Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.  (gelezen 9790 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2020, 18:39:17 »
Nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in t hoenderhok,maar heb je een idee over wat je wil gaan uitbeelden,vrije baan/t 1ste met emplacement/enz enz
Moet dat digitaal worden en wil je er delen van je bestaande banen in mixen ?
Ben in elk geval benieuwd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2020, 21:39:33 »
Dank mannen :)

@Meino; ja, die Noordwest kant is vreselijk mooi.... mij heeft het 4 jaar geleden wel goed gepakt. Ik zat op een gegeven moment tijdens de lunch aan de oceaan en dacht; laat mij maar lekker hier zitten :) Heerlijk, wat een vreselijk mooi land.

Heb je al een idee van wat je zou willen uitbeelden.

Ja natuurlijk :) D Ga ik komende dagen uitleggen!

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2020, 03:36:06 »
Ik heb mijn baan in de garage staan. Dit is in San Jose aam de westkust van de VS. Als ik de keuze had zou ik het niet meer doen. Op hete dagen (en die hebben we veel), is er niet te wezen.
Als ik de keuze had dan zou het binnenshuis gebeuren.

Leuk om de noord-west verhalen te lezen. Wij zijn nu twee weken in Oregon langs de kust en heb de rit van de bay are via Napa en dan door de bossen naar de kust gereden. Prachtig hier.


Groeten,
Lolke

eichddraig

  • Online Online
  • Berichten: 457
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2020, 06:16:47 »
Ik zou toch voor de zolder gaan.
Aan het bezoekersargument til je wellicht wat te zwaar want hoeveel vreemden zal je de baan gaan tonen?
Dat zal vooral met vrienden en goed bekende modelspoorkennissen zijn en die door je huis leiden is meestal geen probleem.
Een kwestie van tijdig zorgen dat wat cruciale deuren dicht zijn  ;) ;D
gr. Ed

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2020, 08:17:34 »
Ik heb mijn baan in de garage staan. Dit is in San Jose aam de westkust van de VS. Als ik de keuze had zou ik het niet meer doen. Op hete dagen (en die hebben we veel), is er niet te wezen.
Als ik de keuze had dan zou het binnenshuis gebeuren.

Een kwestie van goed isoleren. Dan gaat het twee kanten op. De kou en warmte komt er niet zo snel in. De warmte en kou gaan niet zo snel eruit. En de boel dichthouden bij dit weer. In het atelier / garage zal het nu ook lekker zijn. Dat is een gewone garage met een standaard spouwmuur en plat dak. Zelfde geldt voor het huis: Zit de warmte beneden erin, dan krijg je die niet zo snel meer eruit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2020, 08:46:48 »
Garage lijkt mij beter dan de zolder. Mijn ba(a)n(en) staan in de oorspronkelijke garage. 22 jaar geleden met een vooruitziende blik al bij de bouw met spouw en isolatie uit laten voeren. Zit ook geen garagedeur meer in. Dicht gemetseld met raam. In de winter nooit kouder dan 19 graden en in de zomer (nu dus) niet warmer dan 28 graden. Is goed uit te houden!

In ons vorige huis de losstaande garage zelf geïsoleerd was iets kouder in de winter maar kon goed snik hete dagen doorstaan.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2020, 11:29:59 »
Leuk om de noord-west verhalen te lezen. Wij zijn nu twee weken in Oregon langs de kust en heb de rit van de bay are via Napa en dan door de bossen naar de kust gereden. Prachtig hier.

Lolke,
Oregon is schitterend, maar jij hebt in San Jose ook het een en ander om de hoek. Pescadero, Half Moon bay. en over de Golden Gate, Point Reyes met Drake beach. Verder de Redwoods rond La Honda en Russian Ridge. Diner in Alice's Restaurant, ik zou zo weer terug willen als ik er aan denk.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2020, 12:54:04 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2020, 14:15:40 »
Hou op man..... het begint te kriebelen :) Oke, 1 foto nog. Er staan best nog wat Redwoods en die leveren mooie beelden op. Humboldt Redwoods State park ("Avenue of the Giants"):

IMG_5659 by Ronald Halma, on Flickr

En met mijn toen 5-jarige kleindochter:

IMG_5760 by Ronald Halma, on Flickr

Ik dacht altijd dat Sequoia's veel groter waren dan Redwoods, maar dat is niet zo. Redwoods kunnen ook erg groot worden. Van beide heb ik overigens erg genoten waarbij de Sequoia's op mij toch een diepe indruk hebben achtergelaten... dit was 4 dagen eerder in Sequoia NP:

IMG_3737 by Ronald Halma, on Flickr

Zo, nu maar over tot de orde van de dag voordat ik een reis ga boeken :) Wat zijn mijn plannen? Wel, het idee is om een zgn "Multideck layout" te willen gaan bouwen. Dat is een modelbaan waarbij er meerdere niveau's zijn met landschap en trein. Waarom zou je zeggen? Het antwoord is simpel; op hetzelfde oppervlak kun je meer modelbaan kwijt.
Dus; Multideck gaat het worden. Om die meerdere niveau's goed te kunnen bereiken kun je kiezen voor 2 opties:

- Een helix
- Geen helix , door de Ammi's genoemd een "Nolix"

Ik kies dan ook voor de helix. Die hebben buiten het genoemde voordeel ook best nadelen zoals mindere bereikbaarheid, complexere bouw enz. Maar dat weegt voor mij minder zwaar als het voordeel van de goede bereikbaarheid van de verschillende levels. De Nolix zou een optie zijn als de ruimte groter zou zijn. Voorbeeld; om 10 cm te stijgen heb je bij een stijgingspercentage van 2,5% 4 meter nodig (400 cm) om die 10 cm te overwinnen. Bij een level verschil van 40 cm zou dat 16 meter rijlengte zijn.Dat is een best eind en bij een hoklengte van 7 meter moet ik ruim 1 keer rond om dat verschil te halen. Dat moet dan ook nog eens zichtbaar en dat lukt mij niet.....kom ik op terug. Met een Helix heb ik bij een radius van 70 cm een winding met een rijlengte van 440 cm.... om diezelfde 16 meter te halen kost mij dat in de helix slechts 3,6 windingen. Bent u er nog? ;D

Helix it is. Ik haalde aan dat ik bij een Nolix alles zichtbaar zou moeten doen en dat dat niet ging. Wel, dat is omdat ik in mijn vaste baan de laatste tentoonstellingsbaan "Cushman, Oregon" wil integreren. Voor hen die niet weten welke baan dat is, dat is deze:

20200806_134259 by Ronald Halma, on Flickr

Deze baan is te mooi om na zijn werkzame leven te slopen, daarvoor was het simpelweg teveel werk :) En ik beleef er gewoon nog steeds veel plezier aan. Dus wordt dit een vast deel van de modelbaan, en daarmee ligt het thema vast; Oregon. Wij zijn er geweest en hebben geproeft aan deze prachtige staat van de USA. Veel gezien en beleeft en dat heeft voordelen bij het ontwerpen, immers zag je het eens in het echt.

Ontwerp: Buiten het reizen ben ik erg beinvloed door Joe Fugate en zijn Siskiyou Line: http://siskiyou-railfan.net/e107_plugins/content/content.php?content.26  :



Hij was het die het Multideck concept uitbreidde naar een "Mushroom". Daarbij benader je de verschillende decks van verschillende kanten en dat levert veel ruimtewinst op:



Een prachtige baan die helaas afgebroken is..... Blijkbaar is deze baan gebouwd in de kelder van zijn ouderlijk huis, en aangezien zijn moeder de 90 gepasseerd is wil hij het moment van overlijden, huis verkopen en baan afbreken niet afwachten. Uiteindelijk wel verstandig denk ik en maakt dat ik dit soort zaken meeneem in mijn planning. Overigens is de Mushroom voor mij geen optie vanwege de 1,7 meter breedte van de garageruimte.

Ik wil mijn modelbaan dus situeren in Oregon en wel in de regio van de baan van Joe. Die heeft wat vrijheden gebruikt en aanpassingen gedaan aan de originele situatie. Dat verhaal staat op zijn site en kun je daar lezen. Wat ik ga doen is een beetje dichterlijke vrijheid (= modelers license) en Proto-Freelance. Daarbij ga ik uit van het grote voorbeeld maar pas de situatie aan aan mijn eigen wensen en hou daarbij de werkelijkheid scherp in de gaten zodat het geheel geloofwaardig blijft.
Nu dan de uitleg; de SP verkocht de Coos Bay branch in december 1994 aan CORP. Dat is de Central oregon and Pacific. Dat ziet er zo uit:

map2 by Ronald Halma, on Flickr

Om dat duidelijker te maken het volgende plaatje. Daar zie de zogenaamde "Natron cut-off" die men nog steeds gebruikt bij de huidige Union Pacific (waar de SP in 1996 in opgegaan is):

cutoff by Ronald Halma, on Flickr

De linkerlijn is dus de Siskiyou Line die tegenwoordig ex-CORP is en nu CBRL heet (= Coos Bay Rail Line)e en die deel wordt van mijn plan.
Nu het plaatje zoals ik het ga doen:

map2a by Ronald Halma, on Flickr

Ik start vanuit een staging (level 0), klim dan naar level 1 waar zich o.a. North bend en Cushman bevinden. Dan klim ik naar level 2 waar een deel van de lijn vanaf Eugen naar Dillard uitgebeeld zal worden. Eugene is dan feitelijk het deel van de helix dat van level 1 naar level 2 klimt.
Aan het eind zal er in ieder geval een keerlus zijn zodat de rit naar beneden weer plaats kan vinden. Als het mogelijk is komt hier een vorm van staging.

Om jullie een idee te geven hoe dit soort ideen zich in mijn hofd ontwikkelen zal ik laten zien hoe ik dat doe. Geen fancy pc programma's maar een simpele A4 en een pen (voorkeur BIC want die hebben we op het werk... en daar teken ik het meest ;) ). Het hele plan begon met het idee van een apart hok en een helix. Hoe loopt dat dan met zo'n helix? Nou, gewoon zo:

Planning1 by Ronald Halma, on Flickr

Dan volgt een 2e tekening, hierbij staat ST voor delen van mijn huidige schaduwstation dat bij CO hoort. Ex-LLRR zijn de bakjes van Lake Louisa, de 0N30 baan die dus op de lijst staat van sloop... :

Planning2 by Ronald Halma, on Flickr

Bij deze optie zou CO aan de wand hangen op level 2. Dat was uiteindelijk geen optie vanwege het onhandige formaat van 4 meter lengte, 62 cm diepte en 60 cm hoogte. Dus een nieuw plan getekend waarbij CO verhuisde naar level 1:

Planning3 by Ronald Halma, on Flickr

Die optie beviel mij al beter echter kwam ik er al snel achter dat CO beter af zou zijn aan de andere kant. Aan de kant waar deze nu zit ontstaat dan ruimte voor een stukje Coos Bay/North Bend. De invulling van level 2 staat hier nog open. Ook het wel of niet dubbelspoor in delen van de helix is nog niet duidelijk voor mij.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit. Dus ga ik weer aan de slag met een tekening die dit keer wat definitiever zal zijn. Ook is eigenlijk wel beslist dat de baan in de garage moet komen. En als het niet zo smerig heet was geweest was ik er zeker al begonnen :)

Wordt vervolgd!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2020, 14:56:36 »
Mooi idee,  benieuwd hoe het zich gaat vormen.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2020, 15:33:52 »
Ik vroeg me al af wat je met je oude modules (Cushman Oregon) ging doen. Inderdaad op nemen in de nieuwe baan, lijkt mij een goed idee, ook dat werken met meerdere verdiepingen. Ik ben benieuwd.

Overigens, de Sequoias zijn de grootste bomen in volume (General Sherman is de grootste) maar de Kust Redwoods worden het langst, Hyperion is iets langer dan 115m. In the Avenue of the Giants ligt er een die ruim 110m lang is. Dus de lengte van de Domtoren in Utrecht.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2020, 15:41:52 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2020, 17:46:32 »
Ja, die dingen zijn enorm.... als ik de foto's weer zie geniet ik opnieuw van die mooie momenten toen :)

@Frank; dank je :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2020, 21:57:46 »
Zo, nog eentje op de valreep vandaag :) Ronald is vlijtig geweest en heeft voor en na het avondeten ijverig getekend en een net plan gemaakt in de schaal 1 op 40 (toevallig ;) ) waarin hopelijk duidelijk wordt hoe ik een en ander voor ogen heb.

Het plan van alle 4 niveau's:

NettePlan 1A by Ronald Halma, on Flickr

Onderop natuurlijk de staging. Aantekening; aan de onderkant gaat ST4 een stuk naar rechts omdat ik anders de hoogte niet kan halen om over de onderste keerlus te komen. Verder hoop ik dat het duidelijk is wat ik wil gaan doen. De lus op level 1 rechts kan wss gewoon, kijk ik nog naar.

Nog een zijtekening van de beoogde levels:

NettePlan 1B by Ronald Halma, on Flickr

210 cm wordt de totale beschikbare hoogte en op deze tekening zien jullie waar de levels zich bevinden.

Schiet u maar :)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2020, 22:25:00 »
Mushroom concept is erg gaaf! Hier laat men het mooi zien. Is echt zo'n natte droom modelbaan.

Ken Patterson van whats neat this week was er zelfs verdwaald tijdens de rondleiding.

https://youtu.be/u8VrNGbFbl4

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2020, 23:04:00 »
Dank je! Dit wordt dan geen Mushroom maar een "simpele" multideck layout. Of in het beschaafd Nederlands; een meerlaags modelbaan ;)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2020, 00:30:02 »
Hoi,

Ik ben nog nooit in USA geweest maar sommige delen van de States voelen als een tweede thuis, ik mag graag naar alles rondom New Orleans en de Mississippi kijken en zo nog wel meer als je kans krijgt op tv.(beetje saai best wel)

Dit soort banen volg ik al een tijd op Facebook met grote interesse en ook het materieel.

Dus, ik vind het heel tof om de bouw een keer wat dichterbij te kunnen volgen van zo'n baan.

Veel plezier en ik volg.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#