Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Efteling spoorweg gaat elektrisch door bask185
Vandaag om 00:37:13
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Rody v. G.
Vandaag om 00:32:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Karst Drenth
Vandaag om 00:18:50
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 00:00:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
22 april 2024, 20:50:38
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Een kantoorbaan in schaal N door aad52
22 april 2024, 17:16:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
22 april 2024, 16:11:01
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 164821 keer)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1260 Gepost op: 29 februari 2024, 16:59:50 »
Ezeltje, of Priktol?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1262 Gepost op: 01 maart 2024, 16:52:02 »
Yes, dat is 'm!

Is dat niet gewoon het nieuwe baanlichaam (nog zonder rails) aan de overkant van het kanaal? Het deel helemaal links op def foto heeft een vergelijkbare lichte bovenzijde en donkere zijkant...

Ja, dat zou best kunnen inderdaad. Wel heel strak aangelegd.

Gezien het feit, dat het vaste gedeelte van de brug nog niet op zijn kolom staat, er nog steigers onder het draaigedeelte staat en het spoor nog niet is aangesloten op de nieuwe brug, denk ik, dat de oude nog in gebruik is en de nieuwe nog niet. Deze nieuwe brug is ook 85 m westelijker gelegd, vandaar dat het spoor ook nog voor nieuwe de brug langs loopt. Tevens meen ik geheel rechts van het draaiend gedeelte nog een stukje van het vaste deel te zien van de brug.

Goed gezien, dan lag de oude brug er inderdaad nog.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1263 Gepost op: 01 maart 2024, 17:44:49 »
Tussen de twee sporen lag een overloopwissel (volgens mij heet dat zo).
Alleen meervoud: lagen overloopwissels.
Dat vertakkingssein dat eerder aan de orde kwam, slaat op de twee sporen die vanaf het rechterspoor vanuit IJmuiden in Velsen-IJmuiden Oost bereikbaar waren: het westelijke perronspoor in Velsen-IJmuiden Oost en het spoor dat daar aan de westelijke kant nog naast lag.
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1264 Gepost op: 04 maart 2024, 15:59:57 »


Een treinstel Mat36 is zojuist vertrokken van de halte Casembrootstraat en vervolgt zijn weg richting IJmuiden. Links, aan de overkant van het kanaal, ligt het passagiersschip "Arosa Sun" dat daar van 1961 tot 1974 aangemeerd heeft gelegen, het diende als huisvesting voor gastarbeiders die bij Hoogovens werkten. Rechts het ARAL tankstation aan de IJmuiderstraatweg.

Ik schat dat de foto van eind jaren 60 dateert. Het is jammer dat de foto zo enorm korrelig is, maar ik vind 'm desondanks leuk genoeg om hier te plaatsen.

Fotograaf onbekend.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1265 Gepost op: 04 maart 2024, 16:39:06 »
Genomen vanaf de "Hoge Berg".
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2024, 18:24:27 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1266 Gepost op: 04 maart 2024, 21:31:01 »
Dan zal dat zwembad daar wel naar genoemd zijn geweest. Heb ik nog gebouwd zien worden, is allang weer weg.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1267 Gepost op: 04 maart 2024, 21:49:21 »
Dat was het ook.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1268 Gepost op: 08 maart 2024, 23:43:02 »


Gezicht op de Visserhaven en de vishallen aan de Halkade, december 1969. Op de voorgrond een aantal havensporen. Ook tussen de auto en de voetganger ligt een spoor. Rechts op de achtergrond het station. Foto Beeldbank De Boer, no. NL-HlmNHA_1478_07826K00_21
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2024, 23:46:24 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1269 Gepost op: 15 maart 2024, 21:28:48 »




De afbraak van het Visstation in de zomer van 1971, gezien vanaf één van de overdekte visperrons.
Fotograaf onbekend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1270 Gepost op: 18 maart 2024, 09:35:22 »



Het Brinioplein te IJmuiden-Oost, gezien in oostelijke richting. Het is zomer 1953. Dit is het gebied ten noorden van station Velsen-IJmuiden Oost. We zien op de achtergrond het spoor naar IJmuiden en daarachter dat naar Alkmaar. Het erg smalle viaduct onder het spoor is goed te zien. Daarachter, tussen het groen, enkele villa's langs de Stationsweg in Velsen-Zuid. Uiterst links zien we een stukje van de spoorbrug, met ervoor één van de dienstwoningen van Rijkswaterstaat. Rechts van de brug de eigen energiecentrale die de stroom leverde voor het draaien van de brug. Die zal rond die tijd al buiten gebruik zijn geweest, de brug draaide nog wel, maar kreeg zijn stroom intussen gewoon van het net. Rechts een aantal onduidelijke schuren en barakken die, blijkens een bord voor de deur, te koop worden aangeboden. Een eventuele koper zal er niet lang plezier van hebben gehad, want een kleine tien jaar later ging dit hele gebied opnieuw op de schop, ditmaal zo grondig dat er van alles wat er op deze foto te zien is niets maar dan ook niets meer is terug te vinden.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, inv.nr. 5419. Directe link https://hdl.handle.net/21.12102/4648C382FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

De foto is ongetwijfeld gemaakt op dezelfde dag als deze plaat die we al eerder zagen:



Te vinden in deze post.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1271 Gepost op: 18 maart 2024, 16:40:47 »


Ditmaal zo grondig dat er van alles wat er op deze foto te zien is niets maar dan ook niets meer is terug te vinden.

Deze foto is ongetwijfeld gemaakt op dezelfde dag als deze plaat die we al eerder zagen:



Te vinden in deze post.

Kleine viaduct is er nog.
Baanlichaam ook.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2024, 17:27:24 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1272 Gepost op: 18 maart 2024, 17:28:48 »
Je hebt gelijk, dat viaductje zit deels nog in het nieuwere, veel grotere viaduct dat begin jaren 60 werd aangelegd. Je moet wel goed kijken on het te zien.
Elf jaar later, 9 juli 1964:



Het viaduct wordt hier sterk verbreed, in het linker gedeelte ervan kunnen we nog delen van het oude viaductje herkennen. De rotonde wordt hier verwijderd, de schuren en barakken rechts zijn al verdwenen. De flat links is nieuw, er zit zo te zien nog geen glas in de ramen, maar plastic. Op de achtergrond zien we dat ook de spoorbrug weg is, net als de dienstwoningen en de eigen energiecentrale. De villa's langs de Stationsweg zijn er zo te zien nog, maar zouden niet lang daarna verdwijnen. Ook bij de papierfabriek op de achtergrond is in de tussentijd alles anders geworden. Op het kanaal vaart een voor die tijd fors vrachtschip richting sluizen en zee. Zou het tien jaar eerder door de geopende spoorbrug gepast hebben?

Op de voorgrond een Citroën DS, geintroduceerd in 1955. De auto ziet er zelfs vandaag de dag nog modern uit, maar in 1955 moet het echt iets buitenaards hebben geleken.

Foto Beeldbank De Boer, no. HlmNHA_1478_02624K00_29

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2024, 17:34:19 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1273 Gepost op: 18 maart 2024, 17:34:56 »
Mooie overzichtsplaat.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1274 Gepost op: 19 maart 2024, 21:21:14 »




Het is ongeveer 1915, een trein rijdt door de Geul en heeft bijna zijn eindbestemming IJmuiden bereikt. Het is hier op dat moment nog enkel spoor, en de bovenleiding kwam pas in 1927. Rond diezelfde tijd werd op de achtergrond de halte Julianakade geopend, ter hoogte van de elektriciteitscentrale met de twee schoorstenen. Links de Wilhelminakade (dus niet 'Wilhelminastraat') met verderop de Nieuwe Kerk, rechts de Julianakade. De fotograaf staat op de oude Julianabrug, die in 1930 door een breder exemplaar zou worden vervangen.

Ansichtkaart