Overige spoorzaken > Grootspoor

Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )

(1/3) > >>

Peter Kleton:
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
 Uit  mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen,  hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was  ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
 Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken  :D  ) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting  van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering  ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter

Menno:
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.

Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.

Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.

VictorPM:

--- Citaat van: Menno op 08 augustus 2020, 17:05:40 ---Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

--- Einde van citaat ---

Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.

Groet, Victor

Peter Kleton:
Menno,
 Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov  15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .

Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ? :D
Peter

Klaas Zondervan:
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie