Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:35:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 10:22:06
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 09:37:21
BNLS werkspoor - NS 3908 door Gerke
Vandaag om 09:34:12
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:27:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:03:42
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marc tramt
Vandaag om 09:03:22
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:53:49
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 08:42:00
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 08:41:38
Stoommachine door Marij Stoffels
Vandaag om 07:52:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tulpendaal
Vandaag om 07:09:27
Modelbouwen in een lijstje door Tulpendaal
Vandaag om 06:00:21
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door EddyK
Vandaag om 04:13:43
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 02:22:53
PIKO Fabriek #61149 door Noordernet
30 november 2020, 23:05:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
30 november 2020, 22:55:05
Een Rotterdams gebouw door ronald1956
30 november 2020, 22:52:38
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
30 november 2020, 22:52:32
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
30 november 2020, 22:50:42
Laag-Baarlo door Mark Lin
30 november 2020, 22:33:29
Opgegeven vermogen trafo, per uitgang of totaal? door JWS
30 november 2020, 22:30:36
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door Fritsprt
30 november 2020, 22:26:04
Werkplaats - (Baanplan H0) door Ronald Koerts
30 november 2020, 21:57:30
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
30 november 2020, 21:48:03
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door AlbertG
30 november 2020, 21:44:07
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Fritsprt
30 november 2020, 21:17:04
ESU Lokprogrammer: Hoe soundflow blokjes met elkaar verbinden? door Dave.......
30 november 2020, 21:14:56
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
30 november 2020, 21:00:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
30 november 2020, 20:47:55
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 4347 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 10:27:58 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.

VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ