Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:36:02
Decoders wel te programmeren met multimause, niet met IB door Ton013
Vandaag om 15:34:44
Piko h0 NS 2200 door arjang
Vandaag om 15:33:24
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 15:24:59
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door Duikeend
Vandaag om 15:22:30
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 15:20:55
DB V100 Ozeanblau, wanneer eerste lok? door VictorPM
Vandaag om 15:15:30
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Wim1969
Vandaag om 15:11:08
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door moonlicht
Vandaag om 14:50:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:26
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 14:43:55
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door NS264
Vandaag om 14:40:05
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door mwdb
Vandaag om 14:36:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 14:31:38
NS 6700 dierenserie etchmodels door Sikje248
Vandaag om 14:26:53
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 14:26:28
Projectje Roco WR4üm door mwdb
Vandaag om 14:22:52
Probleem bezetmelding, tips gevraagd door J.Kempers
Vandaag om 14:18:39
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 14:13:42
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Chris
Vandaag om 13:52:59
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 13:45:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:41:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:39:32
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:35
Tramhater wil trams weren uit Amsterdam door hrp
Vandaag om 13:13:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 13:08:33
Laag-Baarlo door Mitchell
Vandaag om 13:04:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
Vandaag om 12:51:59
LS Models / Models World 2021 door MathynK
Vandaag om 12:33:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:15:24
  

Auteur Topic: Vraag interieur Büm/Bm van de DB  (gelezen 2783 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Gepost op: 30 september 2020, 16:02:38 »
Middag,

Voor mijn buurlandtrein anno 1974 naar Duitsland ben ik een 2e klas Ade Büm van de DB aan het bouwen. In een zakje zitten zowel rode en groene losse banken.
De bedoeling is de ene helft van het rijtuig te voorzien van rode en de andere helft van de groene banken naar de indeling Roken/niet roken. Maar welke kleur hoort nu bij roken en welke bij niet roken, in de handleiding staat het niet en m'n eigen herinneringen aan dit soort rijtuigen laten te wensen over (nooit echt op gelet. Ik dacht alle banken rood in de 2e klasse maar heb dus geen zekerheid).

Op onderstaande foto's is te zien dat er helemaal geen groene banken inzitten, aangenomen dat de hoofdkussens en zittingen in één kleur waren.


Foto: verzameling Rolf Köstner. FfM



Foto: verz. Rolf Köstner. Duisburg-Rheinhausen

Kan iemand zich de kleur van de banken nog goed herinneren? Deze rijtuigen waren tot eind jaren 90 vaak in Nederland te zien.
Alvast bedankt.
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3571
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2020, 16:46:06 »
Gaat het speciaal om dit rijtuig (Bm 234 met Schürze)? Want deze zijn geleverd in de tijd dat zestoffen bekleding kregen (vanaf 1971) en dat was alleen rood. Daarvoor zijn er series met rood en groen in kunstleder. Rokers hadden alleen groene stoelen in die tijd. Een goede link is: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,3428677,3428677#msg-3428677
Conclusie: per serie UIC-X kan het verschillen en ook de ombouw in de jaren 70 deed een duit in het zakje van mogelijke varianten.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 30 september 2020, 18:48:57 door Falkenberg »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2020, 17:30:45 »
Hallo Richard,

Indirect staat de positie van de rode en groene banken in de bouwbeschrijving. Onder pt. 2 van de Wagenkasten-Montage is aangegeven dat de gangzijde door een streepje op de dwarsverbindingen gemarkeerd is. Met de naast de instapdeuren aangegeven roken/niet-roken aanduidingen (schildjes of pictogrammen) weet je waar de rode (Art. 402) en groene (Art. 403) banken geplaatst moeten worden.

Mocht je in het verloop nog problemen tegenkomen kun je mij een PB sturen.

Groet, Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3571
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2020, 18:13:23 »
Dat wil nog niet zeggen dat de wagen dan klopt. ADE heeft niet alle varianten correct omgezet, zeker niet wat betreft de binneninrichting. Een Bm 238 of een 234 bouwjaar 1971 en later of een gemoderniseerde (na 1978) heeft geen groene bekleding meer doorgaans. Couchettes daarentegen wel.

Dirkjan

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2020, 18:14:22 »
Gaat het speciaal om dit rijtuig (Bm 234 met Schürze)? Want deze zijn geleverd in de tijd dat ze kunstlederen bekleding kregen (vanaf 1971) en dat was alleen rood. Daarvoor zijn er series met rood en groen in stof.
Andersom lijkt me, stoffen bekleding vanaf 1971 en daarvoor kunstleer. De laatste leveringen (235, 273) en jaren '70/'80-ombouwversies (238 etc) hadden stoffen bekleding, de oude 232'ers kunstleer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3571
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2020, 18:48:26 »
ja, klopt, andersom, aangepast voor het nageslacht

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2020, 21:50:27 »
Allen dank voor de reacties!

Rob, daarnet even de handleiding opnieuw bekeken en inderdaad is de plaatsing van de rode en groene banken beschreven. Bijzonder is het wel dat de Ade büm die ik al heb en gebouwd is bij Ade zelf, de banken precies andersom zitten.

Dirkjan, dank voor de interessante link die ik zometeen nog even ga doorlezen. Het gaat niet om speciaal om bovenstaande rijtuigen met schortplaten maar om de Büm 234 in het algemeen en die al eerder geleverd zijn dan 1971.

Omdat mijn buurlandtrein de toestand van 1974 voorstelt denk ik dat ik de groene banken niet omschilder naar rood en ze een plekje geef in de rokershelft van het rijtuig.

Groeten,
Richard

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2020, 00:57:55 »
Hallo Richard,

Ade heeft een vijftal Büm 234 modellen met schortplaten uitgeleverd, 4 stuks in groen en eentje in oceaanblauw/beige, allen met inklapbare treden en geschikt voor max 160 km/h.

Groet, Rob




Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:26:28 »
Hallo Rob,

Zo'n Büm 234 met schortplaten zou wel leuk zijn bij mijn groeiende verzameling(etje) m-rijtuigen van de DB, temeer omdat ik zo'n "schürzen Büm" zelf tweemaal in Nederland heb gezien. De eerste keer zat zo'n rijtuig in de SSN Hoogoven express en de tweede keer was zo'n rijtuig aanwezig in één van de excursie treinen tijdens het afscheid van de NS serie 1500.

Het zal niet meevallen om een Ade exemplaar te vinden omdat er maar één van de vijf geleverde voor mij bruikbaar is vanwege de oude roken/niet roken opschriften en het oude type klassencijfers (géén pictogram).
Zit er zelf aan te denken om 2-tal Ade rijtuigen via eBay te zoeken voor een lage prijs (met een beproefd bieden handigheidje), een groene Büm en een TEE Avümh of Apümh.Het onderstel met schortplaten kan dan onder de kap van de Büm. Van Roco zal ik mezelf nog losse opklapbare opstaptreden moeten bezorgen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:52:49 »
Overigens was die SSN Hoogovenexpress in 1979 en de afscheidsrit van de 1500 in '86. In allebei de gevallen was het rijtuig met schürzen groen.
Groeten,
Richard

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:31:32 »
Hallo Rob,
Het onderstel met schortplaten kan dan onder de kap van de Büm. Van Roco zal ik mezelf nog losse opklapbare opstaptreden moeten bezorgen.

Richard, de schortplaat van de Ap en Av zijn niet identiek met die van de Büm 234. De Bcüm 251 'HUMMEL' heeft een passende zwarte schortplaat, die van SCHARNOW en TOUROPA zijn grijs.

Rob

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2020, 17:07:34 »
Mmm, bedankt voor de tip. De Hummel wordt momenteel aangeboden als kit maar die prijs is me te gortig als het om onderdelen gaat. Ik dacht eigenlijk dat de Av en Ap schorten aardig overeenkwamen met die van de Büm maar ik maak maar graag gebruik van jou grotere kennis! Wat dan wel aangepast moet worden aan de Hummel Bcüm is de toegelaten snelheidsaanduiding van 140 naar 160 en uiteraard de blokkenremmen uit de draaistellen verwijderen  (y)
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:55:33 »
Is dit een identiek rijtuig? Dan is er nog een keer eentje geweest in NL. Dit is een trein op de Rotterdamse havenlijn, getrokken door de 65 018 van de SSN. Kan alleen de datum even niet vinden, er stond een verkeerde datum bij.

Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2020, 22:03:47 »
Inderdaad een identiek exemplaar (y) dank voor het delen. Het jaar zou 1984 of 85 geweest kunnen zijn en dan ergens einde september. De SSN verzorgde in die tijd het vervoer per spoor tijdens de Openhavendag.
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10524
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vraag interieur Büm/Bm van de DB
« Reactie #14 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:04:01 »
De SSN heeft BM rijtuigen in de collectie,hier vind je wellicht nog wat nuttigs erover:
https://www.stoomstichting.nl/collectie/bm-232-bm-238-rijtuigen/
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0