Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door EricZmS
Vandaag om 23:31:05
Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt door Niekleair
Vandaag om 23:12:06
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Christoffel van Hees
Vandaag om 23:04:09
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 23:01:26
Treinspotten - Camera instellingen door vleesman
Vandaag om 22:58:30
ESU LokSound 5 mini; lok spurt al bij rijstap 1 weg door Bert V
Vandaag om 22:30:52
Nieuw in de winkel! door arnout
Vandaag om 22:24:27
Rangeren op Kijfhoek door Peter.v.L
Vandaag om 22:04:33
Westlandbaan door Menno de Vries
Vandaag om 22:00:12
Raspberry pi en s88 door Twanvuurens
Vandaag om 21:10:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:06:16
Olie in motortje rangeerloc gekomen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:02:17
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
Vandaag om 20:51:41
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
Vandaag om 20:40:02
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:33:47
Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 20:17:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 20:17:39
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door Maartenw
Vandaag om 20:17:02
REE 2020 door CC72067
Vandaag om 19:55:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:36:13
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 19:15:28
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 18:53:15
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Gouda
Vandaag om 18:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:03:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:44:54
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 17:44:49
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 17:41:36
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 17:38:50
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 17:37:08
Zoekplaatje NS 3726 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:32:34
  

Auteur Topic: Aantal draden ringleiding  (gelezen 1511 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19195
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2020, 10:31:30 »
In Nederlandse bouwmarkten verkopen ze installatiedraad dat gangbaar is in Nederlandse huisinstallaties. Dat zijn bruin, blauw en geel/groen in 2,5 mm2 en zwart in 1,5 mm2. Maar massief installatiedraad is er in meer kleuren en als particulier moet je dan wat verder zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:15:20 »
Alle installatiedraad is prima ,zoveel verbruikt een schaal N trein toch ook niet . :D
Meer kleuren is handig.
Geschikt voor ring leidingen:
Geel/groen is 2,5 mm2 .(Aardleiding )(Officiele gebruik in 230V installaties.)
Zwart is 1.5 mm2 ,(Schakeldraad )
Bruin 2,5mm2 (Fase )
 Blauw 2,5 mm2 (Nuldraad )
 Voor de aftakkingen zelfde kleuren ,maar dunner van Conrad of andere merken  .
 Zo doe ik het.
Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:37:51 »
Alhoewel het dus mogelijk is om trafo's door te lussen lees ik dat daar toch wel voorwaarden aan verbonden zijn en daarom lijkt het mij verstandig om iedere trafo zijn eigen, geïsoleerde, baan te geven...
Nee het maakt werkelijk waar geen ene drol uit. Je moet je niet bang laten maken door de anderen hier. Wat je zojuist zei, is echt onzin en dat kan ik niet mooier verwoorden.

Dit verhaal :
Citaat
Op het moment dat een wiel die isolerende las kortsluit dan heb je in het gunstigste geval ineens het opgetelde vermogen van die trafo's en als er 1 transformator per ongeluk toch de andere kant op staat ineens een dubbel zo hoge spanning en rijdt je kortsluiting...
is 100% ongerelateerd aan het feit of je een gemeenschappelijke leiding heb of niet. Als je van circuit gaat wisselen en je hebt 6 draden gelegd ipv 4 draden, dan heb je nog precies hetzelfde probleem. Als je van circuit wisselt, moet je nog steeds er voor zorgen dat je trafo knoppen in dezelfde richting staan. Bovendien, stel nu dat je wel zes draden heb? Op het moment dat het ene wiel 2 circuits verbindt, dan doet het andere wiel dat ook en dan heb je indirect alsnog je common leiding voor een hele korte tijd. Dus nogmaals: het maakt niet uit

Er zijn twee zaken die we moeten onderscheiden.
De eerste zaak: wil je wel of wil je niet van het ene circuit naar het andere circuit kunnen pendelen?

Als je namelijk dit wel wilt doen, dan blijf je exact dezelfde 'problemen' die eigenlijk geen problemen zijn, gewoon houden.

De tweede zaak zoals al uitgelegd is, is of je wel of niet een gemeenschappelijke draad kan gebruiken, is al behandeld en het antwoord blijft ja het kan en nu met meer uitbreiding: Het maakt echt waar geen ene drol uit of je 4 of 6 draden toepast.

Er zijn zat analoge 2-rail rijderts die op deze wijze van circuit wisselen.
Citaat
Op het moment dat een wiel die isolerende las kortsluit dan heb je in het gunstigste geval ineens het opgetelde vermogen van die trafo's
Nee dit is niet waar zo werkt het niet. Stel dat trafo 1 op 7V staat en trafo 2 staat op 9V ingesteld (met dezelfde polariteit). Op het moment dat de trein passeert en de circuits worden verbonden dan zijn die 7V en 9V direct met elkaar verbonden. Wat er feitelijk gebeurt, is dat er hoge lekstromen gaan lopen van de ene trafo door de andere trafo. Tijdens dit korte moment wordt de spanning van de 7V trafo omhoog gekrikt en de spanning van de 9V trafo wordt omlaag getrokken totdat ze ergens in het midden een soort van stabiliseren. Gedurende dit moment blijven er net zulke hoge lekstromen lopen als de transformatoren kunnen leveren. Er is dus een kortsluiting en wat er precies gebeurt, is lastig te voorspellen omdat de eigenschappen van de trafo er bij komen kijken.

In de praktijk zie je je treintje een klein sprongetje maken en verder zal je niets zien omdat je trafo's 100% zijn beveiligd tegen kortsluiting. En hoe meer jij je knoppen gelijk draait, hoe kleiner het sprongetje van de trein wordt.

Als je de polariteit verkeerd schakel, dan zie je trein continu van links naar rechts springen. En voor de 6e keer ofzo, dit gebeurt met 4 draden maar ook met 6 draden.

En nogmaals dit allemaal gebeurt alleen wanneer je een trein van van het ene circuit naar het andere circuit laat rijden en het gebeurt ook als je 6 draden gebruikt.

Mvg,

Bas

serie1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
  • Kedeng kedeng
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:42:11 »
 
In Nederlandse bouwmarkten verkopen ze installatiedraad dat gangbaar is in Nederlandse huisinstallaties. Dat zijn bruin, blauw en geel/groen in 2,5 mm2 en zwart in 1,5 mm2. Maar massief installatiedraad is er in meer kleuren en als particulier moet je dan wat verder zoeken.
 

Rood 2,5 mm2, zwart 2,5 mm2 en wit 2,5 mm2 in Nederland te bestellen via de webshop met het bolle blauwe mannetje. Of naar een Belgische gamma rijden.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 11:50:57 door serie1200 »
Ron

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:49:01 »
Een ouderwetse mogelijkheid is om aan weerskanten van een scheidingslas een lampje aan te sluiten van ca 25V (2x de  rijspangswaarde ). Dat gaat branden als de rijrichting verkeerd staat.
Een paar Volt verschil kan geen kwaad,het is alleen  een waarschuwings licht.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19530
    • Pagina van klaas
Re: Aantal draden ringleiding
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2020, 15:12:13 »
Net terug van vakantie en er is weer een leuke discussie losgebarsten over ringleidingen en dergelijke. laat ik ook even meedoen. ;)

@Bas, ik ben het grotendeels met je eens, behalve dit stukje:
Er zijn zat analoge 2-rail rijderts die op deze wijze van circuit wisselen.Nee dit is niet waar zo werkt het niet. Stel dat trafo 1 op 7V staat en trafo 2 staat op 9V ingesteld (met dezelfde polariteit). Op het moment dat de trein passeert en de circuits worden verbonden dan zijn die 7V en 9V direct met elkaar verbonden. Wat er feitelijk gebeurt, is dat er hoge lekstromen gaan lopen van de ene trafo door de andere trafo. Tijdens dit korte moment wordt de spanning van de 7V trafo omhoog gekrikt en de spanning van de 9V trafo wordt omlaag getrokken totdat ze ergens in het midden een soort van stabiliseren.
Het gaat hier om een analoge gelijkstroombaan. De trafo's leveren stroom via een gelijkrichter, daar kun je niet op terugvoeden. Op het moment dat een trein op twee trafo's staat zal de sterkste winnen. In jouw voorbeeld dus 9 volt. Die van 7 volt komt er dan niet aan te pas, ze eindigen dus niet ergens halverwege.

Wat de draaddikte betreft, hoe groot is die baan eigenlijk en hoeveel treinen kunnen er tegelijk rijden? Het is misschien niet eens nodig om met installatiedraad van 2,5mm2 te werken.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.