Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 22:40:15
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
Vandaag om 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
Vandaag om 21:36:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:30:57
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
Vandaag om 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
Vandaag om 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:41
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door phdirk
Vandaag om 20:18:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
Vandaag om 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
Vandaag om 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
Vandaag om 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 19:41:42
Station Baarn HIJSM door N-Sven
Vandaag om 19:27:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 19:19:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 19:17:56
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
Vandaag om 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
Vandaag om 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
Vandaag om 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:03:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:47:48
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
Vandaag om 17:30:53
Piko Zags LPG tank versus Roco door ES44C4
Vandaag om 16:59:58

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 156284 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1095 Gepost op: 27 november 2023, 10:05:23 »
Het levert in elk geval een ontzettend leuk topic op met veel kennis over de lijn in kwestie. Zo zonde van de sluiting. Aan de andere kant: was hij open gebleven dan was je er waarschijnlijk nooit zo diep ingedoken :)
Boomshanka!

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
« Reactie #1096 Gepost op: 27 november 2023, 10:48:58 »
Leuk om te horen!  :)
Ik vind het vooral zelf ook leuk om foto's uit te zoeken en daar een kleine toelichting bij te schrijven vanuit de kennis die ik heb, hetzij afkomstig uit eigen waarneming of uit boeken.

:)
Niels,

Die belangstelling is er lijkt mij wel... :)
Slechts een foto zelf genomen, ben je van kort voor de de sluiting van de lijn dan?

Ik ben van 1970 en heb vanaf 1972 vlak langs de lijn gewoond, bij Velsen-Zeeweg, en speelde met mijn vriendjes vaak in de bosjes vlak langs de spoorlijn; hutten bouwen, bomen klimmen, noem maar op. De treinen kwamen op een paar meter afstand voorbij en dat heeft indruk gemaakt (vooral de vistreinen met hun brullende 2200'en), en mooie herinneringen. Toen de lijn in 1983 voor de reizigersdienst werd gesloten, was ik dus pas 13 jaar. Daarna is het goederenverkeer nog wel een tijdje doorgegaan, maar intussen was ik steeds drukker met school en daarna ging ik studeren (en wonen) in Utrecht, ik kreeg er niet meer zoveel van mee wat er op de spoorlijn gebeurde. Om dezelfde reden is de Lovers-periode ook grotendeels aan me voorbijgegaan, ik woonde al niet meer in de buurt en was niet meer zo met treinen bezig. Zoals zo vaak gebeurt komt zo'n belangstelling dan veel later weer terug.

Dit is de enige foto van de IJmuidenlijn die ik zelf gemaakt heb:

Ik weet niet meer precies wanneer dit was. De foto heb ik met een goedkope camera gemaakt en is helaas onscherp. We zien stoomloc 7742 ('Bello') met de Hoogovens-excursietrein bij de voormalige halte Velsen-Zeeweg, de trein gaat hier terug richting Haarlem en het achterste gedeelte van de trein moet nog de Zeeweg oversteken. De trein rijdt links, het andere spoor was al sinds 1983 niet meer in gebruik en het groen neemt het over. Ook het perron links raakt al aardig overwoekerd. Volgens mij werd dat tweede spoor rond 1989 opgebroken, de foto zal vermoedelijk van vlak voor die tijd dateren, eind jaren 80 dus. De bovenleiding was al in 1985 verwijderd. Rechts van de loc de bomen en struiken van waaruit ik als kind de treinen in de gaten hield  :)

« Laatst bewerkt op: 28 november 2023, 17:28:58 door Vislijn »

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1097 Gepost op: 27 november 2023, 11:15:45 »
 :)
Leuke foto toch.
En uniek dus.
Bello aan Zee.
Groet,
      Ronald

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1098 Gepost op: 28 november 2023, 17:12:45 »

De Trawlerkade, gezien in oostelijke richting. Er liggen twee sporen op de kade, aan het spoor dat het dichtst bij de kaderand ligt wordt zo te zien gewerkt. Er liggen stapels dwarsliggers klaar. Aan de kade een flink aantal stoomtrawlers. Aan de overkant van het water de visafslag. Een paar dagen geleden zagen we dat er aan de andere kant van dat gebouw ook sporen lagen. Daarachter, meer naar het midden van de foto, het station met bijgebouwen.

De horizon van de foto is scheef, maar als ik 'm recht zet, dan raak ik door snijverlies die goederenwagen kwijt die rechts op de achtergrond staat, en ook die mooie automobiel. Dan maar scheef.

Op de voorgrond de stoomtrawler Hercules-IJM196. Deze wist aan het begin van de oorlog naar Engeland te ontkomen en werd daar omgebouwd tot hulpmijnenveger. Na de oorlog kwam hij terug naar IJmuiden en ging verder met vissen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Hercules_(1940)

Foto Beeldbank de Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_NN154BD01_01.
Het fotobijschrift verraadt niets over de datum, maar de IJM196 ging in 1951 uit dienst en werd in 1952 gesloopt, de foto moet dus van voor die tijd zijn.

Klik op de foto voor een vergroting.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2023, 17:24:04 door Vislijn »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1099 Gepost op: 28 november 2023, 19:44:45 »
Ik weet niet meer precies wanneer dit was.
Op 24 september 1989 volgens de administratie:

Op een onbekende datum was Tom op bezoek in IJmuiden, het tweede spoor was toen nog deels aanwezig:

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

5166

• Offline Offline
« Reactie #1100 Gepost op: 28 november 2023, 22:24:01 »
In 1994 werden er meerdere stoomritten gereden, met het materieel van de Hoogovens, op de IJmuidenlijn, waarbij ook de NS 2275 (laatste bruine 2200) nog in actie kwam;
Jouw foto's zijn vermoedelijk van 16 april 1994; Daarna zijn er ook nog ritten gereden op 11 juni 1994, waarbij de 2275 zijn laatste inzetdag gehad zou moeten hebben.

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1101 Gepost op: 29 november 2023, 10:26:17 »
Dank voor de data en voor de foto's, die kende ik nog niet!  (y)

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1102 Gepost op: 29 november 2023, 14:37:41 »
De afbraak van het IJmuidense Visstation, 1971:

In 1971 werd het grote en fameuze visstation van IJmuiden afgebroken. Het dateerde van 1900. Op de eerste foto zien we rechts de overdekte kopsporen. Van deze sporen zouden er na de sloop twee overblijven, plus één spoor dat rechts langs het gebouw verder richting de Kop van de Haven liep, maar dat was geen perronspoor. We zagen dit spoor hier vorige week, op de foto met de rij vrachtwagens.

Op de muur is de spreuk "Juegtloon is diefstal" gekalkt. Ik dacht, misschien was dat (lagere) jeugdloon er ook wel een beetje voor bedoeld om jongeren ertoe te bewegen om iets langer op school te blijven. Voor sommigen zou dat niet per se verkeerd zijn geweest ;-). Hoe dan ook, ervoor staat een fraaie brommer. Ook hangt er nog een bord van "Van Gend & Loos - Afd. Visvervoer". Op de tweede foto een leuke FIAT 850 Coupé.

Vooral op de tweede foto is goed te zien dat het stationsgebouw al voor de sloop in slechte staat was.

Van beide foto's is me niet bekend wie de maker is.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1103 Gepost op: 29 november 2023, 20:06:28 »
Jouw foto's zijn vermoedelijk van 16 april 1994;
Bedankt, dat zal vast ergens in de administratie staan waar ik niet bij kan. Het tweede spoor heeft er dan nog lang deels gelegen.

Dank voor de data en voor de foto's, die kende ik nog niet!  (y)
Ze waren tot nu toe ook nog nooit online gezet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1104 Gepost op: 30 november 2023, 09:36:32 »
In verband met het koude weer vandaag een winterse foto:

Sneeuwpret bij de halte Julianakade in januari 1979. We kijken in zuidoostelijke richting. De trein van IJmuiden naar Haarlem is zojuist gestopt langs het perron. De achterkant staat nauwelijks vrij, maar ik neem toch aan dat-ie al stilstaat, want de bomen gaan al omhoog. Tussen de (spoor)bomen door zien we het silhouet van de watertoren aan de Evertsenstraat en daarvoor de woningen aan de Homburgstraat en het plantsoen.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer 10416.

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1105 Gepost op: 01 december 2023, 14:01:45 »
In het IJmuidense havengebied stond en staat nog steeds een enorme bunker:

[23 januari 1952, foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_07694G02_01]

Tijdens de oorlog werd door de Duitsers een enorme 'Schnellbootbunker" gebouwd, vlakbij de lage buitenvuurtoren. Deze wordt tegenwoordig nog vaak 'duikbootbunker' genoemd, maar dat is dus niet helemaal correct. Hij heeft verschillende geallieerde bombardementen overleefd en ook nu nog staat de bunker er nog. Slopen is door de enorm dikke muren haast geen optie... Na de oorlog werd er een kalkzandsteenfabriek in gevestigd. Hier zien we de bunker in 1952, in zuidoostelijke richting gezien vanaf het duin waar de kleine vuurtoren en het semafoor staan.

Interessant is het spoor dat we hier op de voorgrond zien lopen; op het kaartje met de havensporen in deze post komt dit spoor niet voor. Het spoor ligt langs de Seinpostweg. Ook toen werd het zo te zien niet dagelijks gebruikt.

Hier heb ik de plek van de bunker ingetekend, zie de rode 9:

Ik neem aan dat dit spoor aftakte van het spoor langs de Strandweg. Het zal tijdens de oorlog zijn aangelegd, wanneer het verdween is onduidelijk.

« Laatst bewerkt op: 05 december 2023, 15:52:26 door Vislijn »

Vislijn

• Offline Offline
« Reactie #1106 Gepost op: 05 december 2023, 13:37:32 »

Vanaf de aanlegsteiger van de pont zien we de trein naar IJmuiden in de boog tussen station Velsen-IJmuiden Oost en de halte Casembrootstraat. Ca. 1980, fotograaf onbekend.

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #1107 Gepost op: 05 december 2023, 13:51:15 »
Toevallig net met de fiets de pont gepakt en dacht nog wat zou het een mooi gezicht geweest zijn vroeger.

Ben zelf bouwjaar 83 dus ik heb alleen als kind de vistreinen en Lovers gezien.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

IJmc

• Online Online
  • Take It Or Leave It
« Reactie #1108 Gepost op: 05 december 2023, 14:09:55 »
Topper.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #1109 Gepost op: 05 december 2023, 14:34:19 »
De bunker staat  aan de Seinpostweg ,huis nr 70.
Er zijn loodsen omheen gebouwd zag ik op Google Earth.
Geen rails meer te zien.  >:(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.