Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 01:50:09
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 01:18:18
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 00:41:37
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 00:21:03
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:08:16
Roco railjet voorzien van een decoder door bask185
05 November 2024, 23:49:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
05 November 2024, 23:18:04
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
05 November 2024, 22:30:12
19 Toen door Benelux795
05 November 2024, 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
05 November 2024, 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
05 November 2024, 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
05 November 2024, 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
05 November 2024, 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
05 November 2024, 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
05 November 2024, 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
05 November 2024, 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
05 November 2024, 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
05 November 2024, 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
05 November 2024, 20:40:01
Zee. Land. door hervé
05 November 2024, 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
05 November 2024, 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
05 November 2024, 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
05 November 2024, 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
05 November 2024, 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 November 2024, 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
05 November 2024, 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
05 November 2024, 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
05 November 2024, 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
05 November 2024, 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
05 November 2024, 15:47:17
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 215671 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1455 Gepost op: 24 September 2024, 15:13:40 »
Nooit gezien, prachtig die animaties! Vooral die van de spoorbrug geeft een heel goed idee van hoe het geweest moet zijn (ik heb zelf die tijd niet meegemaakt). Dank voor het delen!

[...] 97 pagina's is me iets te veel om door te zoeken  ;)

Ach, de donkere, regenachtige dagen komen er weer aan, dus dat komt nog wel :-)



Een plaat uit 1980 vandaag. Een vierdelig treinstel Mat46 staat langs het oostelijk perron van de halte Westerveld klaar om richting IJmuiden te vertrekken. In tegenstelling tot bij de halte Velsen-Zeeweg, slechts 600 meter noordelijker, lagen de perrons hier wel tegenover elkaar. Als de trein klaar was voor vertrek ging de overweg dicht en het sein op groen. Ik herinner me nog wel dat ik hier als kind vaak met de fiets de overweg overstak, als er dan een trein stond, zo dichtbij, vond ik dat best intimiderend. Maar ook wel mooi natuurlijk.
De abri rechts stond er sinds maart 1972, deze kwam in de plaats van de twee fraaie wachtruimtes uit 1931, op elk perron één. Foto's van die oude wachtruimtes zijn in deze post te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222361790#msg3222361790.

Foto coll. Leo van Leeuwen


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1456 Gepost op: 25 September 2024, 11:18:50 »
Terugkijkend naar de foto hierboven vraag ik me ineens af hoe dat nu precies werkte met dat sein en die overweg. Ik herinner me, dat de overweg nog een tijdje open bleef terwijl de trein naar IJmuiden al langs het perron stond, zodat het verkeer vlak voor de stilstaande trein het spoor overstak. Pas wanneer de trein klaar was voor vertrek sloten de bomen en kon de trein oprijden. Ik neem aan, dat het sein dat we zien pas op veilig ging zodra de overweg eenmaal gesloten was. Hoe zou het personeel van de trein duidelijk maken dat de trein gereed was voor vertrek, zodat de overweg sloot en het sein op veilig ging? Ik zie tussen het sein en de kop van de trein wel een kast staan voor een telefoon (daarvoor zal vast een mooie spoorterm bestaan maar ik ben daarin als leek niet zo goed ingevoerd).

Als er vanuit het zuiden een vistrein (of andere goederentrein) aankwam, dan sloten de bomen in mijn herinnering wél direct, zodat de trein kon doorrijden. Toen ik als kind vaak in de bosjes langs het spoor speelde, bij Velsen-Zeeweg, zag je soms de bomen bij Westerveld dichtgaan zonder dat er een trein langs het perron stond, dan wist je dat er vanuit Santpoort-Noord dus een goederentrein aankwam. Vaak had je die trouwens heel in de verte al horen aankomen, nog voordat de trein ten zuiden van Westerveld de bocht om was gekomen. Dat loeiende geluid van de 2200-diesellocs in de verte vergeet ik nooit.

Hoe "wist" het seinstelsel het verschil tussen een naderende goederentrein (= overweg automatisch sluiten, sein op groen) en een stoptrein (= overweg openhouden en sein op rood totdat het vertreksein werd gegeven)?

Misschien een gekke vraag, maar ik vroeg het me ineens af. Iemand een idee?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
    • Flickr
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1457 Gepost op: 25 September 2024, 11:42:57 »
Aannemelijk gewoon de stop-doorschakeling
Een stoppende trein heeft in de drgl een zogenaamde S/D op haltes waar die halte binnen een overwegaanrijdsectie ligt. In dit geval zit er een vertraging in het aansturen van de overweg van een 30-tal seconden en het sein blijft dan rood tot de overweg gesloten is. Bij een niet-stoppende trein zit de S/D er niet in, is de rijweg gewoon doorgaand en slaat de overweg dus gewoon aan bij het aanrijden van de sectie.
Hoe het precies technisch geregeld was in die tijd met (denk ik) NX-beveiliging weet ik niet. Tegenwoordig staat het gewoon in de 'planregels' die uiteindelijk vertaald worden naar ARI (automatische rijweg instelling)

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1458 Gepost op: 25 September 2024, 12:21:01 »
Op de wikipediapagina van de spoorlijn wordt het uitgelegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Santpoort_Noord_-_IJmuiden
Per 18 april 1972 kreeg de lijn Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging (TPRB). Ik citeer het deel over Westerveld.
Citaat
AR-tableau op Santpoort-Noord met bediening uitrijsein naar Westerveld, groen knipper 6 en "Trein binnen"-knop voor treinen uit IJmuiden. Voorsein tussen Santpoort-Noord en Westerveld. Op station Westerveld hoog geplaatst sein 601 automatisch bediend als blok vrij was voor richting IJmuiden met vertraagde werking AHOB Westerveld, werking gelijk aan stop-door-schakeling bij P-seinen met de opdracht stop. Hoog geplaatst sein 601 voerde dus nooit veilig maar kwam pas uit de stand stop met een trein op Westerveld, als het blok naar IJmuiden vrij was met inachtneming van de relaisvertraging voor de AHOB bij Westerveld. Het voorsein tussen Santpoort-Noord en Westerveld voerde derhalve altijd seinbeeld geel.
Zie voor de klassieke beveiliging van IJmuiden zelf nog: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenIJm.htm

In de tijd van Lovers was er een sleutelkastje voor de bediening van de AHOB, hierbij vastgelegd in 2014 in gevandaliseerde toestand.
20140124 IJmuiden - Santpoort by Wattman, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 25 September 2024, 12:23:14 door Ploeger »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1459 Gepost op: 25 September 2024, 16:16:20 »
Dank jullie beiden voor de verduidelijking!

Ik ben een absolute leek op dit gebied, maar wat is een S/D?

Hoog geplaatst sein 601 voerde dus nooit veilig maar kwam pas uit de stand stop met een trein op Westerveld, als het blok naar IJmuiden vrij was met inachtneming van de relaisvertraging voor de AHOB bij Westerveld.

Betekent dit dat goederentreinen ook moesten stoppen? Het is natuurlijk erg lang geleden, ik was toen nog heel jong en het geheugen kan af en toe ook trucs met je uithalen, maar ik meende dat die wel doorreden. Ik kan me vergissen natuurlijk. Of sommige van mijn herinneringen moeten van vóór 1972 zijn.


Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
    • Flickr
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1460 Gepost op: 25 September 2024, 16:36:07 »
Ik ben een absolute leek op dit gebied, maar wat is een S/D?

Is waarschijnlijk wat beroepsdeformatie, maar dat is de code (stop/door) die in de dienstregeling-planning wordt toegevoegd aan een stop met stop-doorschakeling

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1461 Gepost op: 25 September 2024, 17:09:44 »
Dat loeiende geluid van de 2200-diesellocs in de verte vergeet ik nooit.

Ik ook niet.
Altijd even kijken wat er ter hoogte van IJmc erachter hing ;D.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1462 Gepost op: 26 September 2024, 17:31:20 »
Halte Westerveld, 24 september 1983, oftewel 41 jaar en twee dagen geleden. Een mooie foto van een treurige dag. Op de laatste dag van de reizigersdienst op de IJmuidenlijn schiet fotograaf Marcel Niemand, hangend uit een raam van een treinstel Plan V, deze plaat van Mat46 treinstel met nummer 676, dat net als de spoorlijn met zijn laatste dag bezig is.



Het is nog ochtend, rechts zijn tegen de gevel van spoorwoning no. 8 enkele kraampjes in opbouw voor de activiteiten rond de sluiting van de lijn. Je kon daar bijvoorbeeld een speciale beschilderde gedenktegel kopen, die heb ik nog ergens liggen. Een oudere Mercedes-Benz lichte vrachtwagen met platte snuit wacht tot het rode licht gedoofd is.

Het treinstel Mat46 is zojuist vertrokken in de richting IJmuiden. Wie goed kijkt ziet in de verte de nog geopende spoorbomen bij de halte Zeeweg. Daarachter heel vaag de schoorstenen van de PEN-centrale bij Velsen-Noord. Rechts de opgang van het oostelijk perron met de ladder naar het sein dat we op de foto van gisteren zagen. Tussen de twee treinen steekt een man de sporen over. Als je de foto's die die dag op de halte Westerveld gemaakt zijn naast elkaar legt, dan zie je diezelfde man steeds weer op of vlak naast het spoor staan. Wie het is of wat hij deed is me nog even een raadsel.

's Morgens was het die dag prachtig weer, dat zien we hier ook, maar in de loop van de middag werd het steeds grijzer.

Foto Marcel Niemand


Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1463 Gepost op: 27 September 2024, 13:42:25 »
#1452,
... De stellen die groen waren hadden de bagageruimte in de ABDk-bak, dus grenzend aan de eerste klasse (je ziet nog een stukje eersteklassestreep achter de struik)
De latere stellen met bagageruimte (V7 en verder) hadden de bagageruimte in de bak zonder pantograaf met alleen tweede klasse, de BDk, zoals op de foto van de gele
De stellen plan V1 en V2 genummerd 401-430 waren aanvankelijk groen en hadden dubbele koersrollen net als plan T. Plan V3 omvatte de nummers 431-438, waren meteen huisstijl-geel en gingen in 1968 rijden op Leiden-Utrecht, waarlangs de stations ook als eerste werden gehuisstijld. Plan V4 t/m V13 (441-483 en 801-965) had een andere bakindeling, met de eerste klasse aan het uiteinde van de bak met de pantografen. Het aantal zitplaatsen bleef 24 eerste en 104 tweede klasse, maar vanaf treinstel 841 (plan V8 t/m V13) konden nog acht reizigers op klapzittingen mee in de postafdeling, die toen (vanaf 1972) de bagageafdeling verving. Toen roken nog mocht, zat je als niet-rokende tweedeklasser altijd boven een draaistel. Dat kende je van plan E, maar dat kwam je op de IJmuider lijn gewoonlijk niet tegen.
Groet van Valéry
« Laatst bewerkt op: 27 September 2024, 13:52:12 door Valéry »
Groet uit Alkmaar van
Valéry

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1464 Gepost op: 27 September 2024, 14:59:54 »
Uit de tijd der klasiekebeveiliging , en als voorbeeld , de handbediende overweg in de dorpstraat van KWADIJK .
De post had aan de baanzijde een erker , zodat de wachter een vrij uitzicht had richting purmerend en MIDDELIE . De overwegwachter werd door kloksignaal gewarschuwt dat de trein vertrokken was uit Purmerend ,of gepasseert was bij de blokpost Oosthuizen . Bij normale dienstregeling snelheid wist de wachter wanneer hij de trein kon verwachten . Bij helder weer kon hij e trein zien komen , en bij het passeren van bepaalde punten ,wist hij dat hij de overweg moest sluiten  . Te Purmerend kon de trein vertrekken ,richting Hoon , indien post 2 ( overweg Purmersteenweg , de overweg dicht lag en post 3 ( overwhersepolder .) alles vrij en geborgd was het vertreksein op veilig stellen .
VAKMANSCHAP personeel .

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1465 Gepost op: 29 September 2024, 18:33:45 »
Kwam via FB (deels) opgeheven spoorlijnen spoorlijnen in Nederland op het onderwerp opslag boomstammetjes en een filmpje uit Ijmuiden.
Geen idee als dat al eens voorbij is gekomen

Hier het artikel (met filmpje) uit de Ijmuider Courant van 12 september jl.  Hele mooie foto's staan erin.




Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1466 Gepost op: 03 October 2024, 14:10:47 »
#1452,De stellen plan V1 en V2 genummerd 401-430 waren aanvankelijk groen en hadden dubbele koersrollen net als plan T. Plan V3 omvatte de nummers 431-438, waren meteen huisstijl-geel en gingen in 1968 rijden op Leiden-Utrecht, waarlangs de stations ook als eerste werden gehuisstijld. Plan V4 t/m V13 (441-483 en 801-965) had een andere bakindeling, met de eerste klasse aan het uiteinde van de bak met de pantografen. Het aantal zitplaatsen bleef 24 eerste en 104 tweede klasse, maar vanaf treinstel 841 (plan V8 t/m V13) konden nog acht reizigers op klapzittingen mee in de postafdeling, die toen (vanaf 1972) de bagageafdeling verving. Toen roken nog mocht, zat je als niet-rokende tweedeklasser altijd boven een draaistel. Dat kende je van plan E, maar dat kwam je op de IJmuider lijn gewoonlijk niet tegen.
Groet van Valéry

Dank voor de gedetailleerde informatie!

Uit de tijd der klasiekebeveiliging , en als voorbeeld , de handbediende overweg in de dorpstraat van KWADIJK .
De post had aan de baanzijde een erker , zodat de wachter een vrij uitzicht had richting purmerend en MIDDELIE . De overwegwachter werd door kloksignaal gewarschuwt dat de trein vertrokken was uit Purmerend ,of gepasseert was bij de blokpost Oosthuizen . Bij normale dienstregeling snelheid wist de wachter wanneer hij de trein kon verwachten . Bij helder weer kon hij e trein zien komen , en bij het passeren van bepaalde punten ,wist hij dat hij de overweg moest sluiten  . Te Purmerend kon de trein vertrekken ,richting Hoon , indien post 2 ( overweg Purmersteenweg , de overweg dicht lag en post 3 ( overwhersepolder .) alles vrij en geborgd was het vertreksein op veilig stellen .
VAKMANSCHAP personeel .

In het geval van de overweg bij Westerveld zal dit dan vanuit de wachtpost op Santpoort-Noord zijn geweest.

Kwam via FB (deels) opgeheven spoorlijnen spoorlijnen in Nederland op het onderwerp opslag boomstammetjes en een filmpje uit Ijmuiden.
Geen idee als dat al eens voorbij is gekomen

Hier het artikel (met filmpje) uit de Ijmuider Courant van 12 september jl.  Hele mooie foto's staan erin.

Hee leuk! Zeker mooie foto's! Best gek, dat netwerk van elektrische goederentrams op dat enorme bedrijfsterrein.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1467 Gepost op: 03 October 2024, 14:27:04 »



De Velserspoorbrug in opengedraaide toestand, gezien in noordwestelijke richting. Het motorschip 'Wiebold Böhmer' passeert juist de brug, varend in de richting van Amsterdam. Dit schip, varend voor de N.V. Reederij 'Nautiek' uit Rotterdam, werd gebouwd door de werf van A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d IJssel. Links zien we achter de westelijke pijler van de brug een ander, veel groter vrachtschip naderen. Tussen de twee pijlers in zien is links op de achtergrond het gebouw te zien van waaruit de 400m lange Noordersluis werd bediend. Rechts is net het uiteinde van de (noordelijke) aanbrug zichtbaar.

De foto vermeldt geen datum, maar aangezien de Wiebold Böhmer werd gebouwd in 1950 en de brug in 1958 verdween, schat ik 'm zo rond 1955.
© Rijkswaterstaat | Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat. Rechtstreekse link (13Mb): https://proxy.archieven.nl/0/7D355D9DC2084FB89C152237EA9D847C

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1468 Gepost op: 03 October 2024, 21:45:30 »
  ???
Netwerk electrische goederentrams...
Waar, ik heb geen abonnement op de IJmuider Courant...
Vrindelijke groet.

R.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1469 Gepost op: 04 October 2024, 07:15:41 »
Bij de papierfabriek van van Gelder.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.