Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:53:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
  

Auteur Topic: Wat een baan...  (gelezen 2368 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Wat een baan...
« Gepost op: 25 september 2020, 19:48:11 »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Wat een baan...
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 20:33:36 »
Merci voor het delen. Mooie film  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6139
  • ***
Re: Wat een baan...
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 21:28:19 »
 (y) leuke film (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Wat een baan...
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 15:51:50 »
Hallo Arnold,

Ik vond het een interessante film waarin het werk van een machinist met het rangeren leuk in beeld gebracht werd. Met name het aan de zijkant staan en dan je trein laten rijden, lijkt me inderdaad een schitterende belevenis wat toch een beetje lijkt of je je trein op schaal staat te bedienen. Wel een grote schaal in dit geval.  ;D

PeterC

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Wat een baan...
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 16:30:23 »
Pracht film,

wat me opvalt is de rust in de cabine, zekere als je de lok aan de buitenzijde hoort.

Goeie Arbo positie zeker?

Karren maar,
ANDREUS


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re: Wat een baan...
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 17:10:50 »
"Voor privacyredenen zijn gesprekken van collega's en overigen gedempt"


Laat maar zitten dan, lijkt me namelijk een wezenlijk onderdeel van dat hele proces.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Wat een baan...
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2020, 14:42:46 »
Hoi Arnold,

Dank je voor het vastleggen van deze bewegingen. En veel van de bewegingen licht je duidelijk toe. Maar sommige acties zijn voor mij minder bekend. In de 5e minuut koppel je aan een rij wagons. Je plaatst de lok rustig tegen de wagons aan en vervolgens de remslang. En daarna wacht je, zien we een cilinder(?) in beeld en schuif je met een hendel heen en weer. Wat doe je daar precies, wacht je tot de remleiding gevuld is met lucht? en waarom die handeling met die hendel?
En lijkt het nu dat de lok eerst de wagons niet van de plek krijgt, om de remschoen vrij te maken?

Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?

minuut 21: de afstandaanwijzer. Welke standen heeft deze? dus hoe weet je dat je er bijna tegenaan zit?

Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?

Ik heb genoten van de beelden van je werkzaamheden. Fijn dat je ons zo wat inzicht geeft in het rangeren op kijfhoek.
Ook een leuk treintje in het geheel. Lekker gemengd en zeker die tweeasser was voor mij een verrassing!

Groet,
michel

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: Wat een baan...
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 16:57:43 »
Even voor alle duidelijkheid, deze film is niet van mij.
Ik werk niet bij het spoor.
Het is iets wat ik toevallig zag op jijbuis.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Wat een baan...
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 17:15:40 »
@ Andreus: volgens mij was de bijnaam dan ook 'fluisterlok' toen ze net bij NS in dienst kwamen. Vergeleken met de toen huidige diesels scheen het een wereld van verschil te zijn.
Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?
Met mijn beperkte kennis: het wachten tot de remmen van de volledige trein weer gelost zijn voor er weer aangezet kan worden.
Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?
Dat klopt, maar ik denk dat het voor wegrijden wel prettig is als de treinleiding zodanig op druk is dat een machinist zo aan kan koppelen en een relatief goede druk op de trein heeft en dus niet eerst de hele treinleiding hoeft te vullen met zijn lok. Ik wil best geloven dat dat ff duurt namelijk.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • N Spoor Freak
Re: Wat een baan...
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 23:06:39 »
Gaaf (y) (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!