Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Frans v H
Vandaag om 14:31:55
Taxatie Märklin H0 verzameling door Martin Welberg
Vandaag om 14:03:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:55:43
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door spoorzeven
Vandaag om 13:54:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Ardin
Vandaag om 13:43:34
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door 44
Vandaag om 13:39:42
ACME loc, instellen verlichting dmv. functiemapping werkt niet goed. door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:30:08
NS-stations krijgen nieuwe stem door VAM65
Vandaag om 13:02:33
Update bouw - Trainz030 modelbaan door Daan001
Vandaag om 12:00:45
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door spoorzeven
Vandaag om 11:53:51
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door AlbertG
Vandaag om 11:17:41
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Hirschsprung
Vandaag om 11:02:33
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
Vandaag om 10:53:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 10:48:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 10:38:44
Anicubic advies nodig door rjr
Vandaag om 10:19:23
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 09:50:20
Harzwald Hafen Bahn door Jelmer
Vandaag om 09:10:17
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
Vandaag om 09:08:03
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door spoorijzer
Vandaag om 08:57:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:56:57
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Wim Vink
Vandaag om 06:51:58
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door Remystoom
Vandaag om 01:27:09
Een soort modules voor onder de bank door Albert de Heer
14 juni 2021, 23:45:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
14 juni 2021, 23:00:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
14 juni 2021, 22:17:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
14 juni 2021, 22:06:48
Roco sik toplicht en detaillering door timtrein
14 juni 2021, 21:41:02
Baan automatiseren door Ronald Koerts
14 juni 2021, 21:37:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
14 juni 2021, 20:46:32
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 44483 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6284
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #195 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:01:28 »
Ik zou een keerlusschakeling daar inbouwen waar ie naar genoemd is:
In de keerlus.

Dan kun je op het station lekker sjoelen zonder problemen. ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9714
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #196 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:02:47 »
Maarrrr... ik dacht dat je analoog reed (dus niet digitaal..)?
Keerlusmodules van Fleischmann ken ik eerlijk gezegd niet. Heb je een artikelnummer?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #197 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:08:44 »
Module is eigenlijk niet het juiste woord. Zijn de rails met onderbreking en ingebouwde diodes. Nadeel is dat de trein in de keerlus tot stilstand komt en pas na ompolen van de stroom weer verder rijdt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9714
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #198 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:12:48 »
Ah zo'n ompoolding dus?
Ja dat is een nadeeltje van analoog. Keerlussen plus overloopwissels in een station lukt alleen digitaal met keerlusmodules.
Als het voorgestelde baanplan in analoog bedrijf wil maken ontkom je niet aan ompool secties in de keerlussen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6840
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #199 Gepost op: 27 oktober 2020, 11:56:58 »
Als je analoog wilt blijven rijden kun je de Fls wissels op cruciale plaatsen zelfdenkend maken.

Die nietjes er tussenuithalen en je maakt secties stroomloos.
Maar daar los je je keerlus probleem niet direct mee op.

Maar hoe dat precies verder werkt weet ik ook niet dat laat ik graag aan de technische kenners over.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21044
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #200 Gepost op: 27 oktober 2020, 12:09:34 »
De keerlusschakeling met diodes staat op mijn website.
Tekening 3.
Je hoeft daarvoor niet de speciale railstukken met ingebouwde diodes te kopen. Een paar losse diodes die je er zelf aan soldeert is veel goedkoper.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #201 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:00:12 »
Met dank voor de reacties. Wellicht is het volgende een idee dat kan werken. De vijf modules hebben een sporenplan van een hondenbot waar aan de oostzijde B overgaat in A en aan de westzijde C overgaat in D en in het midden een station waar kortsluiting kan optreden. Dat is het geval als een stoptrein over spoor A uit Oost komt en op spoor 1 aankomt vervolgens weer terug gaat naar Oost via spoor B. Aan de Westkant hetzelfde probleem als van de opstelsporen een trein vertrekt naar West over spoor C. Als ik zoals op tekening staat de stroomvoorziening van de modules buiten het station inclusief de driewegwissels via een gelijkrichter laat lopen zodat steeds het rechter spoor wordt gevolgd is geen sprake van kortsluiting. Het hondenbot wordt dan altijd tegen de klok gereden. De stroomvoorziening via de gelijkrichters is geïsoleerd van de overige wissels buiten het groene blokje.

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 20:20:23 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #202 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:54:42 »
Komend weekend aan de slag met de duinen. Ik maak het gehele duin afneembaar zodat je gemakkelijk bij het spoor kan als dat nodig is. Ik ga daarvoor XPS platen gebruiken van 20 mm dikte op een ondergrond van triplex. Aan de voorzijde wordt de aansluiting dan weggewerkt met een greppeltje.
De triplexplaat heb ik alvast op maat gezaagd.



Aan de voorzijde heb ik eerst iets teveel weg gezaagd waardoor het duin  niet mooi vlak kan uitlopen. Daarom een los stuk net als aan de achterzijde omdat het plaatje van 120 bij 60 niet de gehele onderzijde van het duin kan omvatten. Als ik de XPS erop lijm wordt het wel weer één geheel.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #203 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:18:27 »
Platen gekocht en snijden maar. De vier eerste lagen zijn in vorm gesneden en moet ik nog aan elkaar lijmen. De vijfde laag gaat over de sporen heen die in de duinen liggen zodat de afneembare constructie één geheel wordt. Dan nog laag zes en zeven erop zodat de totale hoogte niet boven de 15 cm uitkomt. Anders kan de lichtbak niet op de module worden gezet als bak om de module stofdicht te kunnen opslaan.



« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 19:20:08 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #204 Gepost op: 31 oktober 2020, 21:10:20 »
De stukken schuim op maat gesneden en met een elektrisch broodmes (jaren geleden gekocht om schuimrubber te snijden) in model gebracht (laat ik nu net het vandaag verschenen draadje hebben gemist om zelf een elektrische 'piepsnijder' te maken  :(). Alvast een wandelpad uitgesneden die met een houten brug over het inkomende spoor moet komen ter camouflage en aan deze kant bij het zwarte rondje een toekomstige uitkijkpost. Ik ben nog op zoek naar een lichte, flexibele en niet te duur egalisatiemiddel om het duin nauwkeurig te modelleren. Het tunnelgedeelte bleek op plekken toch wat te krap in de binnenbocht. Daar ook plakjes schuim afgesneden. Je kan zien dat het strand 2 plaatdikten hoger ligt dan het binnenland. Grote bende in de garage met stukjes schuim >:(.

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 21:20:29 door AntonM »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6284
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #205 Gepost op: 31 oktober 2020, 22:08:43 »
Sculptamold.

Kun je trouwens eenvoudig zelf maken:
papier maché met wat gips.

Kost haast niks en geeft een vergelijkbaar resultaat.
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6840
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #206 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:06:32 »
Citaat
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

Dat schijn je met kalk toe te voegen te kunnen vertragen, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Had meer een ingraving verwacht dan een tunnel, eerlijk gezegd.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #207 Gepost op: 01 november 2020, 09:18:20 »
Beeld dat ik wil bereiken is een spoortunnel die onder de zee duikt. Daarom wilde ik het spoor iets verdiept aanleggen in de tunnel. Echter bij de aansluiting met de naastgelegen module moet het spoor weer op 'normaal' peil liggen. Het spoor krijgt dan een 'knik' in de tunnel op het laagste punt met als gevolg ontsporing van lange wagons. Vandaar dat het nu, helaas een vlak liggend spoor is geworden.

Groet, Anton

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6840
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #208 Gepost op: 01 november 2020, 10:47:07 »
Anton,

Ik zou wel een soort heuveltje aan de voorzijde maken met wat vliegdennen erop.
Bij de achterste kun je ook zoiets doen of er nog een gebouwtje plaatsen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #209 Gepost op: 01 november 2020, 12:18:30 »
Koen,

Goed idee. Ik heb aan de voorzijde nog een laag op het duin aangebracht. Daarop kan dan een uitkijkpost komen of een lage vuurtoren. Dan wordt deze achtste laag afneembaar omdat de constructie anders te hoog wordt om nog onder de afdekbak te kunnen.