Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 23222 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2020, 10:19:02 »
Per magneetspoel is een diode geplaatst om te voorkomen dat de MOSFET heel blijft.
Ik denk dat je het omgekeerde bedoelt. ;D

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2020, 10:20:49 »
Klopt Klaas,

Hij moet juist heel blijven. Ik ga het veranderen.

Mvg, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2020, 13:05:11 »
Vandaag de MOSFET printjes van schakelspanning voor de wissels voorzien. Daarvoor een leiding aangelegd waar 12 volt gelijkspanning op komt te staan. Daarvoor gebruik ik een oude voeding van mijn werk van een afgedankt apparaat. Je ziet die achteraan op de tweede foto.







Nu wacht ik nog even op de componenten voor de DCCnext decoder van Arcomora. Die verwacht ik over twee dagen in huis te hebben.
Dan wordt het solderen.

De MOSFET printjes moeten dan nog aangesloten worden op de Arcomora. En dan de boel configureren.
Ik gebruik twee DCCnext decoder modules. Een voor het linkerdeel van mijn baan en de andere aan de rechterzijde.

Zodra dat binnen is zal ik een update posten.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2020, 13:37:17 »
All componenten voor de DCCnext's zijn zo'n twee weken geleden binnen gekomen en ik heb tijd gevonden om een printplaat van componenten te voorzien en te solderen.
Alles werkt in meteen wanneer ik de verbinding met de PC maak.

De MARCDEC software ge-upload en de configuratie doorlopen. Deze DCCnext decoder zet ik in om twee servo's en drie elektrische wissels te bedienen.
Ook definieer ik vijf inputs om de wissels met de hand te kunnen omzetten. Zo kan ik het eenvoudig testen door de betreffende poorten met de min te verbinden.
Met twee LEDs en een weerstand kan je de aansturing van de elektrische wissels zichtbaar maken voordat je de MOSFET modules aansluit. Zo is op je werkbank te controleren of je de juiste configuratie hebt gemaakt. Omdat je meteen een DCC adres moet koppelen aan een in/output poort kan dit straks meteen gebruiken als je voor het "digitale eggie" gaat.

Om overzicht te houden had ik een planning in Excel gemaakt, met o.a. de pin in/ouput, wisselnaam, etc.
Zie het voorbeeld hieronder.



De boel aangesloten en nu ziet het er zo uit.


De servo's aangesloten op de DCCnext


De elektrische wissels aangesloten m.b.v. de MOSFET printjes (twee per elektrisch wissel, een per spoel).

JB47

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2020, 17:31:10 »
Hallo Ron,
Je hebt al MOSFETS gebruikt, dus voor jou is dit mischien niet zo interessant, maar ik heb twee jaar geleden geexperimenteerd met optocouplers, die je dus simpel vanuit de Arcomora (Mardec) kunt aansturen, die intern een triac bekrachtigen. Geweldig! Kun je zo je wissels met de gebruikelijke 14-16V AC bedienen. De Optocoupler die ik uitprobeerde is de MOC3020, de MOC3040 is waarschijnlijk beter.
Zie: https://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=Moc3020%20datasheet&gclid=EAIaIQobChMIx_7AodeO7AIVkOntCh2vKAahEAAYASAAEgJNDvD_BwE

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2020, 17:34:34 »
Hi JB47,

Ik zal eens naar kijken. Altijd interessant om mijn horizon te verbreden.
Voor de bovenlaag ga ik alleen servo’s onder de tafel gebruiken. Dan vallen die grote spoelen niet op.

Groeten, Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #21 Gepost op: 03 oktober 2020, 16:19:44 »
Deze week niet veel tijd gehad.

Op deze druilerige zaterdag middag de LED strips voor het schaduw station gemonteerd en aangesloten op de DCCnext decoder. Deze LED strip werkt op 12V en kan niet rechtstreeks door de DCCnext worden aangestuurd. Daarvoor een MOSFET printje gebruikt (dezelfde als voor de wissels).
Hiervoor heb ik dezelfde voeding gebruikt als voor mijn elektrische wissels. Omdat de wissels ook door deze DCCnext worden aangestuurd, had het als bijkomend voordeel dat ik alleen een sensor draad (de gele op de foto) hoefde te leggen van de DCCnext naar het MOSFET printje.





Als straks de bovenplaat er op komt, kan ik toch wat zien op het schaduw station.

De volgende stap wordt om de DCCnext met Rocrail of JMRI aan te sturen.
Dan blokken isoleren (al bepaald waar die komen en bedrading ligt er ook al). Terugmelding naar Rocrail of JMRI in orde maken.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #22 Gepost op: 25 oktober 2020, 21:27:42 »
Lekker bezig! wordt een topic om te volgen zo te zien. (y)

GerardJM

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #23 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:16:04 »
Mooi project. Blijf dit zeker volgen.
Mosfet prints zelf gemaakt of kant en klaar gekocht?

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #24 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:32:23 »
Hopelijk deze week een update.

Druk geweest met een tweede DCCnext met Mardec software om de andere vijf wissels aan te sluiten/bedienen.
En aansturing via, eerst JMRI, en later Rocrail. Voor allebei is iets te zeggen. En allebei hebben wat nadelen.

@ GerardJM: Printjes gekocht bij AliExpress. Kosten er weinig. Dacht iets van 0,40 p/st.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2020, 19:15:09 »
In de vorige foto hierboven kan je de DCCnext links achterin zien liggen.
Nu zijn alle wissels achterin aangesloten. De vijf wissels rechts onder krijgen een eigen DCCnext.

Op aanraden van een goede vriend eerder al eens begonnen met Rocrail.
Omdat ik er twee keer een probleem mee heb gehad, wat resulteerde in een op hol geslagen locomotief (een keer bijna van de baan gereden), ben ik terug gegaan naar JMRI. Kon ik in ieder geval verder en de juiste configuratie van Mardec testen.

Goed, ik ben met JMRI aan de slag gegaan om je locomotief te laten rijden en de wissels te bedienen.
JMRI is erg gebruiksvriendelijk waar het het configureren aan gaat.
Ook een baan plan gemaakt in JMRI. Dat ziet er wel erg eenvoudig uit.
Hier een foto van mijn scherm (wat slechtere kwaliteit, om een idee te krijgen).



Je kan de wissels in dit scherm ook bedienen door er op te klikken. En een route aanmaken, zodat je wissels goed staan voor de trein die je dat traject wil laten rijden.
Top, natuurlijk. Nadeel is dat de wissels geen terugkopeling hebben. Dus wanneer je het programma start is de status onduidelijk. Dat zal voor andere programma's ook wel gelden, omdat de wissels geen terugmelding van de stand hebben.
Het zou mogelijk moeten zijn om met een script de wissels op een bepaalde stand te zetten. Daar heb ik nog niet naar gekeken.
Iets anders waar ik tegenaan ben gelopen is het opstarten van JMRI. Het zou mogelijk moeten zijn om dit aan te geven in de opties. Dat werkt bij mij (nog) niet. Kan ook aan mij liggen, dat sluit ik niet uit. Tot dan moet ik de diverse panels met de hand opstarten.

Op dit forum gaf PeterC aan dat hij de wissels niet om kon zetten wanneer de loc reed. PeterC gebruikt Rocrail.
Ook eens met JMRI geprobeerd. En met JMRI heb ik hetzelfde probleem. JMRI is gekoppeld aan een Arduino met een Motorshield. E.e.a. gebruikt het DCC++ protocol. Als wisselbesturing de eerder genoemde DCCnext decoder.
Zodra mijn loc rijdt, kan je klikken wat je wil, de DCCnext ziet niet een goed signaal en schakelt daarom de wissels niet.
Om uit te zoeken wat het probleem (en de oplossing) is, heb ik eerst het DCC signaal professioneler aangesloten. Dat mocht niet baten.
De DCCnext zet wel de wissels om als de loc rijdt en ik de input pinnen bedien. Het zit 'm dus echt in het DCC signaal waar de DCCnext niets mee kan.

Okee, terug bij af. Een beetje.
Ik heb nog een multiMaus liggen. Die aangesloten en de de trein laten rijden. Door het juiste wissel adres (+4 voor Roco multiMaus, z21 en Z21) in te geven, schakelen de wissels nu wel.
Wat me op viel is dat de DCC spanning van de multiMaus hoger is dan van het Motorshield.
Even in de krochten van mijn PC voorraad gezocht en daar een oude laptop voeding van 20V DC gevonden. Na die aangesloten te hebben, zijn de problemen over.
Dus het probleem zat 'm niet in de DCCnext, maar in of de hoogte van de DCC spanning, of de vervuiling op de DCC spanning door een slechtere voeding.
Zie hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66496.msg3222162055#msg3222162055

Inmiddels zat ik ook wat filmpjes op youtube te kijken. Onder andere van de DCC Guy (https://www.youtube.com/channel/UCuj_3CIjTM2ZCfCkDuICRqA). En die noemde het probleem van de op hol geslagen loc bij JMRI ook. En het lijkt gerelateerd aan een instelling in de decoder. Wanneer je de decoder zodanig instelt dat de loc ook analoog rijdt, kan een storing in de DC spanning er voor zorgen dat de decoder denkt te moeten overschakelen naar DCC mode en op 100% moet rijden. Volgens de DCC Guy, die een keer al zijn geparkeerde locs op de draaischijf vond. Nadat hij deze optie uit had gezet, is het niet meer gebeurd.
En wie ben ik om het niet te proberen. Dus uit gezet in de instellingen.
Toch maar eens opnieuw naar Rocrail kijken.

Dus..., Rocrail schoon geinstalleerd.
Een loc gedefineerd. En inderdaad rijden maar. Geen sprints meer naar het einde van mijn tafel  ;).
Ja, dan nu de wissels. Hoe die te adresseren. Inmiddels een tip van Nico Teering gekregen over een bericht in het forum (bericht van HEpost als ik het goed heb) over hoe dit te doen.
Hieruit kan begrepen worden dat de adressering in kwartetten gaat.
Zie hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75783.msg3221778214#msg3221778214

Dat werd even rekenen en uit proberen. In tegenstelling tot JMRI is in Rocrail het NMRA adres uitgesplitst in kwartetten (MADA schema, zie link hierboven).
Rekenen dus. Dat ga ik vergeten, wist ik al van te voren. Zeker op de langere termijn. En, wanneer je veel (verschillende) adressen moet ingeven, blijf je aan het rekenen.
Dus in Libre Office Calc (werkt ook in MS-Excel) wat eenvoudige formules samengesteld om een NMRA adres om te rekenen naar Rocrail adres en poort. En visa versa.
De sheet is hier van mijn website te downloaden;
http://2rsweb.nl/media/Modelspoor/NMRA-Rocrail%20vv%20address%20calculator.xlsx (de download start direct)

Van het weekend de tweede DCCnext in elkaar gesoldeerd en geconfigureerd.
De vijf over gebleven wissels op nivo 0 aangesloten. Alles werkte meteen.

Dus tijd over om met Rocrail te stoeien.
Forum gebruiker AlbertG (https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg) heeft er vele youtube video's van gemaakt. Dank je Albert.
Die ben ik gaan volgen. En toepassen op mij eigen situatie.

Ik heb het voor elkaar gekregen om een compleet baanplan van mijn schaduw station te maken.
Daar zitten 10 wissels in verwerkt, die ook te bedienen zijn. Ook mijn loc rijdt nu netjes. In de eigenschappen van de loc e.e.a. aangepast. Anders reed de loc te snel. Maximale snelheid staat nu op 60%. Dat ziet er realitisch uit.

Baanplan in Rocrail:



Het "play" ikoontje in het midden is om de LED strip van het schaduw station aan te zetten.

Je ziet ook dat mijn loc lijst nog erg leeg is. Hoog tijd om de twaalf decoders die ik nog heb liggen in mijn analoge locs te bouwen.
Nu moet ik keuzes gaan maken, want ik heb veel te veel locs.

Volgende stap zal het definieren van blokken en sensors (stroomdetectie) in Rocrail zijn. En dan de OKKIE's (solderen) en Arloco configureren.
Hiervoor moet ik ook nog een interface van Loconet naar USB of serieel aanschaffen. Daar ben ik me op aan het orienteren.

Dat is voor een volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 21:11:47 door ron.kraaijkamp »

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2020, 12:21:53 »
Hallo Ron,

Heb met veel belangstelling je draadje gelezen. Die MOSFET printjes. Hoe werkt dat precies ? Ik verwacht een digitale input en dan een puls richting de wissel spoel ?
Ik had zelf een analoog schaduwstation gemaakt met relais en magnetische schakelingen, maar wil dit ombouwen naar digitaal. Ook heb ik een ECOs 2 digitale controler.
Heb me nog niet verdiept in pc software. Wat is aan te raden met de ECOs ? Wel heb ik ook met een Arduino al een aantal schakelingen voor verkeerslichten gemaakt.


ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2020, 12:33:10 »
Hallo Frits,

Leuk dat je het draadje volgt.

Die MOSFET printjes krijgen een signaal van mijn (wissel)decoder. Ik gebruik hiervoor een DCCnext van Arcomora (http://arcomora.com). Mooi produkt, goede ondersteuning van Nico Teering (ook op dit forum) en zeer betaalbaar (goedkoop zelfs).
De DCCnext is gebaseerd op de Arduino en is ook voor andere zaken te gebruiken. Denk aan o.a. sein- en overwegbesturing. Kwestie van een DCC adres toekennen aan een poort actie.
Dat geldt ook voor de besturing van een wissel. Je kan opgeven hoelang het signaal duurt dat je naar de MOSFET printjes stuurt. Die tijd staat bij mij op 500ms.
Twee van de tien wissels zet ik om met een servo. Ook dat is eenvoudig met de DCCnext en Mardec software te regelen.

Kijk eens in de documentatie op de Arcomora website. Dan krijg je een indruk van alle mogelijkheden.


Met de ECOs heb ik geen ervaring. Ik ben net weer begonnen en vindt het luek om met zo weinig mogelijk middelen (zowel qua apparatuur en qua kosten) iets moois te bouwen.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2020, 17:35:55 »
Hoi Ron,

Bedankt voor je antwoorden. Ben de hele middag bijna bezig geweest om alles te lezen. Is inderdaad een mooi systeem. Kan het alleen niet combineren met mijn ESU ECoS 2 want die ondersteund geen Loconet.
Wat ik vooral interessant vind is de bezetmelding modules . Ik heb nog 4 Ardiuno Uno's liggen die ik kan gebruiken hiervoor. Maar de communicatie taal is Loconet. Jammer. Ga eens verder zoeken of iemand deze combo al eens heeft gebruikt.
Succes met je bouwwerk :)

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2020, 17:06:57 »
Hallo Ron,

Ik zie dat je ook Diodes hebt gebruikt of je MOSFET printjes. Welk type is dit ?