Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstappen op digitaal door mass am see
Vandaag om 08:38:59
Fleischmann wagon type Rens van de NS door Arjan6511
Vandaag om 08:34:42
Buitenlust door Joran
Vandaag om 08:30:28
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Ronaldp
Vandaag om 08:30:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 08:19:58
Bouw Fehmarnbelttunnel gestart door jowi
Vandaag om 08:19:41
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 08:16:38
Bouw Bührtal III door mass am see
Vandaag om 08:08:50
Helling n spoor door ronald2016
Vandaag om 08:05:33
Falkenheim door mass am see
Vandaag om 08:05:02
Ledlampjes in serieschakeling door henk
Vandaag om 07:34:46
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Basilicum
Vandaag om 07:28:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
Vandaag om 07:21:21
Falkensteiner bockerl door Reeks77
Vandaag om 06:52:28
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 05:52:52
Sehr-am-Üzant II door Tulpendaal
Vandaag om 05:25:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
  

Auteur Topic: Wat een baan...  (gelezen 1453 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Wat een baan...
« Gepost op: 25 september 2020, 19:48:11 »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Wat een baan...
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 20:33:36 »
Merci voor het delen. Mooie film  (y)
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • ***
Re: Wat een baan...
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 21:28:19 »
 (y) leuke film (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wat een baan...
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 15:51:50 »
Hallo Arnold,

Ik vond het een interessante film waarin het werk van een machinist met het rangeren leuk in beeld gebracht werd. Met name het aan de zijkant staan en dan je trein laten rijden, lijkt me inderdaad een schitterende belevenis wat toch een beetje lijkt of je je trein op schaal staat te bedienen. Wel een grote schaal in dit geval.  ;D

PeterC

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: Wat een baan...
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 16:30:23 »
Pracht film,

wat me opvalt is de rust in de cabine, zekere als je de lok aan de buitenzijde hoort.

Goeie Arbo positie zeker?

Karren maar,
ANDREUS


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: Wat een baan...
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 17:10:50 »
"Voor privacyredenen zijn gesprekken van collega's en overigen gedempt"


Laat maar zitten dan, lijkt me namelijk een wezenlijk onderdeel van dat hele proces.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7235
Re: Wat een baan...
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2020, 14:42:46 »
Hoi Arnold,

Dank je voor het vastleggen van deze bewegingen. En veel van de bewegingen licht je duidelijk toe. Maar sommige acties zijn voor mij minder bekend. In de 5e minuut koppel je aan een rij wagons. Je plaatst de lok rustig tegen de wagons aan en vervolgens de remslang. En daarna wacht je, zien we een cilinder(?) in beeld en schuif je met een hendel heen en weer. Wat doe je daar precies, wacht je tot de remleiding gevuld is met lucht? en waarom die handeling met die hendel?
En lijkt het nu dat de lok eerst de wagons niet van de plek krijgt, om de remschoen vrij te maken?

Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?

minuut 21: de afstandaanwijzer. Welke standen heeft deze? dus hoe weet je dat je er bijna tegenaan zit?

Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?

Ik heb genoten van de beelden van je werkzaamheden. Fijn dat je ons zo wat inzicht geeft in het rangeren op kijfhoek.
Ook een leuk treintje in het geheel. Lekker gemengd en zeker die tweeasser was voor mij een verrassing!

Groet,
michel

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Wat een baan...
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 16:57:43 »
Even voor alle duidelijkheid, deze film is niet van mij.
Ik werk niet bij het spoor.
Het is iets wat ik toevallig zag op jijbuis.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2837
    • Mijn van-alles website
Re: Wat een baan...
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 17:15:40 »
@ Andreus: volgens mij was de bijnaam dan ook 'fluisterlok' toen ze net bij NS in dienst kwamen. Vergeleken met de toen huidige diesels scheen het een wereld van verschil te zijn.
Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?
Met mijn beperkte kennis: het wachten tot de remmen van de volledige trein weer gelost zijn voor er weer aangezet kan worden.
Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?
Dat klopt, maar ik denk dat het voor wegrijden wel prettig is als de treinleiding zodanig op druk is dat een machinist zo aan kan koppelen en een relatief goede druk op de trein heeft en dus niet eerst de hele treinleiding hoeft te vullen met zijn lok. Ik wil best geloven dat dat ff duurt namelijk.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • N Spoor Freak
Re: Wat een baan...
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 23:06:39 »
Gaaf (y) (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!