Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 08:41:18
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 08:33:07
RTM in 0m door Marc tramt
Vandaag om 08:31:43
US Style freightcar kitje(s) door Wim Vink
Vandaag om 08:06:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:56:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:38:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Edgy
Vandaag om 07:30:28
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
  

Auteur Topic: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen  (gelezen 4190 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2020, 07:22:41 »
 (y) (y)spectaculair thema, gaat al mooi worden ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2020, 12:56:30 »
Hans, mooi project weer. Ik sta in de volgmodus! :)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2020, 14:50:24 »
Alle complimenten, beloofd minimaal zo mooi en overtuigend te worden als de Flamsbanen, hoop alleen dat we die toch ook nog van tijd tot tijd mogen/kunnen zien.

Alle goeds, Carel
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2020, 20:19:54 »
De Nordlandsbanen is grotendeels enkelspoor en zonder bovenleiding. Tegenwoordig wordt het traject van Trondheim naar Bodø als Nordlandsbanen gezien. De aanleg van de Meråkerbanen in de 18e eeuw kan worden beschouwd als start. Deze gaat van Trondheim naar de landsgrens bij Storlien en sluit aan op de Mittbanan naar Sundsvall aan de oostkust van Zweden. Dus nog niet in noordelijke richting. Dat gebeurde begin 19e eeuw met de Sunnanbanen, die bij Hell begon. Daarna is de Nordlandsbanen in etappes aangelegd. In documenten van de Norges Statsbaner (NSB) uit de 90-er jaren worden deze trajecten, inclusief hun benamingen, nog steeds afzonderlijk beschreven.



Het sporenplan op de baan is gebaseerd op dat van Hell, de plek waar ook de Meråkerbanen aftakt. Voor de treinen op de Nordlandsbanen zijn bij het station twee sporen beschikbaar. Hier wordt op de tegentrein gewacht, waarna beide gelijktijdig vertrekken kunnen. Het tussenperron is in hout uitgevoerd, in de vorm zoals die nog lange tijd in gebruik geweest. Lang genoeg voor een getrokken trein met max. 7 wagons. De meeste personentreinen hebben nu niet meer dan 3 tot 5 wagons. In de 90-er jaren kwamen er wel samenstellingen voor met 2 loc's en 13 rijtuigen. De railbussen voor regionaal vervoer waren en zijn 1- of 2-delig. Langs dit tussenperron ligt aan de buitenzijde het aankomst- en vertrekspoor van de Meråkerbanen. De draaischijf krijgt een rol om de NOHAB's te keren. Alles bij elkaar hoop ik straks op een levendig beeld van aankomende en vertrekkende treinen.



Dit landsdeel van Noorwegen staat niet alleen maar vol met bomen, maar zit ook vol met verhalen, die terugkomen in details op de baan. Verhalen zoals over de bijzondere treinen, de Sami, de vakantiehuizen waarvan elke Noor er schijnbaar eentje heeft en een weekendhobby die er uit bestaat om met oude Amerikaanse auto’s uit de 60-er en 70-er jaren rond te rijden. Maar bovenal Hell Gods Expedition. Ofwel Hell Godshus. Een plek en naam die velen aanspreekt.



In noord Noorwegen zie je overal boothuisjes en kleine haventjes met plezierboten. Ik heb overigens de indruk dat er nauwelijks mee gevaren wordt.



Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2020, 20:35:24 »
Herinnert me aan ca 10 jaar geleden.
Zou de nachttrein van Trondheim naar Fauske nemen.
Was in Oslo vergeten te reserveren en er werd gezegd dat ie 'vol' was. Er werd echter bij vermeld 'er is altijd wel plek'.
In Trondheim geen nachtrein maar twee gekoppelde Talentjes als vervanging. En reserveringen telden niet, dus stap maar in.

Hell heb ik niet gezien, ik sliep. Wel Mo i Rana en nog wat andere locaties onderweg.

Een hele mooie reis.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2020, 22:37:05 »
Mijn ervaring op alle kanotochten in midden Zweden is dat al die bootjes alleen maar worden gebruikt van en naar al die prive eilandjes.  :) ;)

Carel
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2020, 23:13:17 »
Hallo Hans,

Belooft weer een mooi project te worden dat in het tentoonstellingencircuit ongetwijfeld veel belangstelling gaat krijgen.
Jij hebt een reputatie hoog te houden.

Ik volg je verrichtingen.     (y)

Groet,
Fredy Coenen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2020, 11:02:49 »
Tijdens onze reis in 2017 naar de Noordkaap hebben wij de stations van Dombås, Bodø en Narvik bezocht. Op dergelijke stations kun je in alle rust ronddwalen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen van dit project. Vooral de besturingstechnische kant interesseert mij. Succes met de bouw.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2020, 21:32:42 »
De elektronica is verdeeld over een bedieningslessenaar met laptop, een lade en de baan.
1. de bedieningslessenaar staat naast de baan en bevat de centrale, de booster (beide van Uhlenbrock), de trafo's (Marklin), de interface (Rosoft) en de voeding voor de laptop en de laptop zelf.
2. de lade in het schaduwstation bevat de bezetmelders (Rosoft) en de verdeling van de rijspanning (gescheiden naar schaduwstation en baan).
3. onder de baan zitten de wisseldecoders (ESU).
Dit alles wordt onderling met kabels verbonden. Niet onder de baan, maar gemakkelijk bereikbaar aan de verticale zijde van de modulebakken. Achter de baan.

Om geen fouten te maken bij het aansluiten van de kabels tijdens de opbouw van de baan is hierbij de volgende keuze gemaakt.
a. kabels voor de rijspanning, en deels ook voor de gewone gelijkstroomspanning voor LED's in seinen, straat- en perronverlichting en gebouwen met XLR stekkers (4 draden)
b. loconet kabel met RJ12 stekkers (6 draden)
c. bezetmeldkabels met RJ45 stekkers (8 draden)
d. interface met USB stekkers
Voor de besturing van de treinen wordt het programma Koploper gebruikt, dat draait op een laptop.
Na het aanbrengen van de kabels vindt altijd een eindcontrole plaats. Met name of alle kabels correct zijn aangesloten.

Uit de tekening valt af te leiden dat het schaduwstation en de bedieningslessenaar universeel te gebruiken zijn. De baan is uitwisselbaar. Op dit moment is de keuze tussen Nordlandsbanen, Flåmsbana Berekvam, Neuburg Waldhofen an der Jagst of Souvenirs de Vacances Français.

Dit geheel is sinds 2014 tot volle tevredenheid in gebruik.

De landschappelijke bouw gaat in gestaag tempo verder. Drie van de vijf modules zijn op dit moment in de laatste fase. Voor de twee andere is vooral de onderhouds- en locomotievenloods nog een uitdaging.

Een stukje Polarsirkelen, waarbij op de pyramide, die de poolcirkel markeert, nog de wereldbol ontbreekt. De wereldbol is nog een klein bouwprojectje.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 11:36:54 door hansberekvam. Reden: onduidelijkheid in tekst »
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2020, 21:41:18 »
 (y) (y) wordt fraai.

Gr Frank
En we stomen door....

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:29:02 »
Een totaalplaatje van het landschappelijk gedeelte van de Nordlandsbanen. Links het gebied Polarsirkelen. In het midden ligt het station Hell. Rechts de onderhouds- en locomotievenloods naar voorbeeld Majavatn. Op de tekening zijn de grote gebouwen en woningen te zien. Schuurtjes, bomen e.d. zijn weggelaten.

Het kale landschap van de Polarsirkelen (links) gaat over in een steeds groener wordend landschap. Een contrast dat men ervaart bij een reis met de trein over de Nordlandsbanen. Het contrast wat ik ook hoop te bereiken met de gekozen opzet van de baan; de achtergrondfoto zal hierbij een belangrijke functie krijgen. Rechts zijn twee tunnels. Eentje voor de Nordlandsbanen en eentje voor de Meråkerbanen.
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Duits-lijntjefan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
    • duitslijntje.info
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:54:32 »
Mooi project!

Begrijp ik nu goed dat het al redelijk vergevorderd is? Zo ja, zou je nog eens wat foto's kunnen plaatsen?
Roept mooie herinneringen op aan een rondrit van een paar jaar geleden Stockholm - Narvick - Bodo - Trondheim - Ostersund - Moria over de Inlandsbanan met mijn toenmalige vriendin en een collega  :D.

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2020, 14:40:26 »
Van het landschappelijk gedeelte van de baan zijn 3 van de 5 modules nu nagenoeg gereed. Aan de andere twee wordt gewerkt.
Elke module heb ik een naam gegeven. Achtereenvolgens Polarsirkelen, Dalselv, Hell, Bakketun en Majatvatn. Waaraan nog niet is begonnen is de fiddle yard en een tweetal extra opstelmodules voor het schaduwstation. Verder zijn nog twee extra friezen nodig met de verlichting. De achtergrond bevat behalve de foto, ook een gedeelte van het landschap. De foto is nagenoeg gereed, waarover later meer. De gebouwen op de baan zijn grotendeels zelfbouw. Het station Hell is een kant en klaar model, dat vele jaren geleden al is aangeschaft door een mede - clublid en wat uitstekend op deze baan past. Daar is de goederenloods van Hell (Hell Gods Expedition- Hell godshus) bijgekomen. NMJ bracht die dit jaar uit. Toeval of niet? 

Wat betreft de zelfbouw als voorbeeld de woning Klungreset, gebouwd naar origineel Noors voorbeeld. De bouwwijze bestaat uit:
- maken van een proefmodel in karton aan de hand van foto's, tekeningen, vorm en maten van de vloer uit de gegevens van  de Noorse topografische Dienst. Dit is vrij op internet beschikbaar (www.norgeskart.no).
- berekenen van de afmetingen op schaal en uitsnijden in clapboard van Evergreen
- het maken een vloer uit een 2 mm dikke gladde plaat plastic; daarbovenop komen de wanden, daaronder de fundatie.
- na plaatsen wanden de woninginrichting met verlichting aangebracht. Dit gebeurt overigens niet in alle woningen en gebouwen. Is afhankelijk van de plek op de baan
- daarna het dak, in dit geval geen golfplaat (wat veel wordt gebruikt), maar leien; de bijbehorende garage heeft overigens wel golfplaatdak.
- proefopstelling op de baan; de woning is ingebouwd in de helling.
- verdere afwerking van woning en omgeving (moet nog gebeuren)

Deze woning bewijst met zijn groene kleur dat niet alle gebouwen in Noorwegen rood geverfd zijn. Naast rood zijn vaak voorkomende kleuren: bruin, blauw, wit, grijs en geel.

Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2020, 18:30:42 »
... dat niet alle gebouwen in Noorwegen rood geverfd zijn.
De rode auto is ter compensatie?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • La vie est belle...
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2020, 21:31:11 »
Ben er nog nooit geweest maar vind het nu al leuk  (y)
SNCF - IV / V - SudEst