Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 10650 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Gepost op: 23 september 2020, 21:24:24 »
Goedendag,

na een pauze van 6 jaar ivm verhuizing, verbouwing en andere bezigheden begint het weer te kriebelen.
Ik ben een beginner en wil weer starten met een kleine baan.

Doel is:
- automatisch rijden met koploper
- schaduwstation (had ik bij mijn vorige baantje niet)
- starten met scenery (was ik voor de verhuizing niet aan toe gekomen)
- ik heb Piko A-rails

Interesses:
- Stoomtreinen en alles er omheen (toekomst een draaischijf en BW)
- Een enkele dieseltrein
- Landschap - Zwitserland/ Zuid Duitsland
- Periode III

Het probleem met een kleine baan blijft, dat je nog enige variatie in de treinen wil, maar dat het snel vol is.
Dat het niet realistisch is vind ik niet zo belangrijk.

De doodlopende sporen links zou ik iets van industrie of iets met stoom willen, maar weet niet zo goed wat ik hier mee kan.
Rechts een dorpje met rechts achter een berg/ruine of zo iets.

3D Overzicht


Schaduwstation:


Niveau 0:


Graag jullie mening en tips.

Alvast bedankt,

Remko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2020, 21:55:43 »
Een paar standaardvragen.

Je plan is 1,3 meter breed. Kun je er langs beide zijden bij?
Zo niet, dan is de bereikbaarheid een ding waar je bij stil moet staan.

Hoeveel gaat hoogteverschil tussen schaduwdeel en zichtbaar deel zijn?
De helling in de binnenboog lijkt me aan de steile kant. Je kan immers pas na het meegebogen wissel gaan dalen en gaat na een boog en stukje recht al onder je station door.

Heb je nagedacht over de bereikbaarheid van je schaduwstation en dan zeker de wissels, als er eens onderhoud nodig is? Je zou een stuk landschap wegneembaar kunnen maken.

Ben je van plan om in je schaduwstation één- of tweerichtingsverkeer te hanteren?
Bij tweerichtingsverkeer zul je koploper zodanig moeten instellen dat je treinen elkaar op het enkelsporig baanvak niet tegemoet rijden en zo vastlopen (deadlock). Dat kan, maar zul je moeten regelen. Bij éénrichtingsverkeer rijden je treinen in het zichtbare deel altijd dezelfde kant op.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2020, 22:48:28 »
Hoi Jeroen,

bedankt voor je aandachtspunten.

ik ga de baan op wielen zetten, zodat ik er omheen kan lopen en er dus van alle kanten bij kan.
De onderbouw zal een open constructie worden met vakken van ongeveer 40 cm.

Mijn idee is om 1 kant op te rijden - rechtsom.
Dus na het station gaat de trein naar beneden, door het schaduwstation en dus de lange baan naar boven.
Het stuk van het station naar beneden heeft een helling van 4,3 %.
Ik weet dat het meer dan gewenst is, maar ik hoopte dat dit, ivm naar beneden en lage snelheid, acceptabel zou zijn.
Wat denk jij?

Alvast bedankt,

Remko


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2020, 08:43:12 »
Ik denk dat je eens zou kunnen testen hoe het functioneert met een dergelijke daling. Zal afhangen van trein lengte en lok
Ook denk ik dat éénrichtingsverkeer, in elk geval bij mij, snel zal gaan vervelen.

Bij mijn baantje, met vergelijkbare afmetingen heb ik het iets anders aangepakt. Dat wil niet zeggen, beter. Maar verkeer in twee richtingen vind ik afwisselender.

Wellicht zijn er anderen die suggesties hebben.

Groet Juroen.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2020, 10:14:50 »
Juroen,

ik heb net je draadje doorgenomen.
Je bent heel creatief en helemaal los met de electronica/arduino etc.
Ons schaduwstation lijkt aardig op elkaar.
Leuk om te zien. Ik zal je volgen voor alle leuke ideeen.

Er van uitgaande dat je 1 richting door je schaduwstation rijdt snap ik je keerlus niet, maar dat zal aan mijn beperkte kennis liggen. Knap opgelost trouwens obv de lichtsluis.
Waarom je schaduwstation ook niet in 2 richtingen?
Ik zie dat je aardig wat bochtwissels hebt. Logisch op een kleine baan, want scheelt aardig ruimte, maar ik heb het geprobeerd zoveel mogelijk te voorkomen. Mijn ervaring is dat bochtwissels eerder problemen geven dan de standaard wissels. Hoe zijn jouw ervaringen??

Je hebt me echter wel weer aan het denken gezet wat voor mogelijkheden ik heb mbt 2 richtingen.
Nog ideeen hierover?

Groeten Remko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2020, 12:57:10 »
In mijn schaduwstation hanteer ik éénrichtingsverkeer, eigenlijk om drieredenen:
- het stijgingspercentage van de buitenboog is net wat lager;
- bij automatisch rijden is er geen kans op een deadlock;
- je kan meerdere (korte) treinen in één blok opstellen zonder kans op deadlock.
  Dat laatste kan ook in koploper, maar dat heb ik (nog) niet toegepast.

Echter, in mijn zichtbaar deel is het voor de afwisseling tweerichtingsverkeer. Ik heb twee stel overloopwissels om dit mogelijk te maken. Dat leidt dan weer tot een keerlus.

Ik gebruik in het schaduwstation wissels van Roco, rechte en meegebogen. Ik heeft hier geen enkel probleem mee. Ik gebruik geen meegebogen wissels van de krapste radius. Dit omdat die een radius hebben van ca 360 mm en daar kan mogelijk niet alle (toekomstig) materieel door. Waarschijnlijk valt dat allemaal reuze mee, maar ja.

In het zichtbare deel gebruik ik wissels van Tillig Elite. Die vind ik mooier maar vragen wat extra aandacht bij het leggen. Bij één van deze wissels was er soms een ontsporing. Toen heb ik de originele kunststof strijkregel vervangen door een stuk rail en sindsdien zijn daar geen problemen meer. Voor het mooie zou ik dit bij alle wissels kunnen doen.

Wat wellicht ook nog een overweging is:
Op mijn kleine baan zijn de blokken kort. Als je dan wilt dat koploper je treinen netjes laat afremmen moet de beginsnelheid niet al te hoog zijn. Ik heb zitten spelen met de instellingen in koploper maar het lukte me niet naar tevredenheid. Nu heb ik de maximumsnelheid verlaagt in koploper maar ook in de decoders in de treinen. Nu lukt het koploper wel om netjes te remmen. Mogelijk dragen de relatief lage snelheden ook bij aan een bedrijf met weinig /geen ontsporingen.

Groet Juroen


Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2020, 14:07:41 »
Juroen,

bedankt voor de uitleg.
Ik ga ook met koploper de baan aansturen, dus ben mogelijk je tip mbt max. snelheden wel nodig.

Mijn schaduwstation ziet er bijna net zo uit en heb per lengte deze ook opgedeeld in 2 blokken, zodat er 6 treinen in passen. Ik denk begrepen te hebben hoe dit moet in koploper, maar eerst maar eens zien of ik het gesnapt heb.

Groeten Remko

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2020, 20:22:11 »
Nog tips van andere modelspoorders?
Of een idee voor de sporen in de linker kleine cirkel mbt industrie of iets met kolen?

Alvast bedankt,

Remko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2020, 08:15:07 »
Ja ik heb nog een klein puntje:

Links boven heb je 2 lussen die weer samenvoegen. Lussen zijn doorgaans niet de meest mooi uitziende dingen op een modelbaan. Ik zou zelf de binnenste lus weglaten en de buitenste lus voor ~75% wegwerken in een tunnel.

Maar lus of geen lus, ik vind het iig een leuk baantje  (y)

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2020, 08:41:16 »
Die 'opening' aan de achterkant doet mij wat onlogisch aan. Zou ik dan helemaal betunnelen. Maar hoe denk je over de volgende optie?
Het spoor aan de achterkant helemaal open maken, daar een extra spoor neerleggen en dat spoor gebruiken om elke keer van trein te wisselen, fysiek dus een nieuw trein neer te zetten. Ik denk dat je dan wel een spoor in je schaduwstation moet opofferen.


just my 2 cents.
Jeroen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2020, 09:21:26 »
Nog tips van andere modelspoorders?

Remko

Ik vind dat verschil in hoogte tussen je binnenboog rechts en schaduwstation erg weinig in relatie tot de lengte van het spoor er naartoe ...... die stijging wordt m.i. veel te steil. Er af is geen probleem, er op wel. Zou het plan nog eens kritisch nalopen in deze.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2020, 10:21:30 »
Herem,

bedankt voor jullie inbreng.

@Bas
Goed punt. ik vind deze twee parallel sporen ook niet echt fraai.
Het binnenste spoor is ontstaan, om vanuit de "doodlopende  industrie" spoortjes weer op het hoofdspoor te komen en ik de hoofdbaan niet wilde blokkeren.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Later heb ik hem toen verlengd naar onder.
Ik zal vanavond eens een opzetje maken met ingekorte en verborgen sporen.

@Jeronimos
Ik had hem eerst ook als onzichtbaar. Misschien is dat wel beter.
Ik snap je idee van een extra spoor aan de achterkant niet helemaal, daar is op dit moment met de huidige afmetingen geen ruimte voor.
Tevens is mijn doel automatisch rijden met koploper.

@Ronald
Mijn huidige plan is dat dit spoor alleen wordt gebruikt als dalend traject.
De helling is 4,3%, maar ook door de opmerking van Juroen dat 1 richting rijden saai wordt ben ik op dit moment met het schaduwstation aan het stoeien om te kijken of ik meer lengte kan krijgen. Valt echter niet mee.

Op naar versie 2 dus.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2020, 18:46:16 »
Dit idee





Het idee is dat je de trein op het zijspoor zet, hem verwijdert en een nieuwe trein weer neerzet. Terwijl de andere treinen kunnen doorrijden.


Een klein open schaduwstation a.h.w.


Maar je bent al opnieuw aan het tekenen


Als ik je nog een tip mag meegeven. Als ik kijk naar jouw bergen dan zijn ze niet hoog. Boven de tunnelingangen is het direkt plat. Waarschijnlijk zal men er in het echt hier een ingraving te graven. Als het kan creëer dan wat meer hoogte boven de tunnelingangen.
Jeroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2020, 22:22:29 »
Ah, nu is het mij duidelijk.
Wel een leuk idee. Betekent wel dat ik de achterwand vrij moet houden om er bij te kunnen.
Zal eens kijken hoe lang dat baantje kan worden.
Waarom zou dit invloed hebben op het aantal sporen in het schaduwstation?
Lijkt mij los van elkaar te staan.

Ben nu net thuis, dus zal kijken wat het effect is van jullie tips.

Groeten Remko

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2020, 23:43:14 »
Misschien kun je het schaduwstation om de verticale as spiegelen en vanaf het station eerst langs de achterzijde laten dalen. Dan wordt je helling een stuk langer.
Gtoet,. Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572