Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ofwel DR5000 dood ofwel 2x DR5033 dood door Dirk
Vandaag om 13:49:11
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 13:38:59
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:18:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AdLoc
Vandaag om 13:12:40
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:58:03
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:52:41
Oud model Lima zilverbuik koppelen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:51:31
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door AntonM
Vandaag om 12:09:42
Verlichting pendelstoomtreinen. door heuvelbaan
Vandaag om 12:03:50
Westlandbaan door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:52:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:48:04
Toon hier je (model)treinfoto's door Mitchell
Vandaag om 11:46:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 11:38:45
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Fritsprt
Vandaag om 11:32:19
Roco 70250 BR 23 (nieuw 2021) door Overet
Vandaag om 11:30:32
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 11:24:16
DR5000/DR5039 met Lenz door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:46
Marklin decoders voor DCC door Fedor
Vandaag om 10:41:13
Roco NS 2435 met digitale koppelingen, na ontkoppelen rijdt lok tegen wagen? door schipcas
Vandaag om 10:37:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door marimon
Vandaag om 10:30:17
Marbatren Poetswagon door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:24:26
Het 01TREFF 2021; 23 en 24 oktober. door Marc tramt
Vandaag om 10:24:04
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 09:53:58
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door Ronald Koerts
Vandaag om 09:12:16
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok door henk
Vandaag om 07:33:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:28:46
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Edgy
Vandaag om 07:26:44
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door VFR
Vandaag om 07:22:33
Dat overkomt mij niet. door Duikeend
Vandaag om 01:23:24
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 19004 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19709
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #120 Gepost op: 06 april 2021, 18:09:51 »
Maar goed, dan hebben we het dus over 'onwaarheden' in jouw ogen. Het is zeker mogelijk dat adviesbureaus opschrijven wat de opdrachtgevers graag horen. Aan de andere kant komt het ook wel voor dat activisten de werkelijkheid naar de eigen kant oprekken.

Dat mag allemaal en ik ben het met Huibert eens dat het een zinnige aanvulling is op de geschiedschrijving. Maar ook niet meer dan dat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #121 Gepost op: 06 april 2021, 18:41:11 »
Echter: het ene onder toezicht van de gemeente Velsen (die de spoorlijn zagen als een potentiele rondweg om de woonkern van Driehuis), het tweede onder toezicht van de provincie (die de spoorlijn zagen als mogelijkheid tot het aanleggen van een vrije HOV-busbaan).

Hiermee wordt toch (indirect) gesuggereerd dat de adviesbureaus niet integer te werk zijn gegaan, zonder inhoudelijke onderbouwing. Dat mag je prima uiten, maar neigt in mijn ogen toch naar een persoonlijke vete/gram halen. Zonde, want ik vind het best interessant. Daarom ben ik het ook eens met Henk.

die beide een negatief beeld schetsten over het voortbestaan van de spoorlijn

Ik heb het idee dat er binnen andere kaders gekeken is naar het voortbestaan; wet- en regelgeving is behoorlijk veranderd (maatschappij ook) en naar de huidige staat kan ik mij voorstellen dat voor het opnieuw in dienst nemen van de lijn als onderdeel van het hoofdspoorwegnet men er vanuit moet gaan dat deze compleet vernieuwd moet worden en dat er veel meer voorzieningen bij moeten komen zoals geluidschermen, milieumaatregelen, etc. In dienst nemen als museumorganisatie is een ander verhaal en sneller haalbaar, maar vraagt nog steeds behoorlijk wat werk en investering.

Dat er economisch potentieel is geloof ik graag, maar of het ook rendabel is en welke partij de risico's en verantwoordelijkheden (private vs. publieke organisaties) draagt is iets anders. Overheden moeten investeringen met publiek geld verantwoorden en dan is, helaas, een busbaan vaak (en zeker niet altijd) een economisch beter alternatief voor de maatschappij als het om lage reizigersaantallen. Wel leuk om te lezen dat er een serieuze poging is gedaan rond Sail en dat er gereden is met een sik.

Groet, Laurens
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 18:43:03 door Sikje248 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #122 Gepost op: 08 april 2021, 11:30:35 »
Als ik het goed gelezen heb was het wèl een lijntje dat structureel hoog eindigde in het lijstje verlieslijdende spoorlijnen. Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf. Toendertijd kon je ook niet gokken dat Zutphen-Winterswijk ooit een pracht van een halfuursdienst zou krijgen i.p.v. stilgelegd te worden!
Jammer dat het bij IJmuiden niet gelukt is.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #123 Gepost op: 08 april 2021, 18:09:34 »
Bureaucratie kan voor en tegen je werken,indien het laatste dan kan je springen en over water lopen dan win je t nooit.
Feit is ,we zullen nooit alle ins en outs kennen,en die worden ook nooit meer openbaar gemaakt.
Persoonlijk denk ik dat er met wat flexibele mensen en wel willende gemeente's/spoor instantie's iets winstgevends van te maken was geweest.
Maar na het snelle reageren van partijen is een potentieel herstarten op serieuze schaal verknalt nog voor men met de ogen heeft geknipperd.
Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"
Met de denkwijzes en personen die dit hebben bedacht en hun blijvende invloed op hun zetel in de democratie,zal dit plaatje nooit veranderen.
Als de inwoners en een frisse wind in de bestuursplekkendie invloed uit oefenen uitblijven,dan zal er steeds meer verdwijnen omdat "het in de geijkte ogen enkel overlast en en geen geld" oplevert.
Winst is te behalen op meer vlakken dan enkel een berekening bruto/netto,tourisme,meer werk voor lokale mensen,nieuwe mensen dier vanwege werk willen komen wonen,minder vrachtwagens,ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #124 Gepost op: 10 april 2021, 13:44:38 »
Prima verwoordt Floris  (y)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #125 Gepost op: 10 april 2021, 15:06:01 »
ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt

Die punten worden tegenwoordig wel degelijk meegenomen in zo'n afweging, omdat dit soort afwegingen vaak op basis van een Maatschappelijk Kosten-BatenAnalyse (MKBA) plaats vinden.
Maar ook binnen deze analyse is er ruimte voor interpretatie en afbakening, met google vind je meer informatie.

Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"

Hiermee lijk je in mijn ogen te suggereren dat de busbaan zo neergelegd is om te voorkomen dat in de toekomst de spoorlijn nog in gebruik genomen kan worden, maar kan het niet gewoon zo zijn dat dit het beste (reizigerspotentieel, kosten, overlast omgeving, grondeigendom, etc.) tracé voor de bus is?

Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het regionaal aanbesteden van deze lijnen en beschikbare OV-alternatieven. Provincies maken deze afwegingen los van elkaar en de overige vervoersdiensten in het OV-netwerk hebben daar grote invloed op. Lijkt niet altijd logisch, maar gelukkig wordt afgelopen jaren weer meer geïnvesteerd in regionale lijnen door de provincies.

Groeten, Laurens

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2568
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #126 Gepost op: 10 april 2021, 16:25:50 »
Reizigerspotentieel is er volgens mij nauwelijks voor de bus. Hij mijdt de kernen zorgvuldig.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4496
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #127 Gepost op: 10 april 2021, 16:31:26 »
Laurens, een busroute zoals over deze busbaan kan  alleen succesvol zijn als er noodzaak toe is. Snel van IJmuiden naar Haarlem bv.
In de regel denk ik dat de gemiddelde passagier meer heeft aan een verbinding dicht bij huis.
Wat nu gebeurt, over het algemeen, is het strekken van lijnen (niet meer door de dorpen maar langs de dorpen). Wat ik als buschauffeur als gevolg zie, is minder passagiers. In feite voldoet men met het strekken aan het  vooroordeel dat een bus vertrekt van waar je niet bent en gaat naar waar je niet moet zijn.
De provincie Groningen lijkt dat goed in de gaten te hebben. Daar rijdt men snel en stopdiensten.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3591
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #128 Gepost op: 10 april 2021, 16:35:16 »
De busbaan langs Driehuis en IJmuiden is 750m langer dan de route door Driehuis. Tel daar bij op dat het stuk tussen het stadhuis en de Briniostraat maar 30km/h gereden mag worden en de tijdwinst is weg. Dat heb ik op verschillende manier geconstateerd: reistijd 75 vs 385 vergeleken maar ook fysiek doordat lijn 3 nog wel door Driehuis gaat en de 3 wel eens sneller was dan mijn 385.
Maar de gemeente heeft wel R-Net, een busbaan en een opgeknapte winkelstraat en route naar het strand.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 6855
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #129 Gepost op: 10 april 2021, 16:51:42 »
Als ik het goed gelezen heb was het wèl een lijntje dat structureel hoog eindigde in het lijstje verlieslijdende spoorlijnen. Maar ja, andere financiële-ramp-lijntjes op dat lijstje zijn nog steeds in bedrijf. Toendertijd kon je ook niet gokken dat Zutphen-Winterswijk ooit een pracht van een halfuursdienst zou krijgen i.p.v. stilgelegd te worden!
Jammer dat het bij IJmuiden niet gelukt is.
Dat vind ik ook jammer, ik had graag 10 bakken IRM langs het kanaal zien rijden om de vele bedachte cruisepassagiers te vervoeren naast een standaard halfuursdienststoptrein. Over het goederenvervoer heb ik mijn twijfels; als ik zie dat in de Westhaven de meeste aansluitingen niet eens in gebruik zijn, waarom zou dan in IJmuiden wel het nodige vervoer zijn? Maar misschien had het staalvervoer vanaf Tata dan wel hierheen gereden.

Zo vlot mogelijk de lijn "onherstelbaar" verbouwen,zodat het re activatie kostenplaatje "te duur" zou uit vallen,dat is ook een "oplossing"
Tussen het stoppen van Lovers en de ombouw tot busbaan zit 15 jaar, als je dat vlot wilt noemen....

Reizigerspotentieel is er volgens mij nauwelijks voor de bus. Hij mijdt de kernen zorgvuldig.
Waar worden die kernen dan gemeden?

De provincie Groningen lijkt dat goed in de gaten te hebben. Daar rijdt men snel en stopdiensten.
Die reden ook op IJmuiden - Haarlem, tegenwoordig is het één buslijn. Geen idee wat tegenwoordig de reistijd daarvan is, ik gebruik geen bus meer maar vroeger deed de snelbus er nog geen 25 minuten over.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #130 Gepost op: 10 april 2021, 17:28:11 »
Hiermee lijk je in mijn ogen te suggereren dat de busbaan zo neergelegd is om te voorkomen dat in de toekomst de spoorlijn nog in gebruik genomen kan worden, maar kan het niet gewoon zo zijn dat dit het beste (reizigerspotentieel, kosten, overlast omgeving, grondeigendom, etc.) tracé voor de bus is?
Mijn inziens is gekeken naar wat de toekomst voor het doodgemaakte trace ( als spoorlijn) nog kon zijn,uitkomst als spoorlijn 0
En ja als die ruimte er dan toch ligt ,vul m dan merendeels met asfalt en verkoop het als busbaan, "everybody wins"  ::)

Tussen het stoppen van Lovers en de ombouw tot busbaan zit 15 jaar, als je dat vlot wilt noemen....
Bureaucratie is nooit vlot geweest als het gaat om van iets wat onbruikbaar is (gemaakt) ,dat om te zetten naar een nieuw idee incl uitvoering om er wel "iets" van te maken.
Het vlotte slaat dan ook vaak op zorgen dat iets wat in bepaalde ogen onwenselijk is geworden,zo vlot mogelijk te vernachelen zodat een nieuw idee wat kan werken met het bestaande,te duur word om uit te voeren voor die nieuwe partij.
Daarna gaat alles traaag,want ambtenaren zijn nou eenmaal niet snel te krijgen in besluitvoering,tenzij de 1 of andere iets word voorgehouden waar ze zelf beter van worden.

Om een spoors iets te gebruiken als voorbeeld,vanaf het moment tot nu,hoeveel is er echt gedaan/tastbaar om bij maastricht de spoorlijn te hergebruiken om er met trams over te rijden,incl naar belgie rijden ?
Het verhaal sappi hoelang heeft het geduurd vanaf het 1ste moment dat men de spoorlijn wilde hergebruiken,tot het echt rijden van de 1ste trein ?
Wat hebben enkel deze 2 random voorbeelden gekost ?

het opknappen en verlengen van stamlijn roosendaal,hoelang is men over die dingen aan het praten geweest van de 1ste keer  dat iemand een idee had,tot uitvoer ?
(waarbij helaas die verlenging zover ik weet,nooit in gebruik is genomen door het bedrijf wat spoorvervoer nieuw leven in wilde blazen daar.)
En wat heeft dit gekost om de ambtenaren zich erover te laten buigen ? )

Mijn mening is dat ambtenarij snel geld verslind,maar traag is bij concrete afspraken maken en dingen vlot uitvoeren.
Waardoor enig initiatief van mensen met een plan word verzopen in een put omdat het voorwerk teveel kost en het te traag af raakt waardoor men niks kan gaan (terug)verdienen van hun investering.

Zoals ik al eerder typte:
Winst is te behalen op meer vlakken dan enkel een berekening bruto/netto,tourisme,meer werk voor lokale mensen,nieuwe mensen die er vanwege nieuw werk willen komen wonen,minder vrachtwagens,ofwel inkomsten waar de tunnelvisie persoon niet naar kijkt.

Maar ik ben dan ook maar een ouwe zeikerd,die waarschijnlijk alles verkeerd ziet,en er niks van snapt  ::)  :-X
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19709
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #131 Gepost op: 10 april 2021, 17:59:39 »
Nou, je komt vooral met wat vage algemeenheden over 'de ambtenarij', maar voegt niks toe aan de discussie over de IJmuider spoorlijn. Dat kan ook niet, want je weet daar niet meer van dan de meesten hier, inclusief mezelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #132 Gepost op: 10 april 2021, 18:27:10 »
Erg jammer van het verdwijnen van de IJmuider spoorlijn is dat Driehuis nu nog maar één station heeft; volgens mij was Driehuis het dorp met de meeste stations per inwoner.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #133 Gepost op: 11 april 2021, 18:28:21 »
voegt niks toe aan de discussie over de IJmuider spoorlijn. Dat kan ook niet, want je weet daar niet meer van dan de meesten hier, inclusief mezelf.
Het enigste wat ik concreet toevoeg is hoe ik het zie dat ambtenarij voor je of tegen je werkt,dat klopt.
Al is het wel zo dat je door veel te lezen en het horen van verhalen van mensen die langs die lijn (hebben gewoond/gewerkt) dat het beeld wat ik schets(mijn inziens) wel heel behoorlijk klopt.
Zowel de genoemde vooroordelen ,als de tegenwerking.
Maar goed het is een gepasseerd station,en het spoor (zover het er nog ligt)zal daar nooit meer worden gebruikt.
Tijd dus om terug te keren naar wat als......  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #134 Gepost op: 11 april 2021, 19:15:51 »
Dit draadje brengt nu de herinnering boven aan een zeer prematuur idee ontstaan na de Lovers periode om het trace tussen Santpoort Noord en IJmuiden te gaan gebruiken voor een toeristische (stoom) trein op 15 inch spoor waarbij vanaf station IJmuiden een verlenging werd gemaakt via Dokweg, Kromhoutstraat en Strandweg naar het strand. Een en ander volgens het voorbeeld van de Romney, Hythe and Dymchurch (https://www.rhdr.org.uk/) of Ravenglass And Eskdale Railway (https://ravenglass-railway.co.uk/) in Engeland. Er vonden wat gesprekken plaats en een globale kosten inschatting is gemaakt waarna het idee weer ten grave werd gedragen. Was achteraf wel leuk geweest!

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/