Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: To sound of niet to sound  (gelezen 4997 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2020, 22:18:38 »
Voor mij heeft het alles met de schaal te maken. Hoe groter de schaal, hoe noodzakelijker en realistischer het geluid is en bijdraagt aan de beleving. In een spoor 1 stoom- of dieselloc kun je aardig wat aan speakers kwijt en krijg je echt dat mooie volle geluid.
H0 modellen zijn een stuk kleiner en bekijk je dus, op schaal gezien, van een grotere afstand en daar hoort een ander geluid bij. Op afstand hoor je eigenlijk alleen hoofdzakelijk ruis en gesuis. Bovendien is het geluid dat er uit een h0 model komt toch meestal minder van kwaliteit van bij een spoor 1 of 0 model.
Geluid bij elektrische locs (of trams  8)) voegt voor mij niet zoveel toe, net als allerlei stationsomroepen of schep geluiden.
Kortom: geluid bij stoom- en diesellocomotief in spoor 0 en 1, en de rest niet.
No dress rehearsel, this is our life.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #31 Gepost op: 04 oktober 2020, 22:32:51 »
Dat gesnerp bij het rijden in bogen en wissels vergat ik nog in mijn berichtje, dat kan inderdaad prima in de baan zelf gebouwd worden. Je hoort dit eigenlijk alleen bij de desbetreffende (krappe) bogen en wissels dus kan je dit met een sensor en een geluidsmodule onder de baan maken.

Voor mij voor later zorg hoe ik dit ga maken, nog steeds geen baan alhier :P . Maar ik dacht aan een optische sensor. Ik heb een soort van beeldje van 2 vogels met een sensor, kom je er dichtbij dan gaan ze fluiten (ooit gekocht om mijn vader te pesten). Dus als er een trein over zo'n sensor rijdt moet dat ook mogelijk zijn, gekoppeld aan een random dinges die dan een willekeurig geluid afspeelt zodat het niet steeds hetzelfde piepje is wat je hoort. Nadeel is dan wel dat je het ook hoort als een sikje er overheen rijdt. Of piepen die net zo? Ik dacht alleen zwaardere locs en treinen.

Mvg,

Robert

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #32 Gepost op: 04 oktober 2020, 22:40:20 »
Redelijk wat locs met "herrie" er in. Al dan niet af fabriek ingebouwd.

Heb geen baan thuis, daar zou je er toch maar horendol van worden. Op een beurs, en met het juiste volume, kan het juist veel toevoegen.
Juist dan die conducteursfluit, korte tyfoon en dan pas het daadwerkelijke vertrek. Vooral voor de kijkende kinderen (klein en groot) dan een leuke toevoeging.

Hoewel die tyfoon ook wel eens handig kan zijn om te horen waar je loc zich bevindt op een grotere BNLS-forum baan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #33 Gepost op: 04 oktober 2020, 23:06:12 »
Ik heb twee treinen met sound, een NS 1200 en een Plan T.
Plan T omdat het prijsverschil in de winkel met een gewone decoder niet veel was
en de 1200 was een verjaardag cadeau.
Bij juist deze modellen vind ik de meerwaarde nihil....
Nu een DR V100 met sound besteld voor een nieuw project
en ben ook van plan om een nieuwe sik aan te schaffen voor het huidige projectje!
Allebei de thema's worden kleinschalig, dus wel leuk met geluid denk ik?!

gr Ed.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #34 Gepost op: 04 oktober 2020, 23:52:07 »
Op mijn vroegere h0 baan reed ik met Koploper en geluid, voornamelijk stoom. Een belangrijk punt: de rijgeluiden van de treintjes zelf moet minimaal zijn.

Ik had de rails met styropur kant-en-klaar bedding van Tillig en her en der stukjes zelf gestrooid, maar altijd met flexibele lijm die het geluid niet overdraagt. Daaronder nog een laag geluidsisolatieplaat voor laminaat. Het was fantastisch stil, heel zacht geklak van wieletjes over de raillasjes en soms hoorde je een motortje draaien. Dan is een geluidsdecoder echt perfect: als de lok nadert ga je hem pas horen, het geluid is niet zo schel, en je hoort niet al die geluiden door mekaar heen.

Nu rijd ik spoor 1. Toen ik hiermee begon dacht ik dat het geluid wel top moest zijn. Dat viel tegen, en nog steeds niet beter bij loks die nieuw geleverd worden. Omdat ik thuis alleen maar een paar meter op en neer kan rijden, vind ik geluid wel een hele belangrijke extra dimensie, net als dynamische rook. Daarom ben ik redelijk veel met geluid bezig, dat wil zeggen geluiden zelf aanpassen, eigen geluiden op de decoder laden, alles met de ESU Lokprogrammer of de Zimo MXULF, en daarnaast het inbouwen van andere speakers. Dat laatste is soms echt een flinke klus met allemaal kwetsbare onderdeeltjes waarbij soms halverwege je het koude zweet uitbreekt, maar het loont meestal enorm.

In ieder geval vind ik zelf geluid een grote toegevoegde waarde hebben. Hierbij een linkje naar een video van mijn railbus: Railbus en een linkje naar mijn BR78. Beide met zelf aangepaste geluidsfiles. Hoewel met een mobiele telefoon opgenomen, krijg je als je met koptelefoon luistert, een aardige indruk. Het is nog steeds verre van echt, maar begint m.i. wel ergens op te lijken.

Groeten,
Robert
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2020, 23:58:10 door Robbedoes »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #35 Gepost op: 05 oktober 2020, 08:26:13 »
Aantal locs met sound en het voegt zeker wat toe. Vind het in spoor 0 wel veel beter en echter, vooral door de grote speakers en de fijne bastonen. Heb banen in 0, 0N30, H0 en 1;55n3 en allemaal hebben ze soundlocs. Ook op de nieuwste H0 baan komen soundlocs.

Dus ja, voor mij bij voorkeur met sound op de tentoonstellingsbanen. Voor thuis is alleen rijden zonder sound ook prima :)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3976
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #36 Gepost op: 05 oktober 2020, 08:44:09 »
Ik heb 3 of vier sound locs waarvan de oudste al meer dan 10j oud is. Ik zette er nooit meer dan 2 tegelijk aan vanwege het lawaai.

Op een gegeven moment ging ik traxxen sparen en sinds dat omslag punt besteed ik eigenlijk niet meer dan ~€120 aan een locomotief met een enkele uitzondering. Ik heb de helft voor ~€100 gekocht. Ik heb dus liever 3 niet sound treinen dan 1 sound trein.

Ik ga nu geleidelijk overstappen naar engels spul omdat dat behalve super mooie treinen zijn, het ook veel goedkopere treinen zijn. Ik vind het gewoon het geld niet meer waard om met sound te gaan rijden. Ik denk dat ik misschien later nog wel 1 a 2 diesels en misschien een stoomtrein naar sound ombouw, maar meer dan dat wordt het niet voor mij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #37 Gepost op: 05 oktober 2020, 10:42:16 »
Ik zit er een beetje tussenin... ik hoef niet alle optrek en stationsgeluiden en koppelingen en diesel of elektra geluid, maar een trein die langzaam afremt voor een sein en dat je dan even subtiel wat piepende remmen hoort, of af en toe even de hoorn, dat is toch wel erg cool.
Precies, al vind ik het optrekken van een diesel ook leuk om te horen, de rest hoeft van mij ook niet. Hier zijn ook maar zo'n zes treinen met geluid aanwezig want dat is genoeg voor de afwisseling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:30:34 »
Paar ingrediënten voor een bak herrie:

- 1 x DR BR 132 202-3 (Piko 52760).
- 1 x ESU LokSound V5.0 decoder + 1 x ESU sugar cube speaker + 1 x Roads & Rails bass enhanced speaker.

Ik ga nog kijken of ik de ESU sugar cube ga vervangen voor een speaker van Roads & Rails of AliExpress, daar staat ook leuk speelgoed tussen.
Hij zit nu erg mooi boven een draaistel incl. een goede klankkast.
Het klinkt goed vol, misschien ook door het ESU HiFi-gebeuren in de decoder.
Normaal zet ik sound maar op 15% of 20%, maar deze staat voorlopig op 75% omdat het wel even genieten is ;D

Klein filmpje:


« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 22:02:49 door Roy van Dijk »
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2020, 07:34:57 »
hier heb ik een aantal loks met sound
maar zeker niet teveel
nu rijden er hier niet meer dan 3 tegelijk dus 1 daarvan is dan wel leuk


in de ringloods is het wel leuk als er 2 diesels staan waarvan 1 stagionar draait
4 stomers met sound
en dan de 5e stomer onder de kolenbunker


dat geeft dan wel een leuk effect


maar vaak na 10 min ben je er ook wel klaar mee

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2020, 14:13:28 »
Ooit heb ik een Amerikaanse baan gezien, nog voor het digitale tijdperk, waarbij ze toen verschillende casette-recorders (we spreken over de jaren 80) draaiden. De sound ging via de rails met verschillende filters richting luidsprekers in de loc. Uiteraard was alles niet zo flexibel als nu met digitale technieken. Maar het klonk heel realistisch, ook omdat er grote speakers buiten de locs om met omgevingsgeluiden werden gebruikt. Ik heb daar toen ademloos naar zitten kijken en luisteren.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 14:15:34 door zuylen »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #41 Gepost op: 27 oktober 2020, 15:24:06 »
Heb op moment 6 geluidsloks op de baan staan, allemaal hebben ze geluid aan. Maar de computer regelt wel dat het geluid alleen in de "zichtbare" blokken aan staat. In schaduwstation, of niet zichtbare deel van de baan staat geluid uit. Als alles goed samen komt zou het kunnen dat 4 loks gelijktijdig geluid aan hebben staan. 2 die op het kleine stationnetje staan, 1 die het station net verlaat en 1 die binnen komt. Maar in de praktijk gebeurd dat eigenlijk niet echt. eens een keer 2 die geluid aan hebben.

En dan staat het geluid ook nog redelijk zacht zodat je het hoort als je er vlak bij staat.
Inclusief fluit en omroep geluiden uit de treinen bij binnenkomst of voor vertrek. Is me nooit echt teveel omdat meestal geluid erg beperkt is.

Als de baan meer af is gemaakt en er meer punten zijn waar zichtbaar gereden wordt moet ik even kijken of ik daar ook overal met geluid ga rijden, of dat toch wat meer beperk tot de stations, of misschien alleen het station waar het nu gedaan wordt. Maar dat zien we wel.

Groet,
Roelco