Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 01:29:10
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Debvd
Vandaag om 00:38:51
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:18
Projekt 083-338 door DE-II
20 oktober 2020, 23:58:36
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
20 oktober 2020, 23:44:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
20 oktober 2020, 23:23:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
20 oktober 2020, 23:06:45
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Overstappen op digitaal door NS1220
20 oktober 2020, 22:49:54
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
Bezetmelders vraag door Frank 123
20 oktober 2020, 20:20:31
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
20 oktober 2020, 20:01:31
  

Auteur Topic: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.  (gelezen 1768 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7646
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2020, 11:23:58 »
Kwam toevallig de loc tegen ;D






Vr. groeten,
Bob

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2020, 16:09:34 »
Bedankt voor de handleiding, had hem ook inmiddels al in de mail (y).
Morgen maar eens op jacht naar de oorzaak.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2020, 20:51:41 »
Tijd voor het herstel.
Eerst de imitatiekoppeling en de nen koppeling verwijderen, vervolgens ook alle vier de zandstrooiers er aftrekken(bij mij brak er een af omdat ik het niet deed :( ). Daarna de beide schorten los wippen en verwijderen (beide omdat dit straks een stuk makkelijker is met de kap terug plaatsen).
De lok op zijn wielen zetten en met je duimen op het dak en de nagels van je wijsvingers onder het midden van de kap, deze aan beide kanten iets naar buiten trekken. Vervolgens iets optillen en de lok blijft dan staan. Verwijder ook de decoder.
Nu zie je dat beide cardankogels van de as zijn geschoven of geheel tegen het lager zitten waardoor ze niet meer in de cardanas spleet draaien.



Steek nu een scherp plat horloge schroevendraaiertje vanaf de voor front tussen de wormwiel-deksel-zijkant en de wormwiel-kast. Even wippen en hij schiet uit zijn haken. Doe dit bij elke deksel zowel aan de linker als rechter kant. Daarna kan je het deksel naar boven toe er uit pakken. Laat de lok op zijn wielen staan.



Til nu de wormassen met lagers en al eruit. Let op dat ze er niet af vallen. Schuif de cardankogel van de as of peuter hem uit de cardanas.



Zoals al door anderen vermeld, zijn ze modder vet. Laat het vet op de lagers en de worm zitten. Ontvet met wat remreiniger de gaten in de cardankogels en maak alleen de as einden schoon met een doekje met wat remreiniger erop. Drup vervolgens een druppeltje secondelijm in het gat van de cardan kogel en druk deze weer op de as. Houdt de worm tijdens het lijmen naar boven en houdt met je nagel het lager vast zodat deze niet tegen de gelijmde kogel zakt. Leg de assen daarna neer om te drogen.



Nu kunnen de assen weer terug in hun kasten. Eerst de kogel in de cardanas schuiven, dan met een pincet de lagers positioneren en de worm op zijn plaats laten zakken.



Dan de beide deksels op hun plaats laten zakken en zowel links als rechte effen aandrukken tot je klik hoort. De wielstellen worden er nl mee op hun plaats in het frame gehouden.
Nu de decoder weer op de print drukken en dan kan de kap er weer op, let wel op de positie van de pennen in de kap tov de print. De kap kan maar op één manier gemonteerd worden.
Schorten, koppelingen en zandkasten er weer op prikken en klaar  (y).

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 20:56:15 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2020, 21:00:29 »
Beste Ruudns,
Mijn 2307 bleef vandaag ineens soms staan of reed heel onregelmatig.
De voorste wielen draaien niet meer mee.
De kap is er al af (papieren lezen helpt).
Morgen de cardankogel maar eens gaan lijmen.
Zou toch niet mogen.
Ook hebben loks van Van Biervliet veel last van gebarsten tandwielen op de assen.
Mvg
Olivier 77

Digitale 3-rail, K-rails,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2020, 21:07:54 »
Nu moet ik zeggen dat de Roco cardan een betere oplossing is dan de Biervliet cardankogel. Zo'n Roco cardankop maakt over een veel grotere lengte contact met de as dan die kleine kogel in de van Biervliet 2552.
Wat betreft gebroken tandwielen, dat kennen we ook van de Rivarossie Mat46 en de Ibertren 1300. Chinese tandwielen met een te klein gat waardoor de spanning op het tandwiel te groot is. Barsten is dan het gevolg. Dan toch maar liever loslopen, dat is met een uurtje prutsen en wat lijm snel verholpen. Opzoek naar nieuwe onderdelen is meer ellende ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2020, 21:16:37 »
Een goede avond Ruudns,
Deze namiddag heb ik het even aangepakt.
Het is prima gelukt. Ik heb wel al wat ervaring met het lijmen met secondelijm.
Ook heb ik met een fijne vijl noch wat diagonale krassen gemaakt op de as ter hoogte
van de cardankogel.
Ik heb de andere kant van de lok wel niet aangepast. Benieuwd hoe lang deze het
zal volhouden.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2020, 22:20:11 »
Als je hem al open had, dan had ik beide kanten maar gelijk gedaan ;). Die van mij had maar heel weinig gereden daar de baan nog steeds in opbouw is, maar ik heb het vermoeden dat het probleem aan één kant er al iets eerder in zat. Toen ik hem vorige week voor het eerst de klimspiraal op liet gaan schoot er een rijtuig los. Ik liet de lok ook terug lopen en na het aankoppelen ging hij niet meer vooruit. Over en uit :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).