Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt  (gelezen 3680 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Vanmorgen een aardig stukje in de papieren versie van Trouw gelezen:

Citaat
Als je in Eindhoven met de trein naar Duitsland wil, moet je in Venlo overstappen op een Duitse boemeltrein. Dat gaat veranderen, zegt ProRail.

Het is de vijfde stad van Nederland en de Duitse en Belgische grens liggen vlakbij, maar wie vanuit Eindhoven met de trein naar het buitenland wil, moet altijd overstappen. Het is de Eindhovenaren al jaren een doorn in het oog. Maar dat gaat veranderen. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat Eindhoven een nieuw internationaal treinknooppunt wordt.

Daarvoor zijn enorme investeringen nodig, want Eindhoven Centraal zit aan zijn maximum capaciteit. Om hoeveel geld het precies gaat is nog onduidelijk; op dit moment wordt onderzocht hoe de uitbreiding er precies gaat uitzien. Er is sprake van extra sporen en perrons, maar ook van de mogelijke bouw van een nieuw station............

Het hele artikel lees je op papier of hier (en dat rijmt ;)): https://www.trouw.nl/economie/niet-meer-overstappen-om-in-duitsland-te-komen-eindhoven-wordt-een-internationaal-treinknooppunt~bd921c65/

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:13:12 door Bert van Gelder »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2020, 16:56:25 »
Nog meer treinen door Helmond? En er gaat nu ook al zoveel goederenverkeer. Met regelmaat achter een vertraagde goederentrein.  :-\
Johan

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2020, 17:17:06 »
Leggen ze er toch een paar sporen bij

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 17:47:52 »
We hebben weer wat om over te zeuren ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 17:54:15 »
Maar zijn er dan zoveel Eindhovenaren die in Duitsland werken?

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 18:05:06 »

Is het niet vooral een grote regio daarachter? En je wordt in Duitsland naar een groot overstapstation geleid lijkt me. Vast enorm veel sneller voor veel mensen I.p.v. nu via Arnhem of diverse keren overstappen als je de korte route neemt.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:12:37 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Allard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2020, 18:08:02 »
Nouja, blijkens de tekst is het specifiek de Eindhovenaren een doorn in het oog dat ze nu moeten overstappen als ze naar Duitsland reizen. Dus blijkbaar zijn er veel Eindhovenaren die daar moeten zijn...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2020, 20:28:24 »
Station Best als eindpunt ????

In een  tunnel, met 4 sporen ???

Een paar kilometer verder in Boxtel hebben ze wat meer wissels.

Maar zover kijkt de ambtenaar niet.

Groeten, Alexander

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2020, 20:45:26 »
Al sinds de spoorverdubbeling tussen Eindhoven en Boxtel begin deze eeuw ligt er net ten noorden van Best een kopspoor waarop treinen uit de richting Eindhoven kunnen kopmaken. Had je kunnen weten als je even verder had gekeken op Google bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Meer NS in spoor 1!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2020, 20:53:27 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2020, 22:11:31 »
Zou gewoon de spoorlijn vanaf Breda 4 sportgebied maken en sommige stukken 6 sporig tot in het zruhr gebied. 1 spoor in iedere richting als Ausbau strecke voor 200km en 2 voor normaal verkeer ( kunnen de goederentreinen en het suffertje ook gewoon ingehaald worden. Kunnen ze vanuit Rotjeknor ook semi high speed naar Duitsland.

VvKan

  • Gast
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2020, 22:48:25 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2020, 23:04:07 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander
Een wisseltje of wat en wat wisseltongen en hartstukken terug leggen, big deal. En er is maar één kopspoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Meer NS in spoor 1!

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2020, 23:12:06 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.

Alsof de reizigers die in de High-tech metropool moeten zijn de trein nemen. Eindhoven heeft een vliegveld, en voor hen belangrijker, een prima bereikbaarheid met het wegennet zodat ze met hun tesla daar heen kunnen tuffen. Opwaarderen van bestaande verbindingen zou nog enigszins rendabel kunnen zijn, maar nieuwbouw gaat nooit de in OV gewenste kostendekkingsgraad van 40% halen.
Oeps!

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2020, 00:09:39 »
Ach ja.
Vroeger had je rechtstreekse treinen Den Haag - Venlo - Keulen.
En je had de Rhein Express, van Hoek van Holland rechtstreeks naar het zuiden van Duitsland.

Internationaal knooppunt klinkt leuk maar het betekent nog steeds overstappen :)

Gr., Victor