Overige spoorzaken > Grootspoor

Wanneer verschenen schakelkasten langs de baan?

(1/1)

Carel Ruysink:
Wanneer verschenen deze (plaatje van MP) langs de baan?



Ik bouw TP IIIa (zeg redelijk ruim rond 1952) Waren de kasten er toen al of ging alles nog met kettingen en trekdraden?

Carel.

Silver Fox 2512:
Hallo Carel,

Op de site van Nico Spilt staat een artikel over lichtseinen. http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm. Als je op die pagina een stukje naar beneden scrolt zie je een foto staan van een gepasseerde trein met aan de staart een bolkoprijtuig, gemaakt rond 1950 bij Den Bosch. Op die foto is links naast het driehoogtesein uit het seinstelsel 1946 een relaiskast te zien. Zo te zien komt die kast aardig overeen met de relaiskasten uit het setje van Artitec.

Relaiskasten zelf zijn volgens mij met de invoer van het zelfwerkend blokstelsel in 1926 langs de baan verschenen. Geen idee hoe die kasten er uit zagen.

Groeten, Peter

Edit: ik zie net pas dat op diezelfde pagina van de site van Nico Spilt een foto staat van een geopende relaiskast, gemaakt rond 1950. Dat is een veel betere manier om te bepalen of de Artitec relaiskasten voor jouw gevoel op je baan passen.

Peter Kleton:
Ik denk dat de eerste relaiskasten die jij bedoelt  rn laar zien hier ,in 1950 verschenen , toen in het kader van het Marshall Plan in Den Bosch de eerste NX beveiliging geinstalleerd werd.
 In de jaren 60 heb ik wel oudere relaiskasten gezien voor AKI's die een andere vorm hadden,b.v. aan de Diefdijk in Leerdam
Hoe de relaiskasten er uitzagen die gebruikt werden voor de lichtseinen van voor stelsel "46 kwam weet ik niet.. >:( 
 Peter

Carel Ruysink:
Dank hiervoor. kan me nu beter oriƫnteren op hoe de opstelling der seinen en andere parafernalia moet gaan worden

Carel

Peter Kleton:
Hoi Carel,
Als je het heel goed wil doen moet je alle relaiskasten aan een kant van het spoor  zetten ,omdat de verbindings kabels maar aan een  kant liggen ,evenals de hoogspannings kabel van 3000 V.
 Op bepaalde plaatsen staan er 2 kasten een met de trafo op de 3000V  en de andere met de relais.
Peter

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie