[...] 97 pagina's is me iets te veel om door te zoeken
AR-tableau op Santpoort-Noord met bediening uitrijsein naar Westerveld, groen knipper 6 en "Trein binnen"-knop voor treinen uit IJmuiden. Voorsein tussen Santpoort-Noord en Westerveld. Op station Westerveld hoog geplaatst sein 601 automatisch bediend als blok vrij was voor richting IJmuiden met vertraagde werking AHOB Westerveld, werking gelijk aan stop-door-schakeling bij P-seinen met de opdracht stop. Hoog geplaatst sein 601 voerde dus nooit veilig maar kwam pas uit de stand stop met een trein op Westerveld, als het blok naar IJmuiden vrij was met inachtneming van de relaisvertraging voor de AHOB bij Westerveld. Het voorsein tussen Santpoort-Noord en Westerveld voerde derhalve altijd seinbeeld geel.
Hoog geplaatst sein 601 voerde dus nooit veilig maar kwam pas uit de stand stop met een trein op Westerveld, als het blok naar IJmuiden vrij was met inachtneming van de relaisvertraging voor de AHOB bij Westerveld.
Ik ben een absolute leek op dit gebied, maar wat is een S/D?
Dat loeiende geluid van de 2200-diesellocs in de verte vergeet ik nooit.
... De stellen die groen waren hadden de bagageruimte in de ABDk-bak, dus grenzend aan de eerste klasse (je ziet nog een stukje eersteklassestreep achter de struik)De latere stellen met bagageruimte (V7 en verder) hadden de bagageruimte in de bak zonder pantograaf met alleen tweede klasse, de BDk, zoals op de foto van de gele
#1452,De stellen plan V1 en V2 genummerd 401-430 waren aanvankelijk groen en hadden dubbele koersrollen net als plan T. Plan V3 omvatte de nummers 431-438, waren meteen huisstijl-geel en gingen in 1968 rijden op Leiden-Utrecht, waarlangs de stations ook als eerste werden gehuisstijld. Plan V4 t/m V13 (441-483 en 801-965) had een andere bakindeling, met de eerste klasse aan het uiteinde van de bak met de pantografen. Het aantal zitplaatsen bleef 24 eerste en 104 tweede klasse, maar vanaf treinstel 841 (plan V8 t/m V13) konden nog acht reizigers op klapzittingen mee in de postafdeling, die toen (vanaf 1972) de bagageafdeling verving. Toen roken nog mocht, zat je als niet-rokende tweedeklasser altijd boven een draaistel. Dat kende je van plan E, maar dat kwam je op de IJmuider lijn gewoonlijk niet tegen.Groet van Valéry
Uit de tijd der klasiekebeveiliging , en als voorbeeld , de handbediende overweg in de dorpstraat van KWADIJK .De post had aan de baanzijde een erker , zodat de wachter een vrij uitzicht had richting purmerend en MIDDELIE . De overwegwachter werd door kloksignaal gewarschuwt dat de trein vertrokken was uit Purmerend ,of gepasseert was bij de blokpost Oosthuizen . Bij normale dienstregeling snelheid wist de wachter wanneer hij de trein kon verwachten . Bij helder weer kon hij e trein zien komen , en bij het passeren van bepaalde punten ,wist hij dat hij de overweg moest sluiten . Te Purmerend kon de trein vertrekken ,richting Hoon , indien post 2 ( overweg Purmersteenweg , de overweg dicht lag en post 3 ( overwhersepolder .) alles vrij en geborgd was het vertreksein op veilig stellen . VAKMANSCHAP personeel .
Kwam via FB (deels) opgeheven spoorlijnen spoorlijnen in Nederland op het onderwerp opslag boomstammetjes en een filmpje uit Ijmuiden.Geen idee als dat al eens voorbij is gekomenHier het artikel (met filmpje) uit de Ijmuider Courant van 12 september jl. Hele mooie foto's staan erin.