Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Lux reinigingswagens, is het wat?  (gelezen 4576 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Lux reinigingswagens, is het wat?
« Gepost op: 28 september 2020, 17:16:05 »
Onze club is aan het overwegen om een setje Lux reinigingswagens aan te schaffen voor onze 2 Märklin banen.

Er heerst op het moment nog wat twijfel over de effectiviteit van deze dingen.

Graag zou ik andermans ervaringen horen zodat wij een goede keuze kunnen maken. Het gaat om alle 3 de wagons, de puko reiniger, railpoetser en de stofzuiger.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2020, 17:21:53 »
er lopen hier normaal 3 zulke sets op mijn baan ,railreiniger en stofzuiger.Dat is een luxe omdat alles netjes proper blijft.Ik ga er wel een wagonnetje met puko reiniger zelf bijmaken en achter hangen want die van lux is een miserie dat hij op k rails regelmatig ontspoort op de wissel.Voor de puko's gewoon wagonetje met sleper eronder en super fijn schuurpapier. Duur in aanschaf maar zeker zijn geld waard.Hang er wel een stevige lok voor.
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2020, 17:25:51 »
Ik dacht ik haal 4 traxxen uit m'n vitrine. Kunnen die ook nog eens in multitractie rijden  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2020, 17:59:36 »
hier hangt er een diesel van de CFL voor .Zo eentje met een bolle neus en 2 x 3 assen.Heb wel de marklin kortkoppelingen enigzins dicht genepen zodat ze niet lossen bij de minste oneffenheidof schok.Pinnetje gewoon omhoogduwen zodat ze niet snel lost.
Ga best voor de stop en start versie.Die heeft een goede faulhaber aan boord en stopt met lawaai maken als de set stilstaat voor een onveilig sein :)
PS : ik heb zelfs 2 sets omgebouwd waar maar 1 wagen start stop was.Kon goedkoop aan de andere geraken en met een mini relais van 3 volt was dat makkelijk te doen
Greetings,salutations,groetjes,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2020, 21:14:33 »
Hoe werkt die start/stop dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2020, 21:28:53 »
Beste Bas,

Ik raad de Dapol stofzuiger en de ZPF Keller kuiswagon aan.
Ik gebruik K rails.
Over de Lux ben ik niet zo tevreden.
Ik heb beide merken in huis.
De Marklin kuiswagens zijn niet te gebruiken, ontsporen erg gemakkelijk.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2020, 21:52:54 »
start stop werkt met een kleine detector die zodra je gaat rijden alles aanzet en bij het stoppen na 1 sec alles afzet.
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 22:19:41 »
Ik heb het aan m'n mede bestuursleden voorgelegd om uit Duitsland zo'n dapol te kopen en een setje rail/puko wagens van KPF-Zeller.

Ik heb verder gegoogled en ik kwam herhaaldelijk tegen dat de dapol aanzienlijk beter zuigt dan de lux voor de helft van het geld. En de beschrijving van KPF-Zeller ziet er ook veel belovend uit. Je moet weliswaar elke 5m die viltjes vervangen, maar het resultaat zou bijzonder goed moeten zijn + ze kosten maar €35/39,- per stuk.

Ze adverteren ook met niet goed geld terug na een jaar gebruik! En 10 jaar lang garantie (wat natuurlijk niet zo heel bijzonder is zonder elektrische componenten  ::) ).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2020, 07:39:45 »
Ik heb zelf een Lux railstofzuiger ( wel nog van een oudere generatie ) die ik ooit eens van een medehobbyist heb gekregen.
Persoonlijk viel het me zwaar tegen.   
De Dapol die ik ook heb  zuigt een heel pak meer stof  en vuiligheid op en kost ook nog eens een pak minder .

De Lux staat dus gewoon aan de kant bij mij terwijl de Dapol vrolijk zijn rondjes draait
Petdig1

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2020, 10:27:16 »
Ik zou voor zo'n Dapol stofzuigwagen/railpoetser gaan. Is goedkoper en je kan twee wagens voor die prijs aanschaffen. Een voor het stofzuigen en één voor het railpoetsen. Want je kunt ze ombouwen van stofzuiger naar poetser en andersom. Dus ik sluit me bij de vorige persoon aan.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2020, 11:30:23 »
Ik heb een Lux stofzuiger wagon voor Wisselstroom, die heb ik omgebouwd naar gelijkstroom. van drie rail naar twee rail.
Ik ben lid geweest van M-track module vereniging en een van de voorwaarden om mee te kunnen doen met open rijdagen met publiek was, dat de rails schoon moest zijn.
Op een open rijdag heb ik de stofzuiger wagon een uur achter een loc laten rijden. De mede clubleden moesten lachen, want ik zou geen stof opzuigen.
Het opvang bakje zat daarna toch half vol met stof. Ook met lage snelheid zuigt hij al volop. De borstel moet wel goed afgesteld staan.
Er is geen verschil in geluid  van het motortje bij lage of hoge locomotief snelheid

Ik was zeeman en vaak vier of meer maanden van huis.
Mijn treinbaan zat dan bij thuiskomst onder een dikke laag stof, zo dik, dat zelfs mijn Märklin locomotieven geen stroom kregen en niet reden.
Na drie rondjes de Lux stofzuiger wagon duwen, opvangbak legen en nog eens drie ronden door een loc laten trekken met een Roco poets wagon erachter was mijn hele treinbaan weer schoon en kon ik weer twee maanden probleemloos rijden zonder poetsen of stofzuigen met de Lux stofzuiger wagon. En dan hup weer naar zee. Nu bent ik met pensioen.

Mijn ervaring is, dat deze Lux stofzuigerwagon getrokken of geduwd met halve locomotief snelheid het beste resultaat geeft.
Bij duwen is het beter dat de locomotief ook een kortkoppel mechaniek heeft. Zonder ontspoort de wagon geduwd weleens.

Stofzuigerwagons van andere merken zijn goedkoper, ja, maar gaan ze ook zo lang mee?
Na 25 jaar zuigt mijn Lux stofzuiger wagon nog even goed en er is nog helemaal niets aan vervanger of versleten.
Ik heb er alleen gelijkstroom wielen eronder gedaan.

met vriendelijke groeten
Wil
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 11:34:00 door Wil uut Drenthe. Reden: taal, o o o, die moeilijke Nederlandsche taal, weer een foutje. »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2020, 15:29:18 »
In Lz ook goede ervaring met de Lux stofzuiger: na een paar keer een half uur rijden is dit de buit:


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2020, 21:07:06 »
Beste Bas,
Het vervangen van de viltjes onder de KPF-Zeller valt echt goed meer hoor.
Is zeker niet om de 5 M.
Je kunt ze na een paar dagen wat afschrapen.
Na een paar weken pas nieuwe viltjes.
Ik heb wel een wagonkast aangepast samen met de KPF-Zeller kuiswagon zodat beide op elkander passen
en de kuiswagon veel minder opvalt en gewoon in een trein meerijdt.
Na een tijd zijn de sporen natuurlijk ook veel properder dus valt eer ook veel minder vuil op te rapen.
Ook heb ik een paar van die Noch viltjes onder wagons hangen. Is zowat vergelijkbaar met de
KPF-Zeller maar eenvoudiger en minder opvallend en minder doeltreffend.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2020, 10:28:42 »
Ik heb de poets- en stofzuigwagen. De laatste versie. Die kan op gelijk- en wisselstroom analoge en digitale banen en stopt automatisch na enkele seconden stilstand. Ze kosten een bom duiten, maar ze zijn zéér effectief. Voor de poetswagen zijn diverse rollen te koop. Onverwoestbaar. Slijtage van de rollen is nastelbaar. Ook de wielenpoetsbank in de baan geïntegreerd. Deze combi maakt dat je noooooit meer wielen hoeft te poetsen, ook niet van de wagons!
De prijs is even slikken, maar ze zijn goud waard. Op de IMB aan de stand gekocht en er een tweede rol om niet erbij gekregen.

Kortom: aanrader.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2020, 10:31:32 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lux reinigingswagens, is het wat?
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2020, 11:18:20 »
Hoe werkt die start/stop dan?

Hall sensor i.c.m. 4 magneten aan de binnenzijde van de één van de wielen.
Met groet,

Ger.