Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Pauldg
Vandaag om 15:17:56
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Rich M.
Vandaag om 15:11:58
MRDirect aansturen door JMRI door Robert E
Vandaag om 14:55:36
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
Vandaag om 14:47:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 14:44:02
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 14:27:30
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
Vandaag om 14:18:08
Modelbouwwedstrijd op TV. door Martin Welberg
Vandaag om 14:12:16
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Bert van Gelder
Vandaag om 13:51:11
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 13:46:33
Uhlenbrock 66500 Iris, aan te sluiten aan IB met upgrade 2.00? door lokmuis
Vandaag om 13:33:20
Update: baan in de tropen door tijgernootje
Vandaag om 13:28:15
Een nieuw begin in 0 door roadster36
Vandaag om 13:26:06
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tijgernootje
Vandaag om 13:12:15
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Eric B
Vandaag om 13:05:52
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
Vandaag om 12:52:37
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 12:18:44
Bob Ross tentoonstelling door Pauldg
Vandaag om 12:13:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:05:09
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:50:34
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 10:46:07
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door moonlicht
Vandaag om 10:41:12
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
Vandaag om 10:38:36
keerlus door Bert_Apd
Vandaag om 10:32:05
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 3939 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Gepost op: 23 september 2020, 21:24:24 »
Goedendag,

na een pauze van 6 jaar ivm verhuizing, verbouwing en andere bezigheden begint het weer te kriebelen.
Ik ben een beginner en wil weer starten met een kleine baan.

Doel is:
- automatisch rijden met koploper
- schaduwstation (had ik bij mijn vorige baantje niet)
- starten met scenery (was ik voor de verhuizing niet aan toe gekomen)
- ik heb Piko A-rails

Interesses:
- Stoomtreinen en alles er omheen (toekomst een draaischijf en BW)
- Een enkele dieseltrein
- Landschap - Zwitserland/ Zuid Duitsland
- Periode III

Het probleem met een kleine baan blijft, dat je nog enige variatie in de treinen wil, maar dat het snel vol is.
Dat het niet realistisch is vind ik niet zo belangrijk.

De doodlopende sporen links zou ik iets van industrie of iets met stoom willen, maar weet niet zo goed wat ik hier mee kan.
Rechts een dorpje met rechts achter een berg/ruine of zo iets.

3D Overzicht


Schaduwstation:


Niveau 0:


Graag jullie mening en tips.

Alvast bedankt,

Remko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2020, 21:55:43 »
Een paar standaardvragen.

Je plan is 1,3 meter breed. Kun je er langs beide zijden bij?
Zo niet, dan is de bereikbaarheid een ding waar je bij stil moet staan.

Hoeveel gaat hoogteverschil tussen schaduwdeel en zichtbaar deel zijn?
De helling in de binnenboog lijkt me aan de steile kant. Je kan immers pas na het meegebogen wissel gaan dalen en gaat na een boog en stukje recht al onder je station door.

Heb je nagedacht over de bereikbaarheid van je schaduwstation en dan zeker de wissels, als er eens onderhoud nodig is? Je zou een stuk landschap wegneembaar kunnen maken.

Ben je van plan om in je schaduwstation één- of tweerichtingsverkeer te hanteren?
Bij tweerichtingsverkeer zul je koploper zodanig moeten instellen dat je treinen elkaar op het enkelsporig baanvak niet tegemoet rijden en zo vastlopen (deadlock). Dat kan, maar zul je moeten regelen. Bij éénrichtingsverkeer rijden je treinen in het zichtbare deel altijd dezelfde kant op.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2020, 22:48:28 »
Hoi Jeroen,

bedankt voor je aandachtspunten.

ik ga de baan op wielen zetten, zodat ik er omheen kan lopen en er dus van alle kanten bij kan.
De onderbouw zal een open constructie worden met vakken van ongeveer 40 cm.

Mijn idee is om 1 kant op te rijden - rechtsom.
Dus na het station gaat de trein naar beneden, door het schaduwstation en dus de lange baan naar boven.
Het stuk van het station naar beneden heeft een helling van 4,3 %.
Ik weet dat het meer dan gewenst is, maar ik hoopte dat dit, ivm naar beneden en lage snelheid, acceptabel zou zijn.
Wat denk jij?

Alvast bedankt,

Remko


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2020, 08:43:12 »
Ik denk dat je eens zou kunnen testen hoe het functioneert met een dergelijke daling. Zal afhangen van trein lengte en lok
Ook denk ik dat éénrichtingsverkeer, in elk geval bij mij, snel zal gaan vervelen.

Bij mijn baantje, met vergelijkbare afmetingen heb ik het iets anders aangepakt. Dat wil niet zeggen, beter. Maar verkeer in twee richtingen vind ik afwisselender.

Wellicht zijn er anderen die suggesties hebben.

Groet Juroen.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2020, 10:14:50 »
Juroen,

ik heb net je draadje doorgenomen.
Je bent heel creatief en helemaal los met de electronica/arduino etc.
Ons schaduwstation lijkt aardig op elkaar.
Leuk om te zien. Ik zal je volgen voor alle leuke ideeen.

Er van uitgaande dat je 1 richting door je schaduwstation rijdt snap ik je keerlus niet, maar dat zal aan mijn beperkte kennis liggen. Knap opgelost trouwens obv de lichtsluis.
Waarom je schaduwstation ook niet in 2 richtingen?
Ik zie dat je aardig wat bochtwissels hebt. Logisch op een kleine baan, want scheelt aardig ruimte, maar ik heb het geprobeerd zoveel mogelijk te voorkomen. Mijn ervaring is dat bochtwissels eerder problemen geven dan de standaard wissels. Hoe zijn jouw ervaringen??

Je hebt me echter wel weer aan het denken gezet wat voor mogelijkheden ik heb mbt 2 richtingen.
Nog ideeen hierover?

Groeten Remko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2020, 12:57:10 »
In mijn schaduwstation hanteer ik éénrichtingsverkeer, eigenlijk om drieredenen:
- het stijgingspercentage van de buitenboog is net wat lager;
- bij automatisch rijden is er geen kans op een deadlock;
- je kan meerdere (korte) treinen in één blok opstellen zonder kans op deadlock.
  Dat laatste kan ook in koploper, maar dat heb ik (nog) niet toegepast.

Echter, in mijn zichtbaar deel is het voor de afwisseling tweerichtingsverkeer. Ik heb twee stel overloopwissels om dit mogelijk te maken. Dat leidt dan weer tot een keerlus.

Ik gebruik in het schaduwstation wissels van Roco, rechte en meegebogen. Ik heeft hier geen enkel probleem mee. Ik gebruik geen meegebogen wissels van de krapste radius. Dit omdat die een radius hebben van ca 360 mm en daar kan mogelijk niet alle (toekomstig) materieel door. Waarschijnlijk valt dat allemaal reuze mee, maar ja.

In het zichtbare deel gebruik ik wissels van Tillig Elite. Die vind ik mooier maar vragen wat extra aandacht bij het leggen. Bij één van deze wissels was er soms een ontsporing. Toen heb ik de originele kunststof strijkregel vervangen door een stuk rail en sindsdien zijn daar geen problemen meer. Voor het mooie zou ik dit bij alle wissels kunnen doen.

Wat wellicht ook nog een overweging is:
Op mijn kleine baan zijn de blokken kort. Als je dan wilt dat koploper je treinen netjes laat afremmen moet de beginsnelheid niet al te hoog zijn. Ik heb zitten spelen met de instellingen in koploper maar het lukte me niet naar tevredenheid. Nu heb ik de maximumsnelheid verlaagt in koploper maar ook in de decoders in de treinen. Nu lukt het koploper wel om netjes te remmen. Mogelijk dragen de relatief lage snelheden ook bij aan een bedrijf met weinig /geen ontsporingen.

Groet Juroen


Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2020, 14:07:41 »
Juroen,

bedankt voor de uitleg.
Ik ga ook met koploper de baan aansturen, dus ben mogelijk je tip mbt max. snelheden wel nodig.

Mijn schaduwstation ziet er bijna net zo uit en heb per lengte deze ook opgedeeld in 2 blokken, zodat er 6 treinen in passen. Ik denk begrepen te hebben hoe dit moet in koploper, maar eerst maar eens zien of ik het gesnapt heb.

Groeten Remko

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2020, 20:22:11 »
Nog tips van andere modelspoorders?
Of een idee voor de sporen in de linker kleine cirkel mbt industrie of iets met kolen?

Alvast bedankt,

Remko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2020, 08:15:07 »
Ja ik heb nog een klein puntje:

Links boven heb je 2 lussen die weer samenvoegen. Lussen zijn doorgaans niet de meest mooi uitziende dingen op een modelbaan. Ik zou zelf de binnenste lus weglaten en de buitenste lus voor ~75% wegwerken in een tunnel.

Maar lus of geen lus, ik vind het iig een leuk baantje  (y)

Bas


Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7343
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2020, 08:41:16 »
Die 'opening' aan de achterkant doet mij wat onlogisch aan. Zou ik dan helemaal betunnelen. Maar hoe denk je over de volgende optie?
Het spoor aan de achterkant helemaal open maken, daar een extra spoor neerleggen en dat spoor gebruiken om elke keer van trein te wisselen, fysiek dus een nieuw trein neer te zetten. Ik denk dat je dan wel een spoor in je schaduwstation moet opofferen.


just my 2 cents.
Jeroen

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11541
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2020, 09:21:26 »
Nog tips van andere modelspoorders?

Remko

Ik vind dat verschil in hoogte tussen je binnenboog rechts en schaduwstation erg weinig in relatie tot de lengte van het spoor er naartoe ...... die stijging wordt m.i. veel te steil. Er af is geen probleem, er op wel. Zou het plan nog eens kritisch nalopen in deze.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2020, 10:21:30 »
Herem,

bedankt voor jullie inbreng.

@Bas
Goed punt. ik vind deze twee parallel sporen ook niet echt fraai.
Het binnenste spoor is ontstaan, om vanuit de "doodlopende  industrie" spoortjes weer op het hoofdspoor te komen en ik de hoofdbaan niet wilde blokkeren.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Later heb ik hem toen verlengd naar onder.
Ik zal vanavond eens een opzetje maken met ingekorte en verborgen sporen.

@Jeronimos
Ik had hem eerst ook als onzichtbaar. Misschien is dat wel beter.
Ik snap je idee van een extra spoor aan de achterkant niet helemaal, daar is op dit moment met de huidige afmetingen geen ruimte voor.
Tevens is mijn doel automatisch rijden met koploper.

@Ronald
Mijn huidige plan is dat dit spoor alleen wordt gebruikt als dalend traject.
De helling is 4,3%, maar ook door de opmerking van Juroen dat 1 richting rijden saai wordt ben ik op dit moment met het schaduwstation aan het stoeien om te kijken of ik meer lengte kan krijgen. Valt echter niet mee.

Op naar versie 2 dus.


Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7343
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2020, 18:46:16 »
Dit idee





Het idee is dat je de trein op het zijspoor zet, hem verwijdert en een nieuwe trein weer neerzet. Terwijl de andere treinen kunnen doorrijden.


Een klein open schaduwstation a.h.w.


Maar je bent al opnieuw aan het tekenen


Als ik je nog een tip mag meegeven. Als ik kijk naar jouw bergen dan zijn ze niet hoog. Boven de tunnelingangen is het direkt plat. Waarschijnlijk zal men er in het echt hier een ingraving te graven. Als het kan creëer dan wat meer hoogte boven de tunnelingangen.
Jeroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2020, 22:22:29 »
Ah, nu is het mij duidelijk.
Wel een leuk idee. Betekent wel dat ik de achterwand vrij moet houden om er bij te kunnen.
Zal eens kijken hoe lang dat baantje kan worden.
Waarom zou dit invloed hebben op het aantal sporen in het schaduwstation?
Lijkt mij los van elkaar te staan.

Ben nu net thuis, dus zal kijken wat het effect is van jullie tips.

Groeten Remko

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2020, 23:43:14 »
Misschien kun je het schaduwstation om de verticale as spiegelen en vanaf het station eerst langs de achterzijde laten dalen. Dan wordt je helling een stuk langer.
Gtoet,. Bert