Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Loconet over TCP/IP
door
1op160
Vandaag
om 14:36:00
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 14:34:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
Quinzeedied
Vandaag
om 14:32:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:30:55
US diorama in H0
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Sven
Vandaag
om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
sncf231e
Vandaag
om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
mamory
Vandaag
om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
Keska
Vandaag
om 12:57:50
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten
door
1200blauw
Vandaag
om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. (gelezen 4259 keer)
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8140
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #15 Gepost op:
26 september 2020, 11:23:58 »
Kwam toevallig de loc tegen
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
ruudns
Offline
Berichten: 6127
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #16 Gepost op:
26 september 2020, 16:09:34 »
Bedankt voor de handleiding, had hem ook inmiddels al in de mail
.
Morgen maar eens op jacht naar de oorzaak.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ruudns
Offline
Berichten: 6127
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #17 Gepost op:
26 september 2020, 20:51:41 »
Tijd voor het herstel.
Eerst de imitatiekoppeling en de nen koppeling verwijderen, vervolgens ook alle vier de zandstrooiers er aftrekken(bij mij brak er een af omdat ik het niet deed
). Daarna de beide schorten los wippen en verwijderen (beide omdat dit straks een stuk makkelijker is met de kap terug plaatsen).
De lok op zijn wielen zetten en met je duimen op het dak en de nagels van je wijsvingers onder het midden van de kap, deze aan beide kanten iets naar buiten trekken. Vervolgens iets optillen en de lok blijft dan staan. Verwijder ook de decoder.
Nu zie je dat beide cardankogels van de as zijn geschoven of geheel tegen het lager zitten waardoor ze niet meer in de cardanas spleet draaien.
Steek nu een scherp plat horloge schroevendraaiertje vanaf de voor front tussen de wormwiel-deksel-zijkant en de wormwiel-kast. Even wippen en hij schiet uit zijn haken. Doe dit bij elke deksel zowel aan de linker als rechter kant. Daarna kan je het deksel naar boven toe er uit pakken. Laat de lok op zijn wielen staan.
Til nu de wormassen met lagers en al eruit. Let op dat ze er niet af vallen. Schuif de cardankogel van de as of peuter hem uit de cardanas.
Zoals al door anderen vermeld, zijn ze modder vet. Laat het vet op de lagers en de worm zitten. Ontvet met wat remreiniger de gaten in de cardankogels en maak alleen de as einden schoon met een doekje met wat remreiniger erop. Drup vervolgens een druppeltje secondelijm in het gat van de cardan kogel en druk deze weer op de as. Houdt de worm tijdens het lijmen naar boven en houdt met je nagel het lager vast zodat deze niet tegen de gelijmde kogel zakt. Leg de assen daarna neer om te drogen.
Nu kunnen de assen weer terug in hun kasten. Eerst de kogel in de cardanas schuiven, dan met een pincet de lagers positioneren en de worm op zijn plaats laten zakken.
Dan de beide deksels op hun plaats laten zakken en zowel links als rechte effen aandrukken tot je klik hoort. De wielstellen worden er nl mee op hun plaats in het frame gehouden.
Nu de decoder weer op de print drukken en dan kan de kap er weer op, let wel op de positie van de pennen in de kap tov de print. De kap kan maar op één manier gemonteerd worden.
Schorten, koppelingen en zandkasten er weer op prikken en klaar
.
«
Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 20:56:15 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #18 Gepost op:
28 september 2020, 21:00:29 »
Beste Ruudns,
Mijn 2307 bleef vandaag ineens soms staan of reed heel onregelmatig.
De voorste wielen draaien niet meer mee.
De kap is er al af (papieren lezen helpt).
Morgen de cardankogel maar eens gaan lijmen.
Zou toch niet mogen.
Ook hebben loks van Van Biervliet veel last van gebarsten tandwielen op de assen.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
ruudns
Offline
Berichten: 6127
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #19 Gepost op:
28 september 2020, 21:07:54 »
Nu moet ik zeggen dat de Roco cardan een betere oplossing is dan de Biervliet cardankogel. Zo'n Roco cardankop maakt over een veel grotere lengte contact met de as dan die kleine kogel in de van Biervliet 2552.
Wat betreft gebroken tandwielen, dat kennen we ook van de Rivarossie Mat46 en de Ibertren 1300. Chinese tandwielen met een te klein gat waardoor de spanning op het tandwiel te groot is. Barsten is dan het gevolg. Dan toch maar liever loslopen, dat is met een uurtje prutsen en wat lijm snel verholpen. Opzoek naar nieuwe onderdelen is meer ellende
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #20 Gepost op:
29 september 2020, 21:16:37 »
Een goede avond Ruudns,
Deze namiddag heb ik het even aangepakt.
Het is prima gelukt. Ik heb wel al wat ervaring met het lijmen met secondelijm.
Ook heb ik met een fijne vijl noch wat diagonale krassen gemaakt op de as ter hoogte
van de cardankogel.
Ik heb de andere kant van de lok wel niet aangepast. Benieuwd hoe lang deze het
zal volhouden.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
ruudns
Offline
Berichten: 6127
***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
«
Reactie #21 Gepost op:
29 september 2020, 22:20:11 »
Als je hem al open had, dan had ik beide kanten maar gelijk gedaan
. Die van mij had maar heel weinig gereden daar de baan nog steeds in opbouw is, maar ik heb het vermoeden dat het probleem aan één kant er al iets eerder in zat. Toen ik hem vorige week voor het eerst de klimspiraal op liet gaan schoot er een rijtuig los. Ik liet de lok ook terug lopen en na het aankoppelen ging hij niet meer vooruit. Over en uit
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.