Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe  (gelezen 5242 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #15 Gepost op: 27 september 2020, 17:04:32 »
Misschien toch glaslatten.........






Het werd tijd om te experimenteren met koppelingen. Eigenlijk wilde ik magneetkoppelingen. Maar op oude foto's zag ik joekels van buffers op oude tramwagentjes. En onder die buffer werd er een ketting over een haak gegooid en dat was het wel zo'n beetje. Maar in model een kettinkje onder een buffer over een haakje frummelen...... nou nee, bedankt. Vroeger deed ik het anders, toen koppelde ik met een koppelstang cq -oog bovenop de buffers. Daar ben ik mee begonnen om te kijken wat er gebeurt als je krappen bochten neemt. Een test op de kleinste boogstraal die ik voor handen heb, een oud kerstdiorama:





Voor de bufferhoogte ben ik uitgegaan van de bufferhoogte van de Stainz. Dat heb ik kennelijk eerder gedaan gezien de bufferhoogte van een heel oud karretje:



Die schotelbuffer op het oude karretje is trouwens een punaise..... werkt ook.

Waar ik mee zit is het gefrummel met koppelstangen, dat staat me toch tegen. Maar in plaats van een koppelstang zou ik een test kunnen doen met een valbeugel of valhaak, heb ik wel eens eerder gedaan:



By the way: Gewone H0 beugelkoppelingen zijn me te klein. Hornby/Bachmann koppelingen zijn me te lelijk. 'Echte' koppelingen op schaal zijn me te duur. De koppelingen die ik voor het Clubbaantje gebruikte kan ik niet meer krijgen. En ook dat was een hels gefrummel bij het (ont-)koppelen.

Het onderdeel bufferen/koppelen houdt me nog wel even zoet.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #16 Gepost op: 27 september 2020, 20:10:20 »
Albert,
 
De koppelinghouder van Magic Train is een NEM-schacht, hij lijkt er alleen niet op.
Ik heb er zelf Fleischmann kortkoppelingen in gezet, maar elke andere H0 koppeling kan ook.
De hoogte bij MT is overigens gelijk aan elke andere H0 NEM-schacht.

Boven de NEM-schacht kan je een MT Bosnakoppeling insteken, op deze plek past ook een eigenbouw GTM buffer.
Mijn ervaring is dat je de uiteinden van een onderstel het beste kunt handhaven, om de radstand bij een model aan te passen, haal ik er  een stuk onderstel uit......

In wezen hetzelfde principe dat ik nog steeds toepas voor mijn GTM modellen in LGB schaal.

Piet
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 21:10:31 door Piet Groot »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2020, 13:04:52 »
Een proefmodel om te kijken hoe je de kast van een Backertje op een onderstel kan maken. Het betreft de Power Bogie Kit van Loco's 'n Stuff. Tevens geeft het inzage in hoe het eindresultaat er uiteindelijk uit zal komen te zien. Of het allemaal een beetje klopt zeg maar.

Overigens zijn de glaslatten (van strookjes papier) er dan toch gekomen.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2020, 20:11:33 »
Albert, de postwagen is goed gelukt!

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #19 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:09:20 »
Dank je Piet. En het is nog niet eens af  ;). Er moet nog opstapjes komen, deurklinken, brievenbussen, een dak en buffers. Om op je vorige bericht terug te komen: NEM-schachten zitten niet meer op mijn Stainz, die heb ik er jaren geleden al eens afgehaald.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2020, 16:32:39 »
Dit draadje was begonnen om te kijken of Magic Train en 'gewone' H0 onderstellen door elkaar te gebruiken zijn voor Oe.

Dat gaat dus wel. Nu ik dus uit ga van de bufferhoogte van de MT Stainz (omdat dat een vaststaand feit is en de Stainz gewoon mee moet draaien in het trambedrijf i.o.) was het zaak om te kijken waar de buffers op de wagens dan moeten komen. (op de kopse kant, zo ver was ik al.... ;) )

Toen kwam de vraag of de bufferhoogte zich een beetje verhoudt met een eventueel Backertje in 0e. En dus moest er een begin worden gemaakt met een Backertje om te kijken of dat gaat of niet.

Toen kwam de volgende vraag boven: hoe koppel je die dingen? Bufferen en koppelen gescheiden houden vind ik geen goed plan. Temeer omdat NEM-schachten al niet meer aan mijn Stainz zitten (ooit eraf gehaald omdat ik ze lelijk vond). Nemschachten zijn bij mijn kartonnen bouwsels sowieso ver te zoeken. Bovendien vind ik het dan 'te druk' worden tussen de wagons. Op oude tramfoto's domineren joekels van bufferschalen. Dus val ik terug op mijn oude routine: gooi een oog over een haak en karren maar. Smalspoorbedrijf avant la lettre.

Foto van de voortgang. Nog zat werk te doen.




Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2020, 18:16:32 »
Nog zat werk te doen...

Hoe erg is dat? Ik word vrolijk van wat je nu aan het bouwen en proberen bent. En wees eerlijk, als het klaar is, is er ook bijna niets meer aan.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2020, 19:56:02 »
Sneak preview....





Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2020, 20:08:10 »
geinig hoor (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2020, 20:08:53 »
Netjes en overtuigend, Albert!

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2020, 15:09:00 »
Dit zou wel eens de laatste bijdrage in dit draadje kunnen zijn want ik ben wel zo ongeveer klaar met de goederentram. Conclusie: H0 onderstellen lenen zich prima voor Oe, al zijn de Magic Train onderstellen veel mooier.

Hollands tramspoormaterieel is behoorlijk groter dan het Engelse 7mm NG (0-16,5). Een Engels karretje komt op ca. 8 cm in model, mijn kleinste goederenwagen komt op 11 cm. Gemeten zonder buffers. Locomotieven zijn qua verhouding door elkaar te gebruiken. Evenals Magic Train locjes. Duits smalspoormaterieel (MT) is daarentegen veel groter. Voor mij te lomp, maar dat is een kwestie van smaak.

Genoeg gepraat, de foto's. En een filmpje.

Het postrijtuig. H0 onderstel.


De gesloten wagen. MT onderstel.


De locomotief.


Stoomtram 'The Movie':

https://youtu.be/iE2Eyhai7Hk

Vervuilen doe ik met poeder want een 'wet wash' op een papieren locomotief lijkt me geen goed plan.... Hoe fixeer ik dat poeder? Welke matte vernis in een spuitbus gebruiken jullie?
Op een oude foto zag ik een goederentram waarbij het houtwerk behoorlijk verschoten was en het schilderwerk op het ijzeren frame nog wel groen was. Dat heb ik nagebootst door een flinke scheut alcohol door mengsel van Vallejo donkergroen en een drupje rood. Dat smeer ik er met een dikke kwast niet al te kleinzerig op. Het frame gaat gewoon met dezelfde kleur maar dan onverdund. Dan krijg je het effect als op de foto's. Al te strak in de lak vind ik niet passen bij oud trammaterieel.


And now for something competely different:

Wat diverse Backertjes en wagentjes in de schalen H0, Sm en Oe. Op de achtergrond het LGB-beest. Hoeveel Backertjes moet een mens eigenlijk hebben om gelukkig te zijn? (Ik heb genoeg nu denk ik.)





Uit den ouden doosch:



Oud en nieuw:







Genoeg van dat alles,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2020, 08:53:43 »
Meer de kijkers willen MEER....

Wat een mooie wagens zijn dat geworden (y)

gr Joke

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #27 Gepost op: 22 november 2020, 12:57:52 »
Dank je wel Joke.

De kijkers willen meer? Dat is fijn om te horen.

Ik dacht dat het misschien handiger zou zijn een verzameldraadje te openen, dan hoef ik niet voor elk knutseltje een nieuw draadje te openen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95752.0

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2020, 13:32:29 »
Dat gaat heel makkelijk: een berichtje naar de moderatoren om je draadje te hernoemen tot Scratchbuilt’s constructions, bijvoorbeeld. Met het risico dat het net zo’n kletsverhaal wordt als mijn ‘Frans loodsje’.

Wolter
Moins mais mieux.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2020, 19:34:17 »
Een doorlopend verhaal is toch leuk?
Je moet eens weten hoeveel mensen in de krant eerst het feuilleton opzoeken ;D