Vraag en antwoord > Digitaal

Roco 1212 (73830): advies gevraagd om seinverlichting juist te krijgen

(1/2) > >>

Juroen:
Leden van het forum,

Ik heb al enige tijd een Roco 1212 lok (oorspronkelijk DC) en daarin een Roco decoder type 10883 of 10881. In elk geval een Roco decoder met pluX22.
Van meet af aan werkt de verlichting niet zoals ik verwachtte. Ik vermoedde dat ik bepaalde CV’s juist zou moeten instellen. Vond het toen niet zo belangrijk.

Recent kocht ik een Piko 1100, ook een DC variant en bouwde een Piko deocder (56400) in. Daar werken alle opties voor de verlichting wel in één keer correct. Dat bracht me aan het denken.

Vanochtend de modelspoorwinkel eens gebeld of ze me kunnen helpen. Dat kan over twee weken want dan is hun expert terug van vakantie.
In de tussentijd wil ik de situatie hier voorleggen, wellicht zijn er dingen die ik nog zelf kan doen.

Wat werkt er wel

* front verlichting in beide richtingen met F0
* sluitverlichting aan de achterzijde van de lok met F1
* cabineverlichting in voorste cabine (F3?, weet even niet de exacte functietoets)
Wat werkt er niet (tenminste niet zoals ik zou verwachten)

* F2; dit zou alleen de sluitverlichting aan de voorkant van de lok moeten inschakelen.
Echter, ook de beide rangeerseinen gaan branden.
* F4?: dit zou alleen de cabineverlichting in de achterste cabine moeten inschakelen (weet even niet de exacte functietoets ut het hoofd)
Echter, ook de beide rangeerseinen gaan branden.
* F?: volgens mij moet het mogelijk zijn om de rangeerseinen los van andere verlichting in te schakelen.
Echter, altijd gaan de rangeerseinen branden.
Wat heb ik zelf al geprobeerd met de 1212:
-   reset van de decoder met CV8;
-   diverse waarden in de daarvoor bedoelde CV’s (Cv 36 – CV 38, er zijn er meer, dat weet ik);
    In ieder geval zou je met CV36 de sluitverlichting aan de voorzijde moeten kunnen inschakelen
    zonder dat er andere verlichting ook gaat branden.
-   nogmaals reset van de decoder met CV8.
Dit leidde niet tot verbetering.

Verder heb ik decoders verwisseld:
-   Met de Piko 56400 decoder in de Roco 1212 werkt alle verlichting in de 1212 precies zoals ik zou verwachten, het kan dus wel!
-   Met de Roco decoder in de Piko 1152 werkt de verlichting daar exact zo ‘onjuist’ als in de Roco 1212.

Mijn conclusie is dan ook dat de decoder niet helemaal lekker is.
Wie heeft er nog een tip?

Tot slot; ik werk met een multimaus als centrale en kan dus geen gegevens van de decoder uitlezen. Dat beperkt mogelijk de adviezen.

Groet Juroen

Fritsprt:
Zat de decoder in de loc toen je hem kocht of heb je hem er zelf later ingezet? Het lijkt er op dat de decoder niet op de juiste manier gemapt is. Hoe je de decoder kan instellen staat in de gebruiksaanwijzing

Gr. Frits

Juroen:
Ik heb de lok en decoder samen gekocht en de decoder bij thuiskomst geplaatst. Hij zat er dus niet in.

Ik heb aan de hand van de handleiding in je link met de instellingen geëxperimenteerd.

Bijvoorbeeld voor F2 (CV36) heb ik alle in de handleiding genoemde waarden een keer ingevuld. Ik neem aan dat bij de waarden uit de tabel een enkele functie (bv AUX 2) aangestuurd wordt. Echter, dat is niet het geval.

Dat is wat ik raar vind: als ik een waarde in CV36 zet om AUX 2 of 3 aan te sturen, dan stuurt de decoder altijd meerdere uitgangen aan. Ik snap er niks van.

Ook heb ik andere waarden dan in de tabel staan ingevoerd. Steeds is de aansturing van de uitgangen anders dan ik, op basis  van de handleiding, zou verwachten.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met een corrupte firmware?
Overigens, die kan noch uittezen noch bijwerken.

Groet Juroen

VAM65:
Heb je de decoder wel op de juiste manier in de aansluitingsstekker gestoken?

Juroen:
De decoder kan in de Roco lok inderdaad op twee manieren erin. Als ik de decoder omkeer dan doet de loc helemaal niks.
Overigens, in de Piko lok kan de decoder er slechts op één manier in (alleen de goede!) en dan zie ik daar hetzelfde fenomeen.

Groet Juroen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie