Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Liliput DB Br 71, nr L131174, vervangmotor gezocht.

<< < (2/2)

Rob Breuls:
Dank voor jullie ideeën en links.
Helaas is contact krijgen met Liliput een onmogelijke opgave gebleken.
Ook staat net het gewenste motortje niet op eBay.
De link naar SB Modellbau bleek echter wel heel erg handig.
Samen met enkele leden van MSV De Percee zal ik de locomotief binnenkort weer in rijdende toestand krijgen.
Zal het eindresultaat dan ook hier posten.

Voor de bouw van onze nieuwe baan :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62490.0

Die Bahn:
Misschien een wat late reactie, maar toch maar even hierop reageren.
Voor enkele jaren terug, heeft een modelspoorwinkel in Duitsland: www.kieskemper.de een hele voorraad Liliput onderdelen ingeslagen.
Mogelijk vind je daar in hun webshop de gezochte motor.
Mochten er andere hobbyisten zijn voor Liliput onderdelen,
dan is dit misschien een optie.
Wat mij verder bekend is, is dat Liliput zelf geen onderdelen meer levert, beginnend met onderdeel nummer L5......

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

J. Moors:
Er is voor gekozen om een vervangmotor van SB modellbau te gebruiken.

De taak om deze motor in de stoomlok te monteren viel aan mij. De lok via de handleiding weer open gemaakt. Dit was al eerder in ons clublokaal gebeurt en toen kwamen we erachter dat de as van de originele motor aan beide uiteindes verbogen was.
Heel lichtjes maar voldoende om rijklachten te hebben.

De oude motor via kleine schroefjes aan de kopse kant los van de beugel geschroefd en beide draden los gesoldeerd.


Via de duitstalige handleiding van SB kun je er ook achter komen hoe de lok open gemaakt kan worden. Vervolgens moet het gat in de montagebeugel (van de motor) iets ruimer gemaakt worden. Dit bleek minimaal te zijn en met een 5mm boortje uit de hand goed te doen.

Dan past het wormwiel door dat gat (voorzichtig want het gaat maar net). De motor van SB heeft geen schroefgaten aan de kopse kant, Dit moet verlijmd worden.
Zelf koos ik voor secondelijm van het merk ZAP, want die is veel beter dan goedkope secondelijm uit een of andere voordeelwinkel.

Door een druppel op een stukje kunststof aan te brengen, kan men via een tandestoker een dun laagje lijm aanbrengen rondom de kraag van de motor. Die kraag is speciaal bedoeld om te verlijmen.
Dan de motor voorzichtig door de bevestigingsbeugel steken en de kraag in het gat van 5mm steken. Doordat de kraag (van de nieuwe motor) net iets kleiner is dan 5mm, is het zaak om deze lichtje naar boven in de beugel te drukken. De kleine speling zit dan aan de onderkant van het 5mm gat.
Dit is ervoor om een beetje speling tussen wormwiel en het eerste tandwiel te krijgen.


Uiteraard had ik er niet aan gedacht om van deze stappen foto's te maken. Maar goed. Rechts op de foto zit het wormwiel, links ervan zit de montagebeugel van de motor, geheel links van de motor zitten 2 lipjes om de aansluitdraden aan te solderen en dan het vliegwiel.


Op deze foto is het wat meer van dichtbij te zien.


Hier vanuit een andere hoek bekeken. Hier is goed te zien hoe de motor door de montagebeugel steekt. De motor zit dus bovenin het gat gedrukt bij de montage met lijm. De speling is echter minimaal, dus het zal weinig uitmaken als het niet precies bovenin het gat zit denk ik.


Zo is de passing als men een beetje nauwkeurig te werk gaat. Het valt reuze mee om dit te doen.


Oude en nieuwe motor op 1 foto bij elkaar.


De oude motor van dichtbij. Rechts zijn de 2 schroefjes te zien die deze motor vast hielden in de beugel.

Met de nieuwe motor loopt de lok een stuk beter en soepel. Door de licht verbogen motoras was ook het vliegwiel in onballans en veroorzaakte nogal wat vibratie. Dat was te voelen en te horen.
Nu niet meer al loopt de lok nu iets langzamer doordat de nieuwe motor een lager toerental heeft. Eigenlijk maar goed ook, want het is immers geen hoge snelheidslok.

Nu nog komende dinsdagavond een testronde op de clubbaan. Ik denk dat de eigenaar er wel tevreden mee zal zijn.

Groet, J. Moors.

Rob Breuls:
Zojuist thuisgekomen na een geslaagde clubavond.
Dankzij de nieuw ingebouwde motor, puik werk van J.Moors, loopt het lokje als een zonnetje.
Analoog loopt de lok nu beter dan in digitale uitvoering met de originele foto.

Komende week zal de digitale decoder weer worden ingebouwd door mede-clublid Servé.
Zal daarna enkele beelden plaatsen van een zeer geslaagde motorwissel.

Dank aan allen die hebben meegeholpen om dit mooie herstel mogelijk te maken.

Dave.......:
Leuk verslag van de ombouw.
En super dat de loc weer mooi rijdt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie