Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:13
Je koopt een oud boek.... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:19:03
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
Vandaag om 20:57:46
LS Models / Models World 2021 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 20:57:25
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:45:56
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
Vandaag om 20:41:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 20:39:46
Messerschmitt Kabinenroller superen door Peter45
Vandaag om 20:36:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
Vandaag om 20:35:51
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
Vandaag om 20:35:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 20:33:48
Zelf bomen en struiken maken door ronaldvd2000
Vandaag om 19:58:21
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 19:37:39
Van China naar Tilburg door Alexander
Vandaag om 19:30:26
VERPLAATST: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:51
VERPLAATST: Spoorwegbordje gezocht door Bert van Gelder
Vandaag om 19:29:38
VERPLAATST: Vraag over CorelDraw in combinatie met snijlab.nl door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:51
VERPLAATST: Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:28:20
VERPLAATST: Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:59
VERPLAATST: Spoorplannen van bestaande stations gezocht, NL en B door Bert van Gelder
Vandaag om 19:27:38
VERPLAATST: Je koopt een oud boek.... door Bert van Gelder
Vandaag om 19:26:22
VERPLAATST: Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Bert van Gelder
Vandaag om 19:25:22
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
Vandaag om 19:23:01
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Alexander
Vandaag om 19:06:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:37:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:14:39
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:12:56
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door Noordernet
Vandaag om 18:05:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 18:03:49
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 44810 keer)

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #375 Gepost op: 11 mei 2021, 20:56:10 »
Om de overgangen van de sporen van het station tussen de modules goed te bevestigen moeten 20 railuiteinden aan in totaal 40 boutjes worden gesoldeerd. Uit de ervaringen met de andere modules blijkt het voorboren op precies de juiste plek en ook nog rechtstandig lastig. Daarom nogal eens meer materiaal van de railbedding moeten wegsnijden om het passend te maken. Daarom nu een mal gemaakt waarmee twee aan twee gaten kunnen worden geboord gelijk op twee aan elkaar gekoppelde modules voor een doorlopend spoor. In de metalen busjes past precies een 3,5 mm boortje wat genoeg is voor het boorboren van gaatjes voor het indraaien van de 4 mm messing boutjes.



Ook twee dunne spijkertjes precies op de middenlijn. Deze worden tussen de modules geklemd zodat de mal goed vastzit om vervolgens de vier gaten te kunnen boren zonder dat de mal verschuift.




« Laatst bewerkt op: 11 mei 2021, 21:11:53 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #376 Gepost op: 12 mei 2021, 23:24:17 »
Nu een kwestie van gaten boren, boutjes indraaien en op hoogte stellen. Vervolgens bedrading aan boutjes solderen en aansluiten. Linkerhelft gereed en rechterhelft komt morgen wel  :P.







« Laatst bewerkt op: 12 mei 2021, 23:26:27 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #377 Gepost op: 13 mei 2021, 20:50:18 »
Soldeerwerk gereed en railovergangen getest. Trein loopt er prima over.





De rails zijn aangesloten maar de wissels moeten nog  :-\.


« Laatst bewerkt op: 13 mei 2021, 22:07:22 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #378 Gepost op: 14 mei 2021, 19:57:56 »
Als alle rails mooi vastzitten krijg je de beste ideeën  ;D. Voor het rangeerwerk is weinig ruimte en kom je al snel in conflict met het personenvervoer. De aantakking aan het doorgaande spoor kan in principe een rail opschuiven naar links. Dan is er wel een wisselstraatje nodig om vanuit het goederenemplacement op het rechter doorgaande spoor te kunnen komen  ::). Dat is mogelijk maar dan moet er een stukje van de baan worden opgebroken  :'(. Blijkt gelijk hoe de lijmverbinding is. Ik gebruik oplosmiddelvrije montagekit. Per rail enkele dotjes. Die lijm heeft lucht nodig om uit te harden en kan ook piepschuim lijmen. Omdat er tussen rails en schuimlaag lastig lucht komt was de rails die gisteren was aangebracht makkelijk te verwijderen. De plekken lijm waren alleen aan de randen uitgehard maar in de kern nog vochtig. De sporen op de module met het polderlandschap zijn een aantal weken geleden gelijmd. Hier was de lijm ook in de kern uitgehard. Met een lang afbreek mes was ook hier de rails te verwijderen maar kwam er ook een beetje van de schuimlaag mee. Kortom best een geschikte lijm om rails te bevestigen. Tot een uur na aanbrengen kan de rail nog worden gecorrigeerd. Dat is wel handig met al het soldeerwerk dat na aanbrengen van de lijm moet worden gedaan.

Zoals het was:



Zoals het nu is. De opstelsporen zijn nu ook langer geworden zodat treinen met locomotief en 4 personenwagens kunnen worden opgesteld.



« Laatst bewerkt op: 15 mei 2021, 08:10:29 door AntonM »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3280
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #379 Gepost op: 15 mei 2021, 09:59:21 »
Leuk.

Ik blijf volgen. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 17 juli sta ik er weer (y) (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #380 Gepost op: 16 mei 2021, 13:32:21 »
Reuze netjes!

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #381 Gepost op: 16 mei 2021, 16:49:59 »
Het wordt langzamerhand tijd om de centrale regelkast in elkaar te zetten. Alle modules zijn in ruwbouw klaar en anders blijven de treinen stilstaan  :-\.
Mijn baan is analoog en lange tijd heb ik gedubd hoe om te gaan met de keerlussen die in het station ontstaan. Ik heb van die Fleischmann keerlussetjes maar vind het toch wel wat om elke keer de trein te laten stoppen en dan de spanning om te keren. Ook omdat lang niet in alle gevallen de keerlus problematiek ontstaat. Alleen als in het station van de ene naar de andere hoofdrijbaan wordt gereden. Mijn idee is nu om de stroom op de modules buiten het station te regelen met een trafo voor de modules aan de linkerkant en een trafo voor de modules aan de rechterkant. Die staan in principe aan zodat een trein buiten het station het halve hondenbot rijdt. Voor het station aangekomen van rechter of linkerkant laat een remmodule de trein tot stilstand komen. Daarvoor gebruik ik Uhlenbrock modules die ik voor een paar euro in Duitsland heb gekocht. Met twee trafo's worden de 5 sporen van het station van stroom voorzien. Eén voor de bovenste 3 sporen, vandaaruit is de rijrichting meestal naar links, en één voor het vierde en vijfde spoor vanwaar vooral naar rechts wordt gereden. Pas als bijvoorbeeld een stoptrein die op spoor 1 aankomt weer terug rijdt is sprake van het ontstaan van de keerlus. Een probleem is er dan eigenlijk niet omdat de stations-trafo voor spoor 1 dan toch wordt omgepoold en in dezelfde stand staat als de trafo die de modules rechts van het station bediend. Als de wissels goed staan en één van de sporen is op stroom gezet dan komt de stilstaande trein voor het station weer op gang en wordt door bediening van de 'stations-trafo' op het juiste spoor binnengereden. Als een spoor op het station tijdig van stroom is voorzien dan staat de remmodule uit zodat de trein niet voor het station hoeft te stoppen. Voor het goederenemplacement overweeg ik een extra trafo in te zetten.
Mijn werkwijze zal wel erg verouderd zijn maar levert wel mooi handwerk op  ;).





De kast moet nog worden afgewerkt met aluminium hoekprofielen en bovenop komt een Alupanel van 3 mm dik. Op dit panel komt het sporenplan en alle schakelaars en signaallampjes. Hoe ik dat sporenplan moet aanbrengen weet ik nog niet  ???
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 17:01:49 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #382 Gepost op: 02 juni 2021, 17:54:22 »
In alle 6 modules de stroomdraden naar wissels en sporen gekoppeld aan de connectoren en alle 8 kabels van de modules naar de schakelkast gereed gemaakt. Nu de schakelkast zelf. De kist een kleurtje gegeven en 3 mm dikke gladde Trespa op maat besteld. Op het deel tussen de trafo's de schakelaars waarmee de verschillende sporen van stroom kunnen worden voorzien. och geen extra trafo voor de opstelsporen. Wel kan er worden gekozen welke van de twee trafo's voor het station wordt verbonden met die sporen. Die schakelaar mist nog en komt in het gat boven de drie schakelaars in het midden die deze sporen kunnen inschakelen. Op het paneel boven de trafo's komt het sporenplan met signaallampjes en de schakelaars om de wissels te bedienen. Dat wordt nog veel bedrading in de kast.




« Laatst bewerkt op: 02 juni 2021, 18:35:37 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #383 Gepost op: 06 juni 2021, 14:09:48 »
Het spoorplan op ouderwetse manier handmatig met afplaktape op het bedieningspaneel aangebracht en met matte verf geschilderd. Resultaat is redelijk maar strakker was mooier geweest.





Nu kunnen de gaten worden geboord voor de signaallampjes. Wellicht ter bescherming eerst nog een mat blanke lak aanbrengen?
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 21:02:04 door AntonM »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #384 Gepost op: 06 juni 2021, 17:06:26 »
Hallo Anton,

Toch wel netjes hoor. Op de foto ziet het er wel strak uit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21066
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #385 Gepost op: 06 juni 2021, 17:21:20 »
Ik vind het er ook niet verkeerd uitzien. Ik heb de lijnen op mijn paneel gewoon met een viltstift getrokken. Het ziet er niet uit, maar is wel functioneel.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6844
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #386 Gepost op: 06 juni 2021, 18:26:23 »
Vaak wordt de afdruk gelamineerd waar je vervolgens je gaten in kan boren, heb je gelijk langdurig bescherming van je sporenplan.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #387 Gepost op: 06 juni 2021, 19:18:44 »
Heren met dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik de verf nu eerst goed laat uitharden. Dan nog de grootste 'uitschieters' wegwerken en als laatste de spuitbus met blanke lak eroverheen. Lamineren lijkt mij in dit stadium niet meer mogelijk. Probeer ik de lak eerst uit op de achterkant waar een paar proefstrookjes zwarte verf zijn aangebracht. Wellicht moet ik eerst nog nummers aanbrengen bij de wissels met plakletters? De schakelaars wil ik niet op de wissels in het schema plaatsen maar in de buurt daarvan zodat er alleen signaallampjes op de lijntjes komen. Dat is volgens mij al druk zat.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 19:25:48 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #388 Gepost op: 11 juni 2021, 20:51:12 »
Al weer heel wat gaten geboord en draadjes aangesloten en nu uitgetest of de stroomregeling van de sporen goed werkt. Na wat probleempjes te hebben opgelost werkt het volgens de bedoeling. Zoals je kan zien moeten er nog veel signaallampjes en schakelaars voor de wissels worden aangesloten  :P.



Het solderen viel mij tegen. Las op de site van Griffon dat je de te solderen delen met aceton kan schoonmaken. Dat lijkt inderdaad te werken  :D.


« Laatst bewerkt op: 11 juni 2021, 21:13:36 door AntonM »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6844
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #389 Gepost op: 12 juni 2021, 12:31:14 »
Hoi, Anton

Ik hoop dat het fijn gaat werken.
Ziet er netjes uit.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.