Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:44:28
Videostatief treinen filmen door Bert van Gelder
Vandaag om 21:41:34
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Tulpendaal
Vandaag om 21:40:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
Vandaag om 21:30:51
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Bahn-AG
Vandaag om 21:29:57
Een Rotterdams gebouw door Tulpendaal
Vandaag om 21:21:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 21:16:58
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 21:16:19
Buitenlust door Huib
Vandaag om 21:06:55
Overstappen op digitaal door 19PWV54
Vandaag om 21:06:44
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 20:51:07
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 20:47:29
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 20:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 20:09:20
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 20:08:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 20:04:37
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 20:04:00
Roco 23102 en 23103 Blue Star N spoor door willyTEE
Vandaag om 19:58:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:56:16
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 19:49:01
Sehr-am-Üzant II door René 4312
Vandaag om 19:45:27
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 18:37:51
Val Sibley overleden door Stedahult
Vandaag om 18:02:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 18:01:50
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Sven
Vandaag om 17:46:59
elektromotor repareren door Ronaldp
Vandaag om 17:34:03
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door jowi
Vandaag om 17:31:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:19:46
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:33
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 16:54:12
  

Auteur Topic: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd  (gelezen 1178 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2020, 08:10:17 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2020, 08:24:16 »
Brand is een groot woord. Die aliexpress locjes hebben vaker dat als er iets tegen de isolator komt, al is het een tak dat deze kortsluiting maken tussen stroomvoerende delen en het dak.
Er slaat dan een gat in het dak en dat geeft rook in de machine kamer. De trafo van het lokje wordt niet meer gekoeld met olie dus echt brand in deze locjes is nihil. De 193 loccen zijn standaard voorzien van een brandblus instalatie in de machinekamer.
Gr. Silvester

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2020, 09:33:10 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.
Met vriendelijke groeten, altijd.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
    • Windhoven
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2020, 10:16:33 »
Iets meer informatie Brabants Dagblad video en achter een betaalmuur.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 10:19:47 door NL-modelspoor »
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2020, 11:30:55 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Deze "Het voertuig wordt met een hulplocomotief van het spoor gehaald." vindt ik ook wel hilarisch  ;D
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 11:35:31 »
Zekers!  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2020, 11:51:01 »
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html

Aan stemming makerij hebben we niks

Mvg Johan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2857
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2020, 12:06:40 »
De ontbrandingstemperatuur van het materiaal waarvan de goederenwagens zijn gemaakt is vrij hoog, dus de kans dat de wagons zelf vlamvatten is nogal klein.

Groeten, Arjan

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2020, 12:13:29 »
Beste plek om die lok stil te zetten.

Direct naast de kazerne.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1915
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2020, 14:25:48 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.

En heul veul. Meer als 2 kuub. Zit een sticker van in de cabine.
Met groet,

Ger.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2020, 15:12:30 »
Zoals ik de foto bekijk en de uitleg lees , dan denk ik het volgende .
De machinist hoort een vreemd geliud met rook ontwikkeling tot gevolg . Hij laat de panto zakken en brengt de trein tot stilstond en constateerd brand in de machine kamer . Meld dit aan de VL / die de de csp en cmk inlicht .  De csp schakeld de bovenleiding over geruime afstand spanningsloos . De Cmk waarschuwt de brandweer en prorail ongevallen bestrijding . Als de brandweer ter plaatse komt wordt er via de brandweer alarm centrale om afschakeling van de bovenleiding gevraagd . Na melding dat de bovenleiding afgeschakeld is plaats de brandweer de op het voertuig aanwezige spanningstester en plaatst deze volgens de instructie tussen de bovenleidings uithouder en de beide spoorstaven . Er is nu een ZICHTBARE AARDING aangebracht . en de brandweer kan zijn werk veilig doen . Deze aarding wordt later door onderhoudspersoneel van INFRA - Energie voorziening vervangen . Nadat de gestrande trein weggerangeerd is en het spoor wordt vrijgegeven gaat de monteur EV samen met de Centrale schakelpost overleggen welke delen der bovenleiding , onder spanning gebracht kunnen worden .
Op de foto's zie je dat er delen van de weg afgezet zijn , en dat er brandweer en calamiteiten bestrijding aan wezig is , als ook politie . De constructie der ketelwagens zijn van dien aard dat ze veel krachten /warmte van buitenaf kunnen weerstaan . Ook zag ik 2 brandweer personen een document bestuderen . Dit kon wel het treinrapport geweest zijn , met daarin de gegevens / codering van de inhoud der ketelwagens .
Conclusie is dat het vervoer gevaarlijke stoffen in europa goed geregeld is . 

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2020, 18:25:01 »
Bij Deurne werd via een bekend “kanaal” door een spotter al brandlucht gemeld. Volgende keer maar meteen 112 bellen...