Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Treinspotten - Camera instellingen  (gelezen 3374 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2020, 18:21:58 »
Bedankt voor het uitzoeken. Lastige is dat ik geen adres heb in NL en Zwitserland, of waar dan ook. Op dit moment reizende door Europa voor onbepaalde tijd  (y) Maar is later ongetwijfeld nog wel ergens te vinden  :)
Allard

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2020, 18:50:10 »
Ik vraag me dus ook af; hoe schieten jullie foto's van treinen? Met regelmaat zie ik schitterende foto's, maar hoe maken jullie die eigenlijk. En omdat ik op het forum hier weinig over kon vinden een nieuw draadje aangemaakt.

Graag zou ik willen weten wat jullie doen met bijvoorbeeld:

- Camerainstellingen diafragma/sluitertijd/iso
- Standpunt (kikkerperspectief/ooghoogte/hoger?)
- compositie
- en waar nog meer rekening mee te houden?

Zelf schiet ik met een Fujifilm (aps-c/1,5x crop t.o.v. ff/35mm klein heel) en dan meestal met een 35mm (+-50mm ff) prime lens. Dat is lekker "compact" en niet al te zwaar, imln ieder geval voor mijn eisen.
Allereerst: jammer dat je niet het volledige type van je camera vermeld. De mogelijkheden zijn tegenwoordig vaak enorm en kenners kunnen je dan soms precies vertellen wat je moet doen voor bepaalde instellingen.
Onderstaand een paar foto's van gisteren (Chur & Landquart) deze komen zo uit de camera dus niet bewerkt (sooc). Omdat het gisteren enorm slecht weer was hier alleen maar foto's op het station zodat ik relatief droog kon staan. Ben er zelf tevreden mee maar zou graag horen wat jullie doen, het mooiste zou zijn met voorbeeld-foto's i.c.m. instellingen natuurlijk, en de keuzes om het zo te maken.
De foto's zijn helemaal niet verkeerd. Wel zou ik voor dit soort situaties een polarisatiefilter aanschaffen. Daarmee kun je een deel van de spiegelingen die, zeker op modern materieel én in dergelijke weersomstandigheden, irritant kunnen worden, wegfilteren. Daardoor kun je eventueel zelfs delen van de foto die nu wat onderbelicht zijn, beter belichten, doordat bijvoorbeeld een heldere reflectie in de ramen, die echt ernstig overbelicht zou worden bij meer belichting zonder polarisatiefilter, ineens weg is.
Ik begin altijd bij het fotograferen van rijdende trams en treinen met de sluitertijd. Het is natuurlijk afhankelijk van de snelheid van de trein, maar ik zit normaal gesproken niet onder de 1/1000 sec.
Hier gaat het sensor-formaat zeker meespelen. Een full-frame camera is daar beter in dan een APS-C en mijn Panasonic GH5 doet het met zijn MFT-sensor nog beroerder. 1/1000ste wordt al snel een probleem als ik het diafragma niet volledig wil openen en niet voorbij ISO400 wil gaan (wat ik ook niet wil, want de GH5 ruist enorm naar mijn mening)
Dan het diafragma waarmee je de scherptediepte regelt: elk objectief heeft een zogenaamd werkdiafragma, waarbij het objectief het best presteert.
Bij mijn objectieven is dat vaak rond f 8. Dan heb ik ook een goede scherptediepte.
Afhankelijk van hoeveel licht er is, zal je de Iso-instelling moeten bijstellen om een goed belichte foto te krijgen.
Stokpaardje van mij: maak een proefopname en bekijk je histogram op je fototoestel.
Of bekijk het voordat je de foto maakt: steeds meer camera's, en ik vermoed de Fujinon van de topicstarter ook, bieden gewoon een live-histogram. Dat is vaak iets beknopter dan het histogram wat je krijgt als je de foto bekijkt, maar vertelt je alsnog een hoop. Staar je er ook niet blind op overigens ;)
Zorg dat je een goed gevuld histogram hebt. Het scheelt veel nabewerking op je computer.
Tja, ook persoonlijk, want hoe ver ga je met dat nabewerken. Ik doe vaak niet veel meer dan het histogram volledig vullen of bepaalde contrasten (zonder het histogram te raadplegen) aanpassen. Dat is misschien 20 seconden werk. Ik ken ook mensen die veel langer doen over 1 foto. Ik heb betere dingen te doen...
Tot slot nog iets wat mij opvalt bij sommige foto's: probeer geen treinen te fotograferen met een groothoek.
De verhoudingen kloppen dan niet en de locomotief wordt uitgerekt.
Tja, ook persoonlijk. Ik heb dit:
http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/28-12-06/_dsc2838.jpg

gewoon op uiterste groothoek-stand geschoten. Weliswaar bij stilstand. Ik heb nog wel enkele foto's op die manier, maar die kan ik nu zo snel niet vinden (dat is iets waar het bij mij aan schort: ik moet nog eens een database bouwen voor m'n foto's...)
(gegevens: F6.3, 1/40 seconde sluitertijd, ISO400)

Wat betreft 'wat niet hoort': ik heb dit ook gewoon gedaan. Sommige zullen dan zeggen dat je de trein bijna niet ziet en de reflecties overbelicht zijn en zo. Maar ja, dat was precies de reden waarom ik de foto zo maakte. Doe wat je zelf wil en probeer gewoon uit. Op die manier leer je niet alleen beter wat wel en niet werkt, maar leer je ook je camera beter kennen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/koploper-adam-cs.jpg
(gegevens: F6.3, 1/100 seconde sluitertijd, ISO400)

Op m'n kniëen: nee, dat is niet de conducteur, maar een toerist die op vakantie was en graag een foto van hem in een Nederlandse trein wou hebben. Tussen sluitende deuren door zijn snel nog gegevens uitgewisseld. Of de foto ooit aangekomen is, weet ik niet precies: op het e-mailtje heb ik nooit reactie gehad (maar ook geen melding dat het niet bezorgd kon worden, dus dat is positief)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/koploper-amersfoort.jpg
(gegevens: F5, 1/2000 seconde sluitertijd, ISO400)

Wat bij mij negen van de tien keer speelt: hoe meer ik op zaken ga letten, hoe vaker ik na afloop vind dat ik geen 'de moeite waard' foto heb genomen.

Deze twee foto's, ook al bevat de eerste geen rijdende trein, zijn bijvoorbeeld meer 'paniekfoto's' geweest.
De overweg met de mist was echt een moment dat niet meer terug kwam: enkele seconden erna kwam de zon te ver op en was het moment voorbij.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/kruisende-wegen.jpg
(gegevens: F4, 1/2000 seconde sluitertijd, ISO400)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/irm-wormerpad.jpg
(gegevens: F5, 1/800 seconde sluitertijd, ISO400)
De foto met die IRM dwars door de winterse polder, met inderdaad een donkere achterkant, was echt een paniekfoto: ik hoorde de overweg activeren, zag in een oogwenk een compositie en rukte m'n camera uit m'n tas. Ik fotografeer volledig handmatig (alleen focus gaat automatisch) dus het was bloedsnel instellen en uiteindelijk maar hopen dat goed was. En dat met een camera die ik net 3 weken had en ik al snel begon te haten.
Vaak worden die foto's beter dan andere.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/plan-t-middelie.jpg
(gegevens: F9, 1/1600 seconde sluitertijd, ISO400)

En dit valt waarschijnlijk echt in de categorie 'hoort niet'. Maar ik vind het een aardige foto.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/wormerpad-ddar.jpg
(gegevens: F5, 1/1250 seconde sluitertijd, ISO400)

Het is allemaal persoonlijk. Doe vooral wat je zelf leuk en mooi vindt.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2020, 22:58:30 »
Alle vele tips gepasseerd, toch nog een bijdrage. Ik vind zelf de locs ietwat onderbelicht en de lucht uitgebeten.
De helft van je foto is donker en de andere licht, je camera middelt dit uit qua belichting maar zowel de lucht als de trein raakt zo niet goed belicht. Daarom is die tram in de stad wel goed belicht want maar een klein deel lucht.
 Je moet natuurlijk ivm de snelheid een wat snellere sluitertijd nemen, omdat je met je crop sensor ook wat licht verliest (diafragma ook met 1,5 vermenigvuldigen voor full frame equivalent) en wat minder dynamisch bereik hebt dan een full frame sensor terwijl je ook je diafragma wat dicht draait om voldoende scherpte diepte te hebben voor een langere trein. Dat betekent dat je moet compenseren met ISO.  Maar ISO is gewoon de ‘volumeknop open draaien’ om het sensor signaal te versterken en gaat ruis opleveren. Voor mooie fotos heb je goed licht nodig.De 35 mm lijkt me op zich een goede keuze, probeer je ISO zo laag mogelijk te houden. Ik zou je 2 zaken adviseren om een volgende keer te proberen:
1. Maak je foto’s in raw dan kun je maximaal met lightroom er uit halen wat er in zit.
2. Als voorbeeld de eerste foto, als je nu eerst je camera wat meer naar onderen richt en minder lucht hebt en dan de belichting vastzet (ae knop of sluiter half  maar dan wel zekere weten dat de trein ook scherp is en niet de rails) en vervolgens je compositie maken en met die belichting de foto maken. Andere opties voor dit is spot meeting of centrum gerichtte meting ipv matrix meeting.

Succes
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper