Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:10:30
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
25 november 2020, 23:28:42
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
25 november 2020, 23:14:40
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 4311 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 10:27:58 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.

VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ