Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
Raadplaatje door Benelux795
01 maart 2024, 23:44:55
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Eelco Storm
01 maart 2024, 18:49:45
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 maart 2024, 13:41:03
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 155966 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5162
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1230 Gepost op: 09 februari 2024, 15:12:36 »
Volgens mij is het een tweetje Mat '40. Die hadden een groot bagageluik.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1231 Gepost op: 09 februari 2024, 15:38:12 »
Pishoek?
Nooit geweten.

Mat '40 is heel goed mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2024, 15:41:39 door IJmc »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11384
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1232 Gepost op: 09 februari 2024, 16:42:42 »
Tweetje mat ‘40 inderdaad.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1233 Gepost op: 09 februari 2024, 20:07:22 »
Het is inderdaad een ElD-2 uit de serie 301 -315.  De uitvoering van deze twee maakt het mogelijk om het jaar 1951 te bevestigen. Je ziet namelijk dat grote bagage ruimte twee roldeuren heeft en dat is bij de grote herstelling van 1952 veranderd in een enkele. Verder denk ik dat dit een oorlogsslachtoffer is waar ramen en deuren missen en op de goederen sporen is gestald in afwachting op herstel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1234 Gepost op: 10 februari 2024, 15:46:50 »
Ha kijk, Mat’40 dus. Weer wat geleerd. (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1235 Gepost op: 12 februari 2024, 12:17:50 »


2 april 1952. Vanaf het meest noordelijke uiteinde van station Velsen-IJmuiden Oost zien we een trein van Alkmaar naar Haarlem, bestaande uit Blokkendoosmaterieel (Mat24), het station binnenrollen. Hij is zojuist de Velserspoorbrug overgestoken, die we op de achtergrond nog zien liggen. Rechts daarvan de eigen elektriciteitscentrale van de brug, die oorspronkelijk de stroom leverde voor het draaien (ik geloof niet dat dat in 1952 nog steeds zo was, en de schoorsteen die eerder naast de centrale stond is hier al weg). Links de aftakking naar IJmuiden, en achter de kop van de trein de dienstwoningen van Rijkswaterstaat voor het personeel van de brug.

Foto J.F. Schuld.

Links in de boog van het spoor zien we een van de twee smalle viaducten waardoor de Stationsweg, die van IJmuiden-Oost naar Velsen-Zuid liep, onder de twee spoorlijnen doorging.
Het gaat om dit viaduct, op de onderstaande foto gezien van west naar oost:



Collectie 162 - prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland (NHA). Deze foto was al eerder te vinden in deze post: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222407311#msg3222407311
Zoals daar, en in de post van IJmc daaronder, al te lezen valt, bestaat dit viaduct vandaag de dag nog steeds:



Wat eigenlijk best gek is. Het maakt nu alleen deel uit van een veel groter viaduct dat begin jaren 60 werd gebouwd. Hier gezien op 6 maart 1979, gezien in oostelijke richting. Foto Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_17705K01_02


« Laatst bewerkt op: 12 februari 2024, 14:13:53 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1236 Gepost op: 13 februari 2024, 15:09:53 »



Na een goed verlopen reis naar Alkmaar stuurde ene Cor daarvandaan deze ansichtkaart met een mooie foto van station IJmuiden. Niet minder dan drie locomotieven zijn erop te zien. We kijken in noordwestelijke richting en zien een stoomloc met goederentrein langs het eerste perron. Achter de loc ligt het vol goederen die wachten op verzending, of die juist per spoor zijn aangevoerd. De twee andere locomotieven staan rechts op een kopspoor. Links op de voorgrond een ploegbergplaats. Deze zal jaren later, wanneer er ook aan de linkerkant van het tweede perron sporen worden aangelegd, het veld moeten ruimen.

Uitgave J. Hoogerduijn, 1905. Collectie prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland via NHA, inventarisnummer 44349.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1237 Gepost op: 14 februari 2024, 10:56:18 »
Uit betrouwbare bron begreep ik intussen dat de locomotief op de voorgrond er een is van de serie HSM 'AJAX' - 'DEUKALION' of 'EOS' - JORDAENS'.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1238 Gepost op: 14 februari 2024, 19:39:46 »
NS 1300?
800!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1239 Gepost op: 16 februari 2024, 16:11:38 »



Het is rond 1908, een trein is zojuist vanaf het eerste perron van station IJmuiden vertrokken. Een andere reizigerstrein, eveneens met bagage/postrijtuig, staat langs het tweede perron, dat vrij weinig werd gebruikt. Ik stel me zo voor dat de locomotief van deze trein straks over het middenspoor omloopt om hem vervolgens weer naar Velsen te brengen, en van daar misschien verder richting Haarlem en/of Amsterdam. Op één van de kopsporen staat verder een goederentrein. Rechts de ploegbergplaats die we onlangs al eerder zagen, en die zou verdwijnen ten gunste van de sporen die later op de voorgrond zouden worden aangelegd. Voor wie dit draadje een beetje volgt is de O.K. Engelmunduskerk intussen een oude bekende. We kijken naar het noordoosten.

Ansichtkaart. Uitg. P. Roelse, IJmuiden

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1240 Gepost op: 16 februari 2024, 16:37:14 »
Zeker een bekende.

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1241 Gepost op: 16 februari 2024, 16:56:06 »
Maar die wagens bij het talud, wist niet dat daar ook nog rails lag.

Groet, Wim

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1242 Gepost op: 16 februari 2024, 20:23:19 »
Was mij ook niet eerder opgevallen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1243 Gepost op: 16 februari 2024, 21:02:53 »
Is in mijn herinnering wel aan de orde geweest. Kolenhandel?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1244 Gepost op: 19 februari 2024, 14:26:39 »
Hmja, die kolenhandel lag volgens mij langs het spoor waar op deze foto de goederentrein staat, hierboven het vierde spoor vanaf de fotograaf. Het spoor langs het talud dat W. Drijver bedoelt ligt verder, dichter langs de Wilhelminakade.

De kolenhandel in 1969:



[1969. Foto Piet Korpershoek, coll. Gem. Velsen via NHA. Cat.nr. KNA001009090]