Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?  (gelezen 1969 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Gepost op: 13 augustus 2020, 19:29:10 »


Hier boven heb ik een foto van een NMBS 25.5 met een 5 tal Corail rijtuigen van de SNCF. Deze trein wil ik in model (schaal)gaan samenstellen maar ik heb geen enkel idee welke rijtuigen en bijbehorende artikelnummers ik daarvoor nodig heb. Mijn voorkeur gaat uit naar de rijtuigen van LS Models maar mocht dit niet lukken is Roco ook goed. Wie o wie kan mij hier goed bij helpen?

Sebas5998

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
    • FB Rijnmondlijn
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2020, 19:40:07 »
Hier heb je misschien wat aan  ;)



Bouwer Rijnmondlijn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:18:56 »
Ik weet niet precies welke typen je exact moet hebben maar je moet goed opletten op een paar kenmerken. Het eerste rijtuig heeft van die schuine trapjes onder de deuren. Dat is volgens mij een Vu rijtuig en die komen op bladzijde 7 van onderstaande folder:

https://www.lsmodels.com/index.php/fr/newsletters/archives2/listid-15/mailid-107-livraison

Let op: je moet ze wel bestellen want pas bij voldoende bestellingen worden ze gemaakt (heb ik gehoord).

Het tweede rijtuig heeft de deuren op de kop, net als het eerste maar geen schuine trapjes, dus ik denk (maar verbeter me graag als ik het fout heb) dat dat een Eurofima is.

De rijtuigen daarachter kan ik niet zien maar als ze "verdiepte" deuren hebben die niet op de kop zitten, maar geen schuine trapjes, zou het een VTU moeten zijn. Dit zijn de Corail rijtuigen die al uit zijn vsn LS Models. Net sls de Eurofima overigens.

Volgende punt: let op het logo. De bovenstaande folder van LS Models laat rijtuigen zien met logo "Encadré" terwijl de foto rijtuigen toont met logo "nouille". Nu lopen de logo's bij de SNCF gelukkig veel door elkaar maar toch.

En dan nog de klasse. Het eerste rijtuig toont een groene en gele band, dus klasse 1/2. De andere rijtuigen kan ik niet helemaal zien.

Tot zover, meer weet ik er niet echt van masr wellicht heb je er iets aan?

Met vr. groet, Martijn.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:54:52 »
In welk jaar reed deze trein

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:13:27 »
De voorste is een A4B6 VU, Roco heeft die
Dan een A9u, een VSE, ook wel Eurofima genoemd
De volgende drie lijken me B10tu, VTU wagens

Ik denk dat erachter nog meer moet hangen want typisch waren 6 tot 7 rijtuigen, inclusief een B6Dd

Maar uit deze postzegel kan ik niet meer info halen

Qua tijd lijkt me eind 80, begin 90. Logo nouille is vanaf 1986 ingevoerd

Dirkjan

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:40:38 »
Hier boven heb ik een foto van een NMBS 25.5 met een 5 tal Corail rijtuigen van de SNCF.

Ik zou het op prijs stellen als je er voortaan bij vermeldt dat je deze foto van mijn Flickr-stream hebt gehaald.
Als je het vraagt, geef ik meestal toestemming. Ik ben ook de beroerdste niet.

Nog een tip: let erop dat je Corails koopt waarvan het nummer met 61 begint. Dat zijn de internationale rijtuigen.


Cock Koelewijn.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2020, 11:51:14 »
gewoon een paar vragen uit belangstelling, totaal niet om te zieken.

Waarom zijn de nummers van belang als je het toch niet weet, of als je de samenstelling niet weet, wat maakt het dan uit of er een klein detail anders is. Ik krijg ook wel eens de opmerking dat dat niet echt is. Nee denk ik dan, het is heel klein, het zijn modellen..
Je bent niet eigenaar van een museum, waarom dat beperken, of extra moeilijk maken?

Ik heb wel eens heel erg verhitte mensen meegemaakt, tot boos worden aan toe, omdat ik wat aanpassingen aan een harley had gedaan.  Het schijnt dat je aan een wlc niets te mag verbeteren...

 (y)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2020, 12:21:12 »
Nee hoor, dat heb ik ook. Als ik weet wat het juiste nummer moet zijn (maar meestal heb ik geen idee ;) ) en dat nummer is toevallig ook beschikbaar, dan wil ik misschien wel het juiste rijtuig aanschaffen. Maar voor het grootste deel van mijn rijtuigen kijk ik alleen of het het juiste type is. Overigens reden in de treinen uit Parijs ontzettend veel verschillende type. Vu, Vtu, VSE (Eurofima) en soms zelfs een USI. En vaak ook nog Corail, groen/beton en C1-kleuren door elkaar.



@Mark: leuk, een WLC. Zelf een Evo XL1200C  8)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:03:43 »
Waarom zijn de nummers van belang als je het toch niet weet, of als je de samenstelling niet weet, wat maakt het dan uit of er een klein detail anders is.

Omdat het uitzoeken daarvan ook deel van de hobby kan zijn. Weten welke wagens er waren, wat de opschriften zouden moeten zijn en hoe de trein er uit ziet kan allemaal redelijk worden uitgezocht aan de hand van fotos, boeken tijdschriften en het internet. Alleen het uitzoeken is voor sommigen al leuk. Ik heb zelf al meer samenstellingen uitgezocht dan ik met mijn wagens kan samenstellen. Daarna het samenstellen van de trein; daar is het zoeken naar wagens die eerder uitgebracht zijn soms ook een hobby. Het jagen op een model kan ook weer leuk zijn. En dan heb je een trein die 'klopt', waar je zelf de info voor het opgezocht en zelf op zoek bent geweest naar de modellen. Zoals ze zeggen: het gaat niet om de bestemming, maar om de reis. Toch kun je ook wagens aan elkaar hangen naar eigen goeddunken en zeggen dat het klopt. Gelukkig mag het allebei, als je er maar plezier aan beleeft  ;D

En wat de Harley betreft: verander maar eens een historische Märklin lok. Pek en veren kun je krijgen van een deel van de modelspoorhobbyisten ;)

Trouwens: de wagens hoeven niet code 61 te zijn, de SNCF stuurde vaak genoeg niet internationaal inzetbare Corails naar de NL. En USI's reden ook mee, die waren sowieso niet internationaal toegelaten, maar ze reden hier toch.

dirkjan

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:28:59 »
Ik vind het leuk om de trein op de foto zo goed mogelijk in model samen te stellen. 100% correct is hoog gegrepen maar wel een leuk doel toch? Corail vind ik mooie rijtuigen om te zien. Er zijn zoveel varianten en artikel nummers uitgebracht dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar deze vraag om advies welke ik precies nodig heb. 5 tot 7 delig is voor mij wel het maximum.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2020, 15:14:54 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2020, 16:04:31 »
Dat is een binnenlandse trein met gehuurde sncf rijtuigen, niet een d-trein Amsterdam-Parijs die we hier zien. In de treinsamenstellingen kun je plaatjes vinden voor de D283, D284 en D289 en de modellen die je kunt inzetten.