Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door dave89
Vandaag om 12:51:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:50:08
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Forever Rocofan
Vandaag om 12:47:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 12:45:52
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 12:35:20
Roco E18 rijdt niet digitaal, wel analoog door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:34:45
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Edsko Hekman
Vandaag om 12:33:32
Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
Vandaag om 12:27:57
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door ceuleer
Vandaag om 12:13:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:10:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:07:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:05:18
Verlengde VW door sander1985
Vandaag om 11:52:32
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:38:31
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 11:37:03
Stoppen in een blok door VvKan
Vandaag om 11:21:16
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 11:16:57
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Lucien
Vandaag om 11:15:44
Fleischmann NS Sprinter 447103, moet gekoppeld zijn om te rijden? door Hans.F
Vandaag om 11:14:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 11:12:05
Station Rekerdam door Jelmer
Vandaag om 11:11:43
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:57:59
Roßnitz door Ronald69
Vandaag om 10:46:16
Ergensnergens in H0e door Noordernet
Vandaag om 10:25:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:13:51
Kopen in de VS door Wies
Vandaag om 10:07:00
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 09:16:04
Advies merk draaischijf, ervaringen Roco 42615 gevraagd. door Karst Drenth
Vandaag om 08:38:38
Esu v4 decoder door stefan88
Vandaag om 07:18:18
Mat '36 445 door janw
Vandaag om 01:42:22
  

Auteur Topic: NS 2400, spoor 0 (print)  (gelezen 2178 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5026
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:53:48 »
Ziet er geweldig uit  (y)  Moet gaan onthouden dat dit geprint is in Accura Xtreme. Dit is een heel goed resultaat!

mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5037
  • Team Mitropa
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:23:54 »
Prachtig Okke
Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:32:44 »
Machtig mooi. Nu nog geëtste loc nummerplaten op het machinistenhuis. Dan is het 10+!
Met groet,

Ger.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Allegra" treinstel
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:03:47 »
Mooie loc Okke
Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:31:38 »
Dank allen,

had graag wat fotoos gezien van het draaistel met de motoren er in.

Gr Cees.



Ik blijk niet echt goede foto's ervan gemaakt te hebben, deze kon ik nog vinden. Er zitten 3 motoren, onder de cabine zit het motorloze wielstel. Eigenlijk had de lok ook wel met 2 motoren afgekund. De wielstellen draaien in latoenkoper (als zijnde lagering).
Onder het schroefje in de bolling zit aan de binnenkant een zeskantige uitsparing waar een moertje in valt zodat het schroefje te stellen is. Met het schroefje wordt de motor geborgd zodat je hem kan positioneren op het tandwiel van het wielstel.
De draaistel zijkanten schuif je er tegenaan en bovenaf draai je een schroef erin die de zaak borgt.

Ik ben het met mijn voorganger eens dat de nummerschilden beter van Philo konden zijn. Ook zie je de naden van de deuren niet zo goed. Maar verder dus  (y).

Michiel

Ik vind de nummerplaten van Philo juist persoonlijk niet kloppen met de werkelijkheid, zeker de frontplaten. Als je bijvoorbeeld een 2200 hebt dan heb je inderdaad een platte plaat met de nummers en logo's erin gefreesd. Echter bij de 2400, en zeker de frontplaat, is dit dik gegoten aluminum met het nummer en de tekst recht naar voren lijnend met de bufferbalk, maar de vleugels met de V-vorm in de neus weglopend.
Daarbij ook is de nummerplaat van Philo nieuwzilver, de werkelijke platen waren of blank aluminium wat snel oxideert of met aluminium kleurige verf behandeld.
Ik zou nog kunnen overwegen de nummerplaten op de zijkant in te leggen met een ge-etste plaat.

De deurspleten zijn er wel degelijk, echter bij de deuren is het kozijn altijd dieper zichtbaar, tussen deuren bevind zich een ruberen afdichting die de spleet ondieper maakt. Ik heb de originele maten vertaald naar schaal 1:43,5 dan kreeg ik dit effect.


Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Nee sorry, ik waak ervoor dat ik geen winkel wordt, ik heb gezien dat sommige die fout maakten en eraan onderdoor gingen haast. Ik heb daarbij ook niet de dicipline me constant op een object te storten, hij staat nu op de plank te wachten tot ik weer zin heb verder ermee te gaan. Daarbij komt dat de onderdelen bij shapeways niet door de keuring komen en enkel te printen zijn in een "print it anyway" optie, wat enkel door de tekenaar op die manier besteld kan worden.

Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Er zit ook geen ATB op, elke lok heeft baanruimers, ook deze.
De Philo heeft ten onrechte baanruimers met ATB uitsparingen voor de spoelen op het blauwe en bruine model. Er zijn er meerdere 2400en hiermee voorbereid geweest, echter enkel in de gele uitvoering.

Ik krijg PA12 met geen mogelijkheid gelijmd of zelfs goed geprimerd, de primer ligt er als een rubber laagje op, en trek je zo los of krab je er zo weer af... hoe behandel jij PA12?

Apart, ik heb geen problemen ondervonden. Ik spuit het eerst in de Motip primer, meestal een paar keer omdat ik merk dat het deels de verf opzuigt en daarna de aflak eroverheen. Het hechte door dat zuigende effect juist bijzonder goed.


Ben benieuwd wat het volgende project wordt.

Vriendelijke groet Ruud B.

Het volgende project loopt al, mijn 2100, zoals ik aangaf heb ik moeite me op één ding tegelijk te storten dus er lopen altijd meerdere dingen tegelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93954.0

Groeten Okke


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
  • Aachenau West
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:45:50 »
Hierbij mijn nagekomen complimenten (y) (y)
Prachtig!

Groet, Bas

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:50:49 »
Bedankt voor de foto van het onderstel met motor.......ben altijd benieuwd hoe een ander de aandrijving op lost.....
dit ziet er solide uit,ben zelf met de NS 2000 bezig( schaal 0)........en ben er nog niet uit hoe ik het ga doen....denk ook om eens bij Wim M te gaan spieken.
Gr Cees.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2077
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2020, 19:22:54 »
Hoe kom je aan de originele maten/tekeningen? Even aangenomen dat je dit niet uit je hoofd doet of van foto's...

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2020, 19:33:57 »
Ik had wat bouwtekeningen van Alstom.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2020, 22:48:21 »
Okke, een heel fraai model met mooie constructieve oplossingen!! (Ik zou bijna van N naar 0 overstappen  ;))

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #25 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:06:38 »
Overstappen naar 0 is so-wie-so verstandig. (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9321
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #26 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:42:15 »
Inderdaad!

Wellicht ontschoten, maar welk tekenpakket gebruik je?
Fraai hoor. Waar heb je dit in uitgetekend?

Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #27 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:48:32 »
Ow pardon, ik dacht dat ik alles had beantwoord...

Ik teken nog met een oude versie vectorworks, ik ben zelf Mac gebruiker.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
    • De enige echte trein vind je hier :
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #28 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:50:42 »
Okke,

Wat een prachtige NS 2400 heb je gemaakt ! (y) 

"Het was mijn eerste lok in 3D print, niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon."

Lijkt mij alles behalve makkelijk, en mooi is hij nu zeker weten !  :o

Je kan zo een klein serie bedrijfje beginnen als je het mij vraagt.  :laugh:
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #29 Gepost op: 02 oktober 2020, 11:14:43 »
Dag Frank,

Het is makkelijk in de zin dat de draaistellen ongelooflijk simpel zijn, enkel primaire vering, banaal remwerk etc. En de kap heeft enkel enkelvoudige krommingen wat het een stuk meer behapbaar maakt als eerste 3d proef.
Dit wil niet zeggen dat het niet veel werk is, maar de moeilijkheidsgraad qua complexiteit ligt lager hierdoor.
De kap van een 1200 is bijvoorbeeld ook relatief simpel, echter de draaistellen met het gegoten bovenframe en de vele bijkomstige onderdelen is weer een pens werk wil je het echt correct uitvoeren, laat staan de pantografen.....

Ik zie wel vaker 3d tekenwerk van draaistellen, maar dan zie je duidelijk dat de tekenaar geen kaas gegeten heeft van de technische werking van een draaistel. Ik vind het van belang dat als ik iets teken ik ook snap hoe het technisch in de werkelijkheid werkt en of dan de tekening ook klopt in die zin.