Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 23:29:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
Vandaag om 23:10:52
Efteling spoorweg gaat elektrisch door jandcargo
Vandaag om 23:00:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Spoors
Vandaag om 23:00:05
Bauarbeiten im gange door gdh
Vandaag om 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:47:51
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door MOVisser
Vandaag om 22:32:00
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
Vandaag om 22:00:31
Treinreizen met m'n vader door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:55:15
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door puntenglijder
Vandaag om 21:45:30
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:27:48
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:55
ABLOAD gaat stoppen door jerrytrein
Vandaag om 21:00:56
Piko Br 78 door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:34
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:50:38
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
Vandaag om 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
Vandaag om 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
Vandaag om 17:16:29
Een kantoorbaan in schaal N door aad52
Vandaag om 17:16:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 16:44:20
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
Vandaag om 16:11:01
Hoe was Intermodelbau Dordmund 2024 ? door Arjan6511
Vandaag om 15:42:54
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:13:44
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 164810 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1245 Gepost op: 19 februari 2024, 14:58:09 »


Station Velsen-IJmuiden Oost, gezien in noordwestelijke richting.
Het is volgens het fotobijschrift 10 oktober 1968 en dat betekent dat het oostelijke ingangsgebouw, dat hier oorspronkelijk de toegang tot de onderdoorgang vormde, nog maar net verdwenen is. We zien aan de nieuwe bestrating rechtsonder nog waar het gestaan heeft. Bij diezelfde gelegenheid werden ook de gebouwen op het middenperron en de overkapping voor het grootste deel gesloopt. We zien links nog net een stukje van het restant, dat zes jaar later alsnog het veld zou moeten ruimen, want de gifbeker moest helemaal leeg, zoals dat heet. Slechts een enorme vlakte zou overblijven, met daarop één kleine abri, die halverwege de jaren tachtig, na het staken van het reizigersvervoer op de lijn, op zijn beurt ook weer zou verdwijnen. Aan de westkant van de onderdoorgang had sinds 1924 ook een ingangsgebouwtje gestaan, dat eveneens in 1968 is gesneuveld.

Vanuit IJmuiden nadert een treinstel Plan V het station. Het is nog groen, maar heeft al wel de toen net geïntroduceerde NS-vignetten.

Foto J. Abbing. Beeldcollectie van de gemeente Velsen, inv.nr. 10519

Het westelijke ingangsgebouwtje uit 1924 nog eens op herhaling:



[↑ Hier in 1967. Foto Piet Korpershoek, Collectie Gemeente Velsen, Noord-Hollands Archief cat.nr. KNA001009045]

En het oostelijke, uit 1905:



[↑ Juli 1968, vlak voor de sloop. Vergelijk de positie van de trap rechts met die op de eerste foto. Foto Beeldbank De Boer via NHA NL-HlmNHA_1478_06303K00_30]


« Laatst bewerkt op: 19 februari 2024, 15:58:58 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1246 Gepost op: 20 februari 2024, 13:51:42 »



De spoorbrug bij Velsen, 1950, kijkend in oostelijke richting. Rechts de dienstwoningen van Rijkswaterstaat, voor het personeel van de brug. Door de brug heen kijkend zien we aan de overkant van het kanaal de papierfabriek van Van Gelder.

Beeldcollectie van de gemeente Velsen, inv.nr. NL-HlmNHA_1098_10355
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53452FC6FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1247 Gepost op: 21 februari 2024, 10:14:10 »


Deze foto werd in 1946 gemaakt vanaf dezelfde spoorbrug, die nu opengedraaid is. Ook nu kijken we oostwaarts, richting Amsterdam dus. Links weer de papierfabriek van Van Gelder te Velsen-Noord.  Twee vrachtschepen liggen aangemeerd. Helaas is de naam van het voorste niet leesbaar, want zoals (jammer genoeg) alle foto's in deze serie is ook deze opname niet bijzonder scherp. Toch is het verder een schitterende plaat. Midden op het kanaal nadert een schip dat zo te zien toen al oud was. Het gaat vanuit Amsterdam richting zee, maar zal verderop eerst nog de sluizen moeten passeren.

Foto J.Th. Piek, Fotocollectie Rijksvoorlichtingsdienst. Bestanddeelnummer 123-1196. Permanente url: http://hdl.handle.net/10648/af303204-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1248 Gepost op: 27 februari 2024, 14:12:02 »



Dit is het vervolg op de vorige foto: we staan nog steeds bovenop de opengedraaide spoorbrug, maar we kijken nu westwaarts. Het oude stoomschip dat op de vorige foto vanuit de richting Amsterdam de brug naderde is 'm nu gepasseerd. Het vaart onder Finse vlag en is, aan de kleuren van de schoorsteen te zien, van de rederij "Suomen Höyrylaiva Oy/Finska Ångfartygs AB". De naam van het schip heb ik nog niet kunnen achterhalen. Op de achtergrond het omvangrijke sluizencomplex en daarachter de Noordzee.

Fotograaf J. Th. Piek, collectie Rijksvoorlichtingsdienst. Inv.nr. 123 1195.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1249 Gepost op: 28 februari 2024, 10:21:42 »



De spoorbaan naar IJmuiden in de omgeving van de halte Casembrootstraat, die niet ver achter de rug van de fotograaf ligt. We zien de sporen hier al uiteenwijken voor het middenperron. Links het Noordzeekanaal met verderop de spoorbrug, die ook hier opengedraaid is. Rechts de huizen langs de IJmuiderstraatweg; tussen het spoor en de huizen zien we een oudere, houten versie van het beruchte Prorail-hek. Ook toen al. Tussen de bovenleidingmasten zien we de schoorsteen van de eigen elektriciteitscentrale van de brug. Daarvóór staat nog een armsein. De bovenleidingportalen zijn hier nog nieuw, want de foto werd gemaakt in oktober 1928. We kijken in oostelijke richting.

Foto Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Documentnummer 10.048.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1250 Gepost op: 28 februari 2024, 19:34:57 »
Als je kijkt naar het sein dan zie je een vertakkings hoofdsein. Dat beide hoofdseinen op hetzelfde niveau betekent dat beide aansluitende sporen met dezelfde snelheid bereden kunnen worden op het station. Dit sein wordt voorafgegaan door een voorsein, en dit hebben we ook eerder gezien kijk maar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222377969#msg3222377969

Deze seinen hebben er gestaan tot de buitendienst stelling van de Velserdraaibrug. Daarna is het vereenvoudigd.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1251 Gepost op: 28 februari 2024, 23:18:59 »
Blijft de vraag wat er vertakte tussen IJmc en Velsen-station.......

IJmc

  • Online Online
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1252 Gepost op: 28 februari 2024, 23:24:00 »
Blijft de vraag wat er vertakte tussen IJmc en Velsen-station.......

Tussen de twee sporen lag een overloopwissel (volgens mij heet dat zo).

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1253 Gepost op: 29 februari 2024, 13:43:41 »
Hee, dat is wel interessant, met dat sein op gelijke hoogte. Weer wat geleerd.

Er was daar verderop inderdaad een overloopmogelijkheid:



1954, foto J.C. de Jongh
Zie ook pag. 5 van dit draadje



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1254 Gepost op: 29 februari 2024, 14:17:26 »
Ja, de andere kant op. Ri Velsen?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1255 Gepost op: 29 februari 2024, 15:10:26 »
Volgens mij werd het wissel een tijdlang vooral gebruikt om vanuit Velsen een stukje 'verkeerd spoor' richting Casembrootstraat te kunnen rijden en dan hier terug te gaan naar het rechterspoor. De pendeltrein Velsen-IJmuiden maakte er op deze manier gebruik van. Daarover meer in deze post https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222428251#msg3222428251 en vooral in de leerzame reacties daarop.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1256 Gepost op: 29 februari 2024, 15:23:29 »



Een "kiekje op de nieuwe Spoorbrug"
Het zal ongeveer 1905 zijn, het jaar dat de nieuwe brug in gebruik werd genomen. We kijken vanuit Velsen in noordwestelijke richting. Op het oude spoor rijdt een kleine locomotief met een enkele goederenwagen. De oudere, lage spoorbrug ligt/lag rechts nét buiten beeld, het is me niet duidelijk of die op het moment van deze foto nog in gebruik was. Als dat zo was, dan komt de loc misschien net uit Beverwijk. Het eerste station Velsen, het witte gebouw dat we eerder tegenkwamen en dat al in 1891 buiten dienst was gegaan, zal links net buiten beeld liggen.

Wat zou die donkere horizontale vorm zijn, rechts aan de overkant van de nieuwe brug? Zou daar een (werk-)trein staan? Wel gek, een trein zo dichtbij op een moment dat de brug openstaat.

Ansichtkaart, uitg. Nauta te Velsen. Collectie Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum, no. 8410.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1257 Gepost op: 29 februari 2024, 16:03:52 »
Is dat niet gewoon het nieuwe baanlichaam (nog zonder rails) aan de overkant van het kanaal? Het deel helemaal links op def foto heeft een vergelijkbare lichte bovenzijde en donkere zijkant...
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2024, 16:18:17 door Quinzeedied »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1258 Gepost op: 29 februari 2024, 16:08:05 »
Gezien het feit, dat het vaste gedeelte van de brug nog niet op zijn kolom staat, er nog steigers onder het draaigedeelte staat en het spoor nog niet is aangesloten op de nieuwe brug, denk ik, dat de oude nog in gebruik is en de nieuwe nog niet. Deze nieuwe brug is ook 85 m westelijker gelegd, vandaar dat het spoor ook nog voor nieuwe de brug langs loopt. Tevens meen ik geheel rechts van het draaiend gedeelte nog een stukje van het vaste deel te zien van de brug.
Mvg.

Cor

IJmc

  • Online Online
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1259 Gepost op: 29 februari 2024, 16:42:26 »
Platluis op het spoor?