Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rob Ellerman
Vandaag om 19:31:45
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
Vandaag om 19:24:07
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VvKan
Vandaag om 19:16:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 18:44:18
Dg spoor 0 door JaJo
Vandaag om 18:40:56
Baan in Los Angeles door Aford
Vandaag om 18:36:58
Harzwald Hafen Bahn door Aford
Vandaag om 18:22:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:22:12
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 18:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:37:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 17:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:14:07
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door henk
Vandaag om 16:54:34
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Catweazle
Vandaag om 16:41:36
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 16:26:14
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
  

Auteur Topic: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.  (gelezen 6988 keer)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #45 Gepost op: 13 augustus 2020, 10:04:51 »
Gelukkig wel want heel veel produciever word ik er niet van ;)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2021, 15:34:46 »
EDIT Bericht ook hier geplaatst.

Even afstoffen hier! :) Lang geleden maar nog zeker niet stil. Het idee met de helix leeft nog steeds en ik heb er veel over nagedacht wat ik dan misschien wel en niet wil. Afgelopen dagen bood zich een 2-tal kansen aan op dat gebied en kreeg ik er 2 aangeboden. De eerste was van Jan Bosman (mede TM lid en ook hier actief) met een 3-laags die nog uitgebouwd moet worden uit de baan van zijn onlangs overleden vader:

Helix JAn by Ronald Halma, on Flickr

Een mooi ding waar ik nog wel wat lagen tekort zou komen en bij zou moeten bouwen. Totdat ik gisteren een nieuwe heel even gebruikte 7-laags helix aangeboden kreeg van een goede vriend van mij:

e7b52f8c-ec6b-4900-86e9-f595b221412a by Ronald Halma, on Flickr

fd0291b4-9375-4599-8d65-6dd30e81ff7f by Ronald Halma, on Flickr

Er had R4 en 5 Marklin rail op gelegen en dat zijn behoorlijk grote radiussen:

0fb554d3-c6c5-48a6-af69-dd46e4222787 by Ronald Halma, on Flickr

Precies de gangbare radiussen die voor een US rijder interessant zijn namelijk +/- 58 en 64 cm. Bijkomend voordeel is dat deze erg stevig geconstrueerd is. Er zit geen verdere hardware bij maar draadeinden en moeren kosten bij elkaar zo'n € 25,-. Niet de grootste kosten :) Die zullen meer liggen in de flexrail die nodig is voor deze 7 windingen en wat rekenwerk leert dat dit ongeveer 55 flexen zal kosten. Met de huidige prijzen zo rond de 200 a 225 euro  :)

Dus ga ik op die basis de plannen aanpassen en kijken wat hier mogelijk is. Denk dat het toplevel vervalt en ik een ontwerp maak met een schaduwlaag, van daaruit een winding of 2 naar het basislevel en van daaruit 5 windingen omhoog naar level 2. Op die manier hoef ik weinig aan de helix aan te passen.

Beurzen; er zitten er 2 in de planning voor dit jaar. De 1e in het Autotron deze zomer als vervanger van de Modelbouwshow Goes. Daar heb ik nog geen bevestiging van. De 2e is dat CO nog naar Belgie gaat bij de show van MTD. Die aanmelding is vergevorderd maar nog niet definitief.
Mijn plan is om daarna waarschijnlijk toch de bakken van CO kaal te maken en die voor een nieuw project te gaan gebruiken (waar je moet denken aan het 0-project). De inhoud van CO wordt bewaard en zal deel uit gaan maken van de te bouwen thuisbaan. Zo zal dan de show bij MTD de allerlaatse voor Cushman zijn en heeft zij 5 jaar meegedraaid. Een mooie prestatie waar ik trots op ben :) Ze is toch in Nederland, Engeland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg geweest.

.. Dortmund 2020 .......echter heeft de organisatie dat anders beslist en ons naar 2022 gezet. Niet blij mee en het is dan ook maar de vraag of we dat gaan doen.

Nee dus ;) Helaas. Buiten het feit om dat ik geen zin meer heb in 5-daags shows (4 + opbouw).

Stay tuned! ;)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 13555
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2021, 16:01:21 »
Dat zijn echt wel flinke jongens  (y)
En ook nog erg stevig. Ik blijf dit volgen  8)
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2021, 16:42:31 »
Dank je, Wim! Het zal niet snel gaan vanwege de werkzaamheden thuis deze zomer maar dit najaar wil ik wel een begin hebben. Dus de wand van de garage betimmert (spul heb ik) en de helix op een onderstel.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2021, 19:58:23 »
Blijf het volgen Ronald.

Zier er strak uit die helix.
En we stomen door....

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1541
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2021, 20:24:12 »
Citaat
Er had R4 en 5 Marklin rail op gelegen en dat zijn behoorlijk grote radiussen
Ben ik het toch echt sterk mee oneens  ::). Ik heb 1 flexrail gelegd met een straal van 80cm en die vind ik eigenlijk nog te krap. Ik wilde gaan voor een meter, maar ik moest hier toch echt een concessie doen.



Maar je moet wat he  ;) Bovendien als de helix uiteindelijk buiten zicht komt, zie je het toch niet meer :police:.

Mvg,

Bas


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2021, 22:49:10 »
Bas, ik kom op 57,5 en 62,5 uit.... 60 wordt aangeraden als minimum bij US materieel. Uit test door mijzelf weet ik dat rond de 55 nog haalbaar is dus het moet kunnen. Ja, groter is altijd beter maar de constructie die ik krijg laat niet groter toe :)

@Frank; dank je. Ja, dat zit wel snor  ;)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2021, 09:51:27 »
Goeiemorgen allemaal,

Inmiddels weer wat verder in het jaar. Qua modelbouw is het erg rustig en komt er vrij weinig uit mijn handen. Enerzijds door de warmte van de afgelopen weken, anderzijds door een project waar ik mijn medewerking aan heb verleend. Wat ik wel voor elkaar heb is dat de helix inmiddels in Aalten gearriveerd is afgelopen zaterdag. De overhandiging vond plaats op een welbekende plek in Nederland alwaar de Helix ingepakt op mijn Mazda mee naar huis is gegaan:

20210619_194152 by Ronald Halma, on Flickr

Daar uitgepakt en onder de carport geparkeerd:

20210619_212411 by Ronald Halma, on Flickr

En vanwege drukte een dag later even bij elkaar gebonden:

20210622_115102 by Ronald Halma, on Flickr

Zo gaat hij komende dagen de garage in. De platen die er ingepakt achter staan en de latten zijn voor de ruimte die gemaakt moet worden in de garage en gaan dienen als wandmateriaal/bekleding.
Heb nog wel even de maten gecheckt, vastgelegd en natuurlijk opgeschreven:

20210623_092200 by Ronald Halma, on Flickr

Het komt er op neer dat ik iets van 57 a 58 cm binnen en rond de 65 buitenradius kan leggen. Dat is voor mij acceptabel maar gaandeweg als het ding gebouwd gaat worden zal duidelijk worden wat er mooi op kan. De buitenradius is met 65 maximaal, binnen zal denk ik nog wel naar 59cm kunnen.
Voor de basis heb ik 142 x 142 cm opgeschreven. Dat zal wat meer worden omdat er een keerlus onder de helix zal komen, daardoor is er meer "vlees" nodig onder de helix voor de bevestiging van het geheel. Denk zelf dat het ongeveer 150 x 150 wordt.
Verder heb ik gisteren eens uitgerekend wat er op deze helix aan rails komt te liggen. Ik heb dat uitgerekend met Peco code 100, 83 (US) en 75 en daarbij de huidige prijzen genomen van ehattons in Engeland. Handgeschreven want ik zat op mijn werk ;) :

20210623_093222 by Ronald Halma, on Flickr

Qua prijs maakt de te gebruiken code flexrail niet uit, zoals het er nu voor staat zal het 100 worden. Waarom? Omdat ik ooit een mooie hoeveelheid code 100 Peco wissels heb gekocht en die voor het schaduwstation ga gebruiken. Dat kan prima, ik heb ze op Cornfield Yard liggen en daar werken ze voor US materieel prima. Uiteindelijk zal in het zicht waarschijnlijk code 83 gebruikt gaan worden.
De huidige 7 windingen zullen ongeveer 59 flexen opvreten en die kosten dan zo'n 220 euro..... Dat is best veel maar dat weet je als je aan zoiets begint. Het budget is er dus dat is verder geen probleem  :) Hoeveel precies zal duidelijk worden als het plan helemaal klaar is in Anyrail.

Zover weer de update! ;)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Gaaf!
Ga je in de toekomst ook "Opp sessions" organiseren?

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #54 Gepost op: 24 juni 2021, 22:31:15 »
Nou, dat is wel iets waar ik aan denk.... ik heb dat met een groep Duitse treinvriendjes bij hen al 2x gedaan en dat is best heel erg gezellig. We rijden dan op hun baan met eigen materieel. Heel leuk, heel gezellig en dat is ook een mooie beleving van de hobby. Dus ja, het staat wel op de lijst van wensen :)