Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 158961 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #150 Gepost op: 13 april 2021, 15:18:26 »
Dat is jammer ja. Bij de Haringkade lag in 2011 nog dit stuk, op Maps kan je in 2009 het verwijderde spoor in de bestrating nog terugzien. Ik heb nog een kaart of luchtfoto waarop de sporen daar zichtbaar zijn, eens kijken of ik die kan vinden. De leuke dingen waren helaas toen al lang verdwenen, zoals de 2253 met rongenwagens in de haven.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #151 Gepost op: 13 april 2021, 20:48:11 »
Bij het zoeken naar oude foto's van de sporen in de haven kwam ik toevallig deze foto tegen. Heeft iemand een idee wat er op de foto staat, het lijkt me een soort railbus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #152 Gepost op: 13 april 2021, 21:24:38 »
Motorrijtuig M1503 – Diesel    "Uil"   1955
(Talbot, Aken)   
In 1955 als VT3 gebouwd voor de AG Ruhr-Lippe-Eisenbahnen. In 1967 naar de Hümmlinger Kreisbahn. In 1971 naar de SHM. Ging in 1979 naar de stoomclub van de Hoogovens. In 1982 afgevoerd naar VSM (later gesloopt).

van https://nl.wikipedia.org/wiki/Museumstoomtram_Hoorn-Medemblik#Materieeloverzicht

Een van zijn laatste ritjes dan...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #153 Gepost op: 13 april 2021, 22:30:21 »
Geachte lezers,
Natuurlijk generaliseer ik bij mijn reactie over "de ambtenarij", niets menselijks is mij vreemd dus generaliseren doe ik dus ook.
Veel slechte ervaringen gehad moet je maar denken, echter in het laatste hoofdstuk van de spoorlijn hebben ambtenaren een prominente rol gespeeld.

Raymond, Er waren op de Havenkade 2 sporen; 1 waarvan je een stukje laat zien, 1 in het midden van de kade rechts.
Aan het begin was er een wissel en het spoor aan de rechterkant liep tot aan het "havenhoofd" (een soort uitstulping van de kade, waarop het "havenlicht" stond, met in de hoek een houten steiger met trap en waar je geweldig kon "poeren") met aan het einde een stootblok en een vaste laadkraan.
Het stukje straatspoor dat je laat zien is het andere spoor dat langer was en voorbij het havenhoofd liep, ook met een stootblok aan het eind en nee dat was niet "onze" 20mtr dat moet je situeren onder de drie "busachtige" gebouwen op de rechterkant van jouw foto.
Waarom die 2 sporen?, in de tijd van de stoomschepen verstookten deze kolen en werden via het spoor beladen, heb geen herinnering aan gebruik in later jaren.
Het linkse spoor was voor aanvoer van tonnen, kisten etc. en goederen voor de daar gevestigde bedrijven (machinedelen enz.).
Het wegvervoer stelde in het verleden natuurlijk weinig voor omdat de toenmalige vrachtwagens niet op grote, zware lasten berekend waren.
In de, achter de Havenkade liggende straten, zijn nog veel resten van straatspoor te vinden en ook langs de "Strandweg" liggen nog vele restanten.
Er lag zelfs spoor tot aan de duinrand wat in de oorlog gebruikt werd voor aanvoer munitie en kustversterkings-materiaal, wat later ook nog gebruikt is voor de aanvoer van de steenblokken uit België voor het verlengen van de pieren.
IJmuiden, maar ook Zandvoort hebben erg "geleund" op hun spoorlijn (Vroegha, kwamen er daar zelfs tankwagons met bier over het spoor) en hebben daardoor verzuimd, toen het nog kon, hun wegennet op de nieuwe ontwikkelingen aan te passen.
Zandvoort prijst zich gelukkig nog een spoorlijn te hebben (denk maar even aan de formule 1), zonder deze hadden ze dat kunnen vergeten.
IJmuiden kent daardoor giga-problemen met het verkeer en is mede daardoor o.a. de Hiswa kwijtgeraakt (spoorlijn?, hebben we helemaal niet nodig, helemaal geen passagiers hier te vinden!) wij hebben een HOV-bus en dat is de oplossing van al onze problemen! (Sorry wordt weer een beetje chagrijnig)


Rick, deze heeft tijdens een evenement op de IJmuiderlijn gereden (weet alleen niet ter gelegenheid waarvan) en ook de stoomlocomotief "Bonne" (met wagons) heeft dat gedaan.

Kees

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #154 Gepost op: 13 april 2021, 22:58:38 »
Rick ik word oud.
Zag eerder de foto op mijn Ipad niet, nu op de laptop wel en daarmee kwam ook de herinnering terug.
Ik was net lid af van de Hoogoven Stoom Club (had dat net opgegeven omdat ik in scheiding lag) en mijn hoofd niet naar leuke dingen stond.
Je ziet op de foto het begin van het toegangsspoor naar de havenkade waar ik het eerder over had en de railbus die naast de "Bonne", de hele dag gereden heeft.

Kees


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #155 Gepost op: 14 april 2021, 00:02:39 »
Inderdaad, gemist. Die Industriestraat ligt ook niet langs een kade. En dus die niet bekeken. Was in de veronderstelling alleen op kades spoor te vinden en niet daar. Zonde... Gezien de schuinte van de Haringkade zal daar ook wel spoor gelegen hebben. Ik had ook geen spoorkaart oid bij me met alle oude sporen er op. Moet me beter voorbereiden, dat blijkt wel weer.

Groet, Raymond van den Hoven
Daar heeft inderdaad spoor gelegen. Zelfs ik herinner mij dat nog. Maar dat komt wellicht omdat ik als kind vaste klant in de havens van IJmuiden was... Dat heb je zo met een opa die op de Middenhavenstraat zijn bedrijf heeft gehad. Sterker nog, de locatie waar het huidige hoofdkantoor van de KNRM staat, daar heeft hij zich hard voor gemaakt tijdens de privatisering van de staatsvissershaven IJmuiden. De eerste dwarse stukje vanaf het KNRM gebouw gezien, daar is op de kopse kant een parkeerplaats gemaakt. Daar stonden vroeger prikkelbosjes waaronder nog wat rails uitstak. :D ;)
Overigens is het ook geen toeval dat de Wilhelminakade zo gebogen weg loopt.

Uit mijn hoofd even snel ingetekend, niet geheel met het aantal sporen, ik weet alleen dat halverwege de trawlerkade nog een Y wissel lag, kom ik op volgend uit:


Deze foto vond ik op het web (even hotlinken):

Lunchroom Bart staat nu hier op het begin als ik mij niet vergis.

Kwam ik hier tegen: https://timboric.home.xs4all.nl/fotoalbums/plaatjes/
Staan nog meer leuke beelden. Station of Geul bijvoorbeeld.

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #156 Gepost op: 14 april 2021, 04:20:30 »
@Laurent,

Het gebouw op jouw foto staat er nog, maar met een extra verdieping er op. Lunchroom Bart staat verderop rechts.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #157 Gepost op: 14 april 2021, 07:46:01 »
Motorrijtuig M1503 – Diesel    "Uil"   1955
(Talbot, Aken)   
In 1955 als VT3 gebouwd voor de AG Ruhr-Lippe-Eisenbahnen. In 1967 naar de Hümmlinger Kreisbahn. In 1971 naar de SHM. Ging in 1979 naar de stoomclub van de Hoogovens. In 1982 afgevoerd naar VSM (later gesloopt).

van https://nl.wikipedia.org/wiki/Museumstoomtram_Hoorn-Medemblik#Materieeloverzicht

Een van zijn laatste ritjes dan...
Bedankt, dat had ik niet gevonden.

Rick ik word oud.
Zag eerder de foto op mijn Ipad niet, nu op de laptop wel en daarmee kwam ook de herinnering terug.
Ik was net lid af van de Hoogoven Stoom Club (had dat net opgegeven omdat ik in scheiding lag) en mijn hoofd niet naar leuke dingen stond.
Je ziet op de foto het begin van het toegangsspoor naar de havenkade waar ik het eerder over had en de railbus die naast de "Bonne", de hele dag gereden heeft.
Ik weet waar het is, het ging me om de railbus. Wel leuk dat Bonne daar ook heeft gereden.

In de, achter de Havenkade liggende straten, zijn nog veel resten van straatspoor te vinden en ook langs de "Strandweg" liggen nog vele restanten.
Volgens mij is dat allemaal weg tegenwoordig, de straten daar zijn allemaal opgeknapt.

Uit mijn hoofd even snel ingetekend, niet geheel met het aantal sporen, ik weet alleen dat halverwege de trawlerkade nog een Y wissel lag, kom ik op volgend uit:

Daar ben ik gisteren ook mee bezig geweest, schematisch en niet op schaal:

Op Sporenplan staan tekeningen van het station en de sporen daarachter. Via de Dokweg liep het spoor de haven in waar een eerste aftakking naar de genoemde Trawlerkade liep (in 1925 zelfs met Engels wissel aan het begin waar een stuk terugstak richting de Dokweg). Een tweede aftakking ging schuin naar de Industriestraat waar het spoor aan het eind splitste, het noordelijke spoor liep nog een stukje door tot aan de loodsen naast de vuurtoren. Vanaf de Dokweg liep het spoor door naar de Strandweg waar bij de Rondweg nog een aansluiting was. Op een foto zag ik bij de Kromhoutstraat nog een spoor lopen, dat is het afbuigende deel. Het spoor liep nog door naar de pieren maar zover ben ik niet gekomen, ik heb ook nog geen foto gevonden hoe het precies liep.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #158 Gepost op: 14 april 2021, 21:25:21 »
Geachte forumleden,
Was zojuist op het internet op zoek naar wat precieze data voor het vervolg van mijn inbreng, kom ik dit onderwerp daarop tegen.
Ik schrok daarvan omdat ik dacht dat dit een gesloten discussiegroep was van louter spoorliefhebbers.
Heb inmiddels, voor mijn gevoel, al teveel verteld over personen en hun zienswijze die uiteindelijk tot de sluiting van de IJmuiderspoorlijn hebben geleid.
Wat ik reeds vermeld heb zijn louter feiten, maar als ik verder ga zou men mij kunnen verwijten dat ik gevoelige en daardoor ongewenste informatie naar buiten heb gebracht en mij dat ten laste kunnen leggen.
Het is dan ook daarom dat ik mij terugtrek uit dit forumonderwerp.
Kees

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #159 Gepost op: 15 april 2021, 13:05:36 »
Bij het zoeken naar oude foto's van de sporen in de haven kwam ik toevallig deze foto tegen. Heeft iemand een idee wat er op de foto staat, het lijkt me een soort railbus.
Inmiddels komt de link uit bij een boot ;)

Met deze archieven werkt het niet om de URL uit de browserbalk te kopiëren maar moet je even de link kopieren die verschijnt na het aanklikken van het 'link' knopje met de twee schakels links :)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #160 Gepost op: 15 april 2021, 14:18:02 »

Als je op de link klikt, naar rechts scrollen, dan komt de bewuste foto na een paar klikken.
(ik ging 'natuurlijk' eerst naar links, veel leuke oude foto's. Er stonden toch architectonische schoonheden tussen. In jaren '70 en '80 erg rommelig gebied. Anderhalf jaar geleden weer eens door het oude deel gereden, ziet er nu wel weer aardig uit, maar natuurlijk jammer, dat allerlei sporen verdwenen zijn- Laurent, bedankt voor het schematische sporenoverzicht).

gr. Frank
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 14:21:55 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #161 Gepost op: 15 april 2021, 15:59:35 »
Beste Kees,

Om te beginnen is (bijna) alles te vinden met google. Google maar eens op Dadwo en selecteer dan Nederlands.
Maar ik zou het jammer vinden als je nu nergens meer op zou reageren of vermelden.
In mijn optiek kan je toch altijd wel reageren of zelf posten zonder mensen en/of instanties in de gordijnen te jagen.
De meningen over ons ambtenaren bestand lopen uiteen, logisch, maar het is ook zo dat als 11% van de werkende bevolking
ambtenaar is, deze ook ruim vertegenwoordigd zijn op dit forum.
En sommige mensen hebben langere tenen dan andere, ook dat zie je duidelijk in dit draadje.
Niettemin Kees, heb je heel goed duidelijk gemaakt hoe je over bepaalde dingen denkt, maar zou ik het zonde vinden als je nu
aan je stutten zou trekken.
Kom op, reageren kan ook zonder "beschuldigen"!

M.vr.groet,

Aad

PS, ik volg dit draadje met grote belangstelling, ben Noord-Hollander en woon sinds 4 jaar niet ver van HO.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #162 Gepost op: 15 april 2021, 16:47:48 »
En die 11% bestaat dan weer voor twee derde uit onderwijzers, docenten, politieagenten, militairen, hoogleraren, rechters, personeel in Universitaire ziekenhuizen en zo verder.
Hardcore ambtenaren (rijk, gemeente, provincie) zijn dus iets van 3% van de beroepsbevolking.
Feiten, altijd lastig.

Om de boel op te vrolijken een plaatje van eigen hand:

873 IJmuiden -Velsen Zeeweg  18-9-1983
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 17:10:35 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #163 Gepost op: 15 april 2021, 19:45:10 »
https://hdl.handle.net/21.12102/508DCB44FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
met onderin het spoor naar de Haringkade en verder en boven het spoor de Trawlerkade op.
https://hdl.handle.net/21.12102/45CDBAC0FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
met weer een blik meer richting Haringkade
https://hdl.handle.net/21.12102/4F2A5B1EFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
Industriestraat
https://hdl.handle.net/21.12102/47D57D1CFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
Strandweg

Veel foto's met spoor er op te vinden maar op weinig staat ook een wagen (of meer).

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 19:55:52 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #164 Gepost op: 15 april 2021, 20:42:27 »
Inmiddels komt de link uit bij een boot ;)

Met deze archieven werkt het niet om de URL uit de browserbalk te kopiëren maar moet je even de link kopieren die verschijnt na het aanklikken van het 'link' knopje met de twee schakels links :)
Gek genoeg komt veel in de haven uit bij een boot.  :P

Ik heb mijn weergave van de havensporen bijgewerkt met wat ik op foto's kon vinden:

Bij het station was het me te priegelig om alle wissels te tekenen maar verder staat alles wat ik kon vinden erop. De sporen in rood zijn hier te zien, waarschijnlijk in de jaren daarna weer verwijderd. De rest van de havensporen was eind jaren '80 op wat restanten na ook verwijderd, uiteindelijk resteerden aan het eind twee kopsporen en een omloopspoor waar ooit het station was.

Veel foto's met spoor er op te vinden maar op weinig staat ook een wagen (of meer).
Bij het zoeken kwam ik wel wat tegen, waaronder:

- kolenwagens bij de vishal
- een sleepje ketelwagens bij het station
- losse koelwagen en rongenwagens aan de Strandweg
- twee gesloten wagens in de Industriestraat
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.