Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.

(1/11) > >>

Ronald Halma:
Hoi luitjes,

Ik heb lang getwijfeld of ik hier op BNLS al een verslag zou moeten starten maar ben tot de conclusie gekomen dat ik dat wel moet doen. Het zal een langlopend bouwverslag worden met regelmatige updates maar voorlopig zal dat niet heel veel of heel snel zijn :)

Zoals de meesten misschien wel weten ben ik zo vanaf 1999 actief in het Amerikaans modelbouwen en heb ik vanaf dat punt diverse modelbanen in diverse schalen gebouwd. Al die banen waren en zijn alleen voor shows en tentoonstellingen, en tussendoor liggen die meestal in opslag.
In al die jaren vanaf '99 heb ik veel US materieel verzameld in H0. Locs, wagens, toebehoren, you name it. Veel van dat materieel is gebaseerd op de Southern Pacific, een Amerikaanse niet meer bestaande maatschappij. Zij zijn in 1996 overgenomen door de Union Pacific en ook daar heb ik een en ander van gekocht in de jaren.

De afgelopen weken heb ik alles eens tevoorschijn getoverd en mijn excellijsten geactualiseerd (die lang niet bijgewerkt waren). Enerzijds voor de verzekering, anderzijds voor mijzelf om precies te weten wat ik allemaal heb. Ook speelt mee dat ik inmiddels 55 ben en uiteraard het besef heb dat mijn leven ooit een keer eindigt. En er een beperkte tijd is (+/- 25 jaar hoop ik :) ) waarin ik nog kan genieten van de bouw en het bedrijven van een vaste modelbaan.
Tja, en dan begint het toch wel te kriebelen want al dat mooie materieel kan ik niet inzetten op die paar kleine rangeerbaantjes die ik heb. En laten liggen is natuurlijk doodzonde. Wel alles netjes georganiseerd (wat voor mij een grote opgave is :) ) en per categorie in dozen verpakt:

20200805_191538 by Ronald Halma, on Flickr

Toch zo'n 100 locs en 275 wagens...... ;D

Al jaren wil ik iets van een baan thuis om ook daar te kunnen rijden. Niet een van de kleine baantjes want dat zou opzetten en afbreken betekenen. Het zou ook niets toevoegen want dat rangeren is leuk maar op een gegeven moment wil ik eigenlijk ook wel iets hebben waar ik gewoon lekker de spreekwoordelijke rondjes kan rijden.

Met de bouw van "Cushman, Oregon" in 2016 (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67494.0) en de daaropvolgende shows begon dat gevoel van lekker rijden toe te nemen. Het is dan wel een eenvoudige enkelsporig traject met 5 opstelsporen maar ik beleef er wel veel lol aan.  Dus groeide het idee van een vaste baan in huis. En dan komt de vraag waar in huis.....
- Zolder; die is jaren geleden (2008) verbouwd en verhoogd voor een extra slaapkamer voor een destijds nog inwonende tiener. Toen die uit huis ging heb ik die ruimte terugveroverd en daar huist nu mijn hobbyhok. Het idee was om als deze ruimte weer vrij zou komen de toen geplaatste tussenwand te verwijderen en er 1 grote ruimte van te maken die dan geschikt zou zijn voor een grote modelbaan plus werkruimte (5,2 bij bijna 4 meter). Dat is nu behoorlijk ingrijpend en zou goed overwogen moeten worden.
- Garage; er staat aan onze woning een garage met stenen onderbouw (=/- 70cm) en houten opbouw. Destijds een makkelijke oplossing vanwege het feit dat mijn vader in de bouwwereld zat en goed aan materiaal kon komen. Achteraf had ik een gemetselde moeten maken maar dat is nu geen optie meer.  Nu is het idee om in deze garage van 8,5 bij 3,3 meter een ruimte te maken van ruim 7 bij 1,8 meter. Die ruimte zou wel zo gemaakt moeten worden dat ik iig het luchtvochtigheids gehalte beheersbaar kan houden.

Dus sloeg ik aan het denken en tekenen... ook een draadje gestart over een modelbaan icm vocht in de garage (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94111.0) en alle feiten eens op een rijtje gezet. Dat zijn er best veel en ook tijdens dit schrijven zijn er nog veel twijfels over de plek, beide hebben zo hun voor- en nadelen:

Zolder -> voordelen; ruim, airco, inpandig dus temperatuurstabiel.  Nadeel; combineren van werkruimte en modelbaan. Inpandige inloop.

Garage -> voordelen; erg ruim, grote modelbaan, makkeijk om met meerdere mensen te verblijven (=aparte inloop). Werkruimte bevindt zich dan in-house dus geen last van.  Nadeel; vocht/temperatuur onstabiel dus vereist regulatie.

Ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Whis:
SP is fijn. Oregon is fijn. Go for it! ;D

I'll stay tuned :)

Ronald Halma:
Dank je :) Ik had niet anders verwacht ;D

Niekleair:
Coos Bay, leuk. Ik ben daar een jaar of 10 terug geweest tijdens mijn vakantie. Ik kwam toen omdat ik de Conde B. McCullough memorial bridge in het echt wilde zien; en een roadtrip over US101 van Astoria tot Coos Bay uiteraard meer dan de moeite waard is.

ALs je toch de ruimte hebt; dan kun je de lokale spoorbrug ook wel kwijt toch?



 ;D

Ronald Halma:
Dank je! Ja, wij zijn er langs gekomen in 2016 maar die brug wel gezien maar niet bezocht. Deze brug is net buiten Coos Bay, wij zijn vandaar richting Astoria gereden. Vond ik persoonlijk een van de mooiste stukken van de USA die ik gezien heb. Astoria helemaal, daar zou ik zeker nog eens naartoe willen.

EDIT die door jou genoemde brug zijn wij idd gepasseerd:

IMG_6260 by Ronald Halma, on Flickr

Genomen door mijn vrouw op de passagiersstoel van de camper, was een beetje lastig ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie