Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 10972 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2020, 11:37:45 »
weet ik niet of er verstoring op zou kunnen treden bij het in 1 sectie aansluiten van een ABC signaal en een aansluiting naar de keerlusmodule.
Nee, geen verstoring.  Ik begin weer links.  Na W1 op afbuigen rijdt de trein het detectie/ABC stuk in.  Geen enkele invloed, trein rijdt door.  Uiteindelijk komt de trein rechts op het laatste detectie/ABC stuk.  Staat W2 goed: BM1 is overbrugd, geen invloed. Staat W2 fout: trein rijdt de ABC sectie binnen, krijgt spanning van de voorliggende sectie, blijft stroom trekken, dus bezetmelding, krijgt spanning/signaal via de BM1, dus stopt.
Beantwoordt dat je vraag?
Niet helemaal, omdat dat alleen de wisselbediening en ABC laat zien, niet de bezetmeldingen zoals in de keerlus.  Maar het principe is juist.
Conflicteert dit niet met wat Bert hier eerder over heeft beweerd?
Nee.  Bert heeft het alleen over een fictief adres  wat ik gebruik voor W1AF en W2AF.    Dus even als voorbeeld:  W1 is digitaal 10 en W2 is digitaal 20. Fictief adres voor de DR5013 is 15.    Ik geef nu in de Ecos in, dat W1 op afbuigend gaat (W1= 10AF), en ik heb geprogrammeerd, dat tevens de DR5013 het commando 15RE krijgt.   (Zoals bij het gebruik van 1 wissel).   Na het doorlopen van de keerlus en tot stilstand komen in de ABC sectie geef ik het commando W2 =20AF , wat ook geprogrammeerd het commando 15AF geeft.
Je ziet nu dat met de omschakeling van de fysieke wissels W1 en W2 ook de fictieve "wissel" 15 in de DR5013 geschakeld wordt, alsof het een keerlus met 1 wissel was.

Ceterum censeo.....   oftewel ik blijf van mening, dat er helemaal geen module nodig is als je niet de eis stelt, dat beide wissels tegelijk op afbuigen moeten kunnen staan.  En als tweede:  wat een problemen, die, als voorstaande keuze niet gemaakt wordt, zo simpel met een andere module op te lossen zijn.  Maar daar gaan we weer.........
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2020, 11:44:34 door VvKan »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #61 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:19:00 »
Wat?!? Programmeren? Maar software was uit den boze toch? Waar is die overgewaardeeerde puurheid van het ‘zelf doen’ ineens? Dus ook geen kant en klare keerlusmodules gebruiken, en ook de firmware ervan niet aan proberen aan te laten passen door de fabrikant! Prachtiig topic dit (y)

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #62 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:37:22 »
Ooit van DCC gehoord ?  Pure software, geprogrammeerd.  Ooit van Ecos gehoord ?  Pure software, geprogrammeerd.  En nog wat in te stellen ook, van mijn part noem je dat programmeren.   Geen computer nodig,  Geen programma nodig.

Waar bazel je over !  Laat een ander in zijn waarde door die niet JOUW keuze te laten maken !

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie en keerlus
« Reactie #63 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:59:51 »
Kennelijk zijn er verschillende definities van programmeren. Is het ‘binnen’ de schil van een besturingsprogramma veranderingen doorvoeren (bijvoorbeeld DOS-Windows of HTML-HTML editor). Of vallen veranderingen die ‘buiten’ die schil worden gedaan ook onder programmeren? Ik neig naar het eerste. Praktisch is het voor de modelspoorbouwer minder interessant, omdat die grens in de tijd toch vaak wordt overschreden of juist wordt vermeden. Ik moet zelf nu nog niet denken aan het gebruik van bijvoorbeeld Arduino en het programmeren ervan. Maar wellicht vind ik het over een paar jaar gemakkelijk en uitvoerbaar. Ieder zijn niveau en keuzes in de veelheid van mogelijkheden. Zolang het maar leuk blijft binnen de hobby en geen slapeloze nachten oplevert.

Na veel lezen en overwegen heb ik voorlopig besloten om met de Xtreme keerlusmodule te gaan werken. De invoer van bijvoorbeeld een fictief wisseladres in de Ecos zou me nog wel lukken maar daar zitten dan weer een aantal vervolgacties aan die ik, in deze fase van mijn modelbouwervaring, nog niet goed kan overzien. Dus kies ik voor deze optie met als bij komende redenen de beperkte kosten van 2 Xtreme modules, kortsluitvrije schakelingen, onafhankelijk handmatig rijden en een (voor mij) overzichtelijke aansluiting en instelling.

Onderstaand een volgens mij volledig aansluitschema van de configuratie Xtreme-ABC-centrale. De aansluitingen van de ABC modules met de wisselmotor en de DR4018 schakelmodule heb ik hier niet ingetekend maar in een eerder genoemd topic.



Op mijn 4 vragen in post #52 heb ik nog maar beperkt antwoord. Alleen Veroniek gaf aan dat de detectiesignalen t.b.v. de Xtreme en de ABC signalen (vraag 4) geen invloed op elkaar hebben.
Ik hoop dat er forumgebruikers zijn die nog ervaring of wetenschap kunnen toevoegen.


« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 07:20:07 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #64 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:33:33 »
Wil je in de ABC secties bezetmelding zoals in het voorgaande stukje van 10 cm ?
Zo ja, dan nog eens goed bekijken, want dat werkt nu niet. Immers, de ene rail zit rechtstreeks aan rood en de andere pool tak je af van het 10cm stuk, wat vast aan zwart ligt.  Dus het ABC stuk wordt direct door rood en zwart gevoed.
Maar het kan natuurlijk zijn dat het helemaal niet nodig of gewenst is.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #65 Gepost op: 21 oktober 2020, 18:37:51 »
Voor alle railaansluitingen met de Xtreme module heb ik het aansluitschema van RoSoft gebruikt: http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html. In horizontaal spiegelbeeld (omgeklapt) om het gemakkelijk te verwerken in mijn eerdere tekening. Ik had daar echter twee foutjes in gemaakt (isolatie en aansluiting in sectie D). Dat is nu gecorrigeerd in post #63.

Alle keerlussecties worden in het RoSoft schema volledig gevoed vanuit de Xtreme module.
De secties A en E maken deel uit van de keerlus maar worden ook gebruikt voor een ABC signaal. De keerlus moet echter geïsoleerd worden van de ABC afremsecties en daarom is de A sectie rechts dubbel geïsoleerd en de E sectie links dubbel geïsoleerd. Dan zouden de bovenste spoorstaaf van de E sectie en de onderste spoorstaaf van de A sectie geen voeding krijgen, vandaar de aansluiting van de zwarte draad in die secties. Wellicht dat het op de tekening onduidelijk is hoe de ABC modules zijn aangesloten. De kleur daarvan is roze/paars en dus niet rood.
Ik hoop dat het zo verklaart is en.... dat ik het goed gedaan heb?
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 18:40:15 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #66 Gepost op: 21 oktober 2020, 23:23:27 »
De spoorstaven op wissel 1 worden gevoed vanuit de centrale met rood en zwart. De rem/stopsectie daar wordt aan de ene kant (boven) rechtstreeks gevoed met rood.  De onderkant wordt via de BM1 rechtstreeks gevoed uit detectie A, dat rechtstreeks met zwart gevoed wordt.
De rem/stopsectie wordt dus rechtstreeks gevoed met rood en zwart met als bijkomstigheid de BM1. Dus ik herhaal mijn vraag:

Wil je in de ABC secties bezetmelding zoals in het voorgaande stukje van 10 cm ?   Dat gaat zo niet lukken.
Volgens mij stemt de tekening ook niet overeen met de handleiding van de module. En het is niet zo handig om nu de naamgeving van de stukjes precies andersom te doen.  ABCDE  is nu EDCBA geworden (van links uit geredeneerd zoals in de handleiding).
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 23:38:58 door VvKan. Reden: toevoeging »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2020, 07:14:27 »
Veroniek, ik begrijp niet waarom het signaal ten behoeve van de BM1 in de secties A en E niet zouden werken.
Onderstaand de (uit verhouding) tekening van mijn BM1 aansluiting, zoals ik die heb gemaakt op basis van Lenz info.
Actief of niet-actief ABC wordt geschakeld door de wissels 1 en 2. In de uitrijrichting: wissel rechtuit = ABC actief (geen stroom tussen A of E sectie en de remsectie). In de inrijrichting werkt de ABC niet.
Beantwoordt dit je vraag? Of is het zo dat voor een goede ABC werking de hele loc in de secties A of E zou moeten staan?



Ja, inderdaad onhandig van me om het schema omgeklapt te maken en van rechts naar links te lezen. Maar misschien ook niet, omdat we dan vast kunnen wennen aan de toenemende Chinese invloed  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 07:23:44 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2020, 10:11:46 »
Veroniek, ik begrijp niet waarom het signaal ten behoeve van de BM1 in de secties A en E niet zouden werken.
Je schema is duidelijk.  Even volgen.  Links is de A/E sectie, gevoed door zwart.  De andere rail is rood.  Nu pak je UIT de A/E het signaal, dat gaat DOOR de BM1 en dat stop je IN de ABC sectie.  Dus in A/E staat het normale signaal, in ABC staat het veranderde signaal.  Naar ik nu zo zie, maak je daar de denkfout, dat ook A/E het veranderde signaal krijgt.  Dat is niet zo.
Dus:  de ABC sectie is de rem/stopsectie, maar de A/E sectie NIET !  Dus ABC is zo werkzaam, maar alleen in de ABC sectie.

Maar dat was mijn vraag niet.
Ik ken de verdere opzet niet helemaal, ondanks de plaatjes, maar de vraag blijft:  is het voor jou of in je opzet noodzakelijk, dat de ABC secties ook hun bezetmelding doorgeven, dus aan de Ecos, ja of nee ?
Nu is dat in ieder geval niet zo, omdat de ABC secties letterlijk gevoed worden uit rood en zwart.  "Bij toeval" zit daar dan de BM1 tussen.

Als je wel de detectie wil hebben, is er ook de oplossing om de ABC secties rechtstreeks aan te sluiten op de terugmeldmodule, maar dan dus als 2 losse meldingen.  Misschien wel makkelijker dan via koppeling aan de A/E secties.


VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #69 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:05:01 »
Ik pak het schema van de keerlusmodule, met van links af gezien A B C D E .
Dat plak ik in jouw schema.
Als je nu bezetmeldingen van de ABC secties wil hebben via de A en E secties, dan komt het schema er als volgt uit te zien:
(ik ga er dan van uit, dat de isolaties aan de wissel nodig zijn voor de polarisatie van de puntstukken)




De aansluitingen aan de module staan nu wel verkeerd om getekend. Volgens de handleiding aanhouden.

Als je de bezetmeldingen van de ABC stukken anders wil doen, dan die loskoppelen van de A en E sectie en een aparte bezetmelding geven.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 16:51:10 door VvKan. Reden: toevoeging »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie en keerlus
« Reactie #70 Gepost op: 23 oktober 2020, 01:02:24 »
    Een lastige eindfase. Ik hoop dat er sprake is van een begrip- of functieverwarring. Of er dringt (in mijn relatieve onervarenheid op dit gebied) iets niet tot mij door. Daarom zet ik nog een keer alles met tekeningen en treinenloop van links naar rechts puntsgewijs onder elkaar. Dan is er gericht op te schieten.
    Ik ben niet bekend met wat er elektronisch/natuurkundig met de signalen tussen de rails en de Xtreme module gebeurt; ik ga ervan uit dat deze aansluitingen zorgen voor zowel detectie als railspanning.

    De Xtreme keerlusmodule met sectieaansluitingen. Overgenomen (in spiegelbeeld) van de website van RoSoft



Mijn voorgestelde aansluitschema voor een keerlus met de combi ABC remfunctie, kortsluitvrije keerlusoplossing en 3 bezetmeldingen


Trein komt vanaf wissel 2 links de keerlus in:
  • ABC remsectie. Doet niets omdat de MP6 wisselmotor van wissel 2 bij afgebogen stand een doorverbinding van zwart in de linker BM1 module genereert.
  • E sectie. Wordt boven gevoed door zwart en onder door de Xtreme. In deze sectie vindt geen ompoling plaats.
  • D sectie. Wordt boven gevoed vanuit C2 en onder door de Xtreme. Deze aansluiting heeft bovendien een terugmeldaansluiting op de Xtreme. Deze wordt met de oranje draad aangesloten op de DR4088. In de Ecos centrale wordt dit de opdracht om wissel 1 op rechtuit te zetten. Er kan dan geen andere trein via wissel 1 de keerlus inrijden (vermijden kop-kop botsing).
  • C sectie. De eigenlijke keerlus. Wordt gevoed door de Xtreme. In C1 past een volledige trein. Deze aansluiting heeft bovendien een terugmeldaansluiting op de Xtreme. Deze wordt met de oranje draad aangesloten op de DR4088. In de Ecos centrale wordt de C sectie in het grafisch baanplan aangegeven als een bezet spoor
  • B sectie. Wordt boven gevoed vanuit C2 en onder door de Xtreme. Deze aansluiting heeft bovendien een terugmeldaansluiting op de Xtreme. Deze wordt met de oranje draad aangesloten op de DR4088. In de Ecos centrale wordt dit de opdracht om wissel 2 op rechtuit te zetten. Er kan dan geen andere trein via wissel 2 de keerlus inrijden (vermijden kop-staart botsing).
  • A sectie. Wordt boven gevoed door de Xtreme en onder door zwart. In deze sectie vindt geen ompoling plaats. Wissel 1 is bij passeren van sectie D op rechtuit gezet. Omdat de MP6 wisselmotor van wissel 1 bij rechtuitstand een onderbreking in de rechter BM1 module genereerd wordt de ABC functie actief.
  • ABC remsectie. Trein stopt aan het einde van deze 50 cm lange sectie. Wanneer in de Ecos wissel 2 handmatig op afbuigend wordt gezet wordt de ABC niet actief en gaat de trein weer rijden en verlaat de keerlus.

Van rechts naar links uiteraard in de omgekeerde volgorde waarbij de rechter ABC sectie dan niet actief is en de linker ABC sectie actief.

PS. Ik heb aan Lenz Support gevraagd of de secties A en E, waar de de treindecoder een ABC signaal oppikt een minimum lengte moeten hebben. Ik wil 10 cm aanhouden maar wellicht moet de hele loc daarin passen om de decoder goed het ABC signaal op te kunnen laten opvangen. Ik verwacht morgen antwoord.   [/list]
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 08:28:40 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #71 Gepost op: 23 oktober 2020, 08:59:29 »
Plaatjes kloppen helemaal.  Bijhorende uitleg ook

De grote misvatting zit in je laatste opmerking. In A en E  pikt de loc GEEN   ABC signaal op.  Daar staat gewoon ZWART.  Pas in de 50cm secties kan ABC signaal staan afhankelijk van de stand van de betreffende wissel. 
 Prima dat je Lenz vraagt naar iets waar ze niets van af weten (een of ander merk  lokale onbekende vreemde rare keerlusmodule, die bovendien met allerlei detecties werkt, rare jongens die Nederlanders,  zo kunnen er over de hele wereld nog wel honderden varianten bestaan), maar het bevreemdt mij wel dat je nog steeds niet begrijpt dat ABC maar 1 kant in werkt en niet andersom.  Dat heb ik al een aantal keren duidelijk , maar blijkbaar niet duidelijk genoeg uitgelegd.

Nogmaals:  uit ZWART komt gewoon signaal, zoals overal op de baan, dus A en E hebben het gewone signaal. UIT ZWART, dus UIT A of E gaat het signaal DOOR de BM1 als gemodificeerd signaal  NAAR  de ABC secties.
A en E krijgen dus NOOIT ABC signaal, allen maar het normale ZWARTE signaal.
De lengtes van A en E zijn dus wel belangrijk voor de keerlusmodule, maar totaal niet voor de werking van ABC in de 50cm stukken.

En als tweede:  je blijft mijn vraag maar niet beantwoorden:  heb je bezetmelding nodig of wil je die hebben in de ABC secties, ja of nee ?
Je opzet van nu is geheel in orde maar geeft GEEN bezetmelding in de stukken van 50 cm.  De stroom loopt rechtstreeks van zwart, weliswaar gemodificeerd zwart, naar rood.  Waar zit daar een melder tussen ?  Je zou net zo goed de BM1 rechtstreeks op ZWART aan kunnen sluiten in plaats van op A of E. Maakt geen verschil.

Dus, behalve dat mijn plaatje omgekeerd is, kun je dat gebruiken om alsnog jouw tekening te veranderen door isolaties en kabels weg te nemen en nieuwe kabels te trekken,  of je kunt de ABC secties apart detecteren door ze los te koppelen van rood en daar een detectie op aan te sluiten.  Of, als dat niet kan ivm polarisatie, de detectie via zwart te laten lopen.

Jouw oplossing is perfect in orde.   Wil je detectie in de 50 cm stukken, dan zijn aanpassingen naar keuze nodig.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 09:43:03 door VvKan. Reden: correctie »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2020, 12:20:36 »
Dank je.
Helaas handel ik vaak vanuit een soort "reverse engineering": eerst werkzaam maken en dan pas beredeneren hoe het werkt. Waarschijnlijk een gruwel in de ogen van meer beta gedreven modelspoorbouwers  :-\ .
Zo ook ten aanzien van het ABC principe. Maar nu is het duidelijk.

In de ABC secties heb ik geen behoefte aan een bezetmelding. De aanduiding van een bezette C sectie in het grafisch banenplan van de Ecos vind ik vind ik (voorlopig) voldoende. Of zou er nog een andere functie kunnen zijn voor een bezetmelding in ABC secties? 
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 12:48:00 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2020, 15:21:53 »
Gelukkig, dan kunnen we nu nog een klein stukje verder.

Let er wel op, dat zo gauw de loc de C sectie en de 2 detectie secties heeft verlaten, er geen bezetmelding meer is van de keerlus.
Als je ook wilt blijven zien, dat de keerlus bezet is, maar de loc in een van de twee stopstukken stilstaat (of doorrijdt), dan dien je een van de twee aangegeven methodes van bezetmelding in de ABC secties toe te passen.
Pas dan heb je over het hele traject tussen de wissels, dus de totale keerlus, zicht op het scherm van de Ecos of de lus bezet is of niet.

Of je daar nog andere functies in de Ecos aan wil hangen kan ik zo natuurlijk niet beoordelen.  Dat hangt van jezelf af.  Maar als voorbeeld:  is de ABC sectie bij wissel 1 bezet, dan mag wissel 2 niet op afbuigen gezet kunnen worden (achterop botsen van volgende trein).  Dat was toch eigenlijk van begin af aan de bedoeling om dat niet meer te laten gebeuren ?  Daarom hadden we de wissel 2 toch op rechtdoor gezet ?

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2020, 19:43:05 »
Puur uit nieuwsgierigheid:  nog iets van Lenz gehoord ?