dus voorlopig blijven controleren en uitsluiten van mogelijkheden.  Moeilijk.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #36 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:54:34 »
Hans,
Bedankt voor de aanvulling, kon het even niet zou gauw terug vinden.

Ik weet wel dat de verschillende centrale types niet gefabriceerd zijn door de zelfde producent.
Andere pcb layout en grote mogelijk niet exact het zelfde ontwerp en componenten.
Dit kan het spanningsverschil verklaren van de centrale, booster ten opzichte van de boosters.

Vvkan
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 10:26:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #37 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:13:46 »
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
Dat dacht ik ook, maar dat is voor mij te lang geleden. Bedankt voor de herinnering.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #38 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:26:01 »
In de praktijk tegen aangelopen.

1. Kortsluiting bij overgang tussen booster, polariteit digtaal signaal zit niet aan de zelfde kant van de rails, niet beide op de
    rechte of linker  railstaaf.
    Oplossing voedingstekker van de rails omdraaien van een booster.
2. Vonken bij overgang van boosters, bovenstaande of een te groot spanningsverschil tussen de boostersectie.
3. Wat lastige trafo`s zitten niet in de zelfde 50 Herz fase, netstekker omdraaien.
4. Trafo`s niet allen op dezelfde wandcontactdoos aangesloten, daardoor mogenlijk niet op de zelfde zekeringsgroep, en
    mogelijk niet op dezelfde ader van de huisaansluiting vanaf de straatkabel, fase verschil.
5. ook tegen gekomen uitgang wisselspanning omdraaien van de trafo,mogenlijk door een ander interne bedrading
   /'constructuie van de trafo.

Er van uitgaan dat de booster allen niet defect zijn, en geen vergissing bij het bedraden.
Dit uitzoeken door de boosters onderling te verwisselen.

Meer smaken zijn er niet,
Vincent Suc6

Hans
Ik denk dat je dat ook wel weet.

10761/62  ander producent dan de 10764, hierdoor een iets andere uitgangspanning op de rails.
 
Vvkan
Geen dank, Hans wees mij ook op de correcte MM Tekst. 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Van duwtrein naar rollator.
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #39 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:33:13 »
@FHJ Seller,

Bij mijnwetten zijn de 10761 centrales door HKE gefabriceerd. Hier heb ik echter twee versies van: 1 met een volledige (10764 achtige pcb) en 1 pcb, die "slechts" de helft is en ook de oudste.
Dit soort "geintjes geven soms een afwijkende spanningsverschil.
Om jouw probleem visualiseren, zo ik een goedkope oscilloscoop met een verzwakker koen bij Ali. Kosten <€22,-.
Je kunt zo zeker de "snoodaard" tackelen.

Gr,

Dirk
DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (Märklin en LIMA) en via LGB naar ROCO DCC.

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Van duwtrein naar rollator.
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #40 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:46:09 »
Correctie:

De tip over de oscilloscoop is voor Vincent.


Gr,

Dirk
DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (Märklin en LIMA) en via LGB naar ROCO DCC.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #41 Gepost op: 08 oktober 2020, 11:09:45 »
Kort oftopic, antwoord van Lenz:
Sehr geehrter Herr,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Leider ist der XpressNet Verstärker zurzeit nicht lieferbar. Für das Gerät ist ein re-Design nötig geworden, welches
aus Kapazitätsgründen bisher nicht durchgeführt werden konnte.
Wir hoffen, dass wir Ihnen weiterhelfen konnten.
Mit freundlichen Grüssen
P. Rapp

Helaas, nou hopen dat iemand er 1 over heeft, de investeringen zullen niet snel gedaan worden dus van Lenz uit weinig mogelijkheden.
Wie heeft er 1 over??  ;) ???

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #42 Gepost op: 08 oktober 2020, 11:23:25 »
Hans

Sorry beide in gebruik in onze vaste baan.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de nieuwe LZV200 die toch iets anders in elkaar zit.
Mischien Lenz USA of ebay deutsland.
 
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 11:25:25 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2020, 15:53:39 »
Vincent S,

Heb je het probleem kunnen oplossen?
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 18:51:15 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:22:25 »
Inmiddels 22 october.  Nog iets bereikt ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ