Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Piko, 51368, NS 1100, H0, kap gaat er niet af

(1/3) > >>

mark_s:
Hallo,

Gisteren de analoge versie van de Piko 1136 aangeschaft in de lokale modelspoorzaak. Analoog omdat ik zelf de decoder van mijn keus in wil stoppen.
Na het bekijken van de meegeleverde beschrijving heb ik voorzichtig aan de onderzijde de 2 schroefjes losgedraaid en verwijderd. Vervolgens de kap omhoog proberen te tillen, maar onderstel zit klem in de kap.
Vervolgens voorzichtig aan het onderstel getrokken....geen beweging in te krijgen!
Dan maar de kap lichtjes uiteen trekken en hopen dat het onderstel naar beneden zakt. Nop!
Nog een, nu met2 vingers de kap voorzichtig uiteen trekken terwijl ik met overgebleven vingers licht het onderstel naar beneden druk.
Een stukje van het onderstel brak af! Verdorie, heb ik weer. Moet ik er later maar weer aan lijmen.
Maar de kap zit nog muurvast!
Is dit normaal? Wat moet ik nu?
Heeft iemand een tio hoe of dat ik die kap lost ga krijgen?

Rondje_HO:
Ik heb hem zelf niet maar het klinkt alsof er nog iets anders losgeschroefd of zo moet worden. Overigens een tip voor het vingers tekort: steek er meerdere cocktail- of satéprikkertjes tussen, of tandenstokers. Dan hoef je niet aan alle kanten je vingers ertussen te wurmen.

Juroen:
Ik heb twee Piko DC 1100'n en beide heb ik geopend om een decoder in te bouwen.

Twee schroefjes los en dan kan de kap eraf. Zo staat het in de handleiding al had ik eerst niet door waar ik de schroefjes moest vinden.

Bij de 1136 ging dat wel vrij lastig; die kap zat strak om het onderstel.
Dat was behoorlijk spannend.
Bij de 1152 ging de kap er heel gemakkelijk af.

Als de kap er eenmaal af is en er terug op moet: laat dan voorzichtig de schroefjes in hun gat vallen. Bij mij vielen ze er eerst naast, dan moet je de loc gaan manoeuvreren om ze er weer uit te laten vallen.

Groet Juroen

Bahn-AG:
Hallo

Schroefjes een paar slagen losdraaien en dan tegen de schroevendraaier tikken om de kap los te schrikken wil wel eens helpen.

Bart

mark_s:
Eerst met de sate prikkers....maar helaas nog steeds geen beweging. De schroefjes erin draaien ...1 ervan glipt via de rand van het schroefgat het draaistel in! Jee....gelukkig heb ik nog 1 schroefje.
Beetje losgedraaid volgens de tip van Bart...flinke tik op de het schroevendraaiertje. Vervolgens met datzelfde schroefje aan de andere zijde. Nog geen beweging.
Dus ik draait het schroefje eruit...Met sateprikkers in het midden van de lok de kap een beetje naar buiten geforceerd, vervolgens heel voorzichtig met een hobbymesje tussen chassis en kap richting de kopse kant, zodat ik weet dat die los zit. Dat voor voor de andere 3 zijkanten herhaald.
Toen voorzicht met de duimen op de rand van de kap terwijl ik met de wijsvingers rustig aan de buffers en koppeling trek..beweging!
Dat ging net zo aan de andere zijde...en toen was de kap dan eindelijk los!
Jemig....ik hoop dat dit anderen bespaard blijft...ik heb meerdere malen momenten gehad waarbij ik het even heel koud kreeg....kippenvel!

Nu zien hoe of ik dat ene schroefje uit het draaistel/aandrijving krijg.

Bedankt voor de reacties en tips! Daarmee is het gelukt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie