Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:19:42
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Ben
Vandaag om 18:07:44
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door raf
Vandaag om 18:04:31
Proto 2000 GP20 door Ronald Halma
Vandaag om 18:01:05
Problemen met LokSound decoder door Ronald Halma
Vandaag om 18:00:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 17:53:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:45
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
Vandaag om 17:25:41
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Nullem
Vandaag om 17:25:07
Afsluitdoppen voor tankwagons? door eezacque
Vandaag om 17:19:00
Wielstel draaiend vastzetten? door eezacque
Vandaag om 17:16:55
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 17:12:27
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 17:00:35
Uitlezen decoder met Twin-Center door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:55:11
Lichtgeleider tbv verlichting door Menno
Vandaag om 16:54:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
Vandaag om 16:41:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Noud
Vandaag om 16:25:34
BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders door Olaf
Vandaag om 16:10:49
Zoekplaatje NS 3726 door Freek Jonkers
Vandaag om 15:37:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 15:14:35
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:03:28
Werking relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:16
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door Erik Baas
Vandaag om 14:25:03
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ben
Vandaag om 13:23:30
The Summer of 69 door Daan Neijenhuis
Vandaag om 13:20:46
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
Vandaag om 13:19:53
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door FritsT
Vandaag om 12:57:37
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:36
Zonder fouten een Arduino programmeren door bask185
Vandaag om 12:17:12
Uhlenbrock 73405 door Hugo Baart
Vandaag om 12:14:01
  

Auteur Topic: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?  (gelezen 2198 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:44:44 »
Ik zie het nut wel, zelfs met arduino's.
Je hebt met zoiets gewoon een op zichzelf staand iets dat geen input van buitenaf nodig heeft of waar je dan weer code voor moet schrijven.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2020, 10:40:49 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!
Je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of het komt in het echt ook voor.
Een paar weken terug nog gezien dat een zware kolentrein bij Jastrzębie-Zdrój de helling niet op kwam. De overweg was al geactiveerd. De machinist liet de trein (na toestemming van de verkeersleiding lijkt me) terug rollen voor een nieuwe poging. In tussen ging de overweg ook weer open en sloot weer bij de tweede geslaagde poging.
Niels

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:48:26 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!

Hallo

Ik geloof er geen snars van ;D

Als je een relais via de paddestoel in 1 stand zet kun je nog zo vaak over het contact rijden als je wil. Het relais zal dan niks doen; het staat immers al in de goede stand.

Terugschakelen kan alleen als de andere spoel bekrachtigd wordt, eventueel via een 2e contactrail.

P.s. 5419 is een tankwagentje.

Bart

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2020, 16:33:29 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Noemden we zo'n Fleischmann contact-pin in de wandel niet eenvoudig =paddestoel= ?.

Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:14:50 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Bistabiel (latching) met 1 spoel (coil), en wat duurder, gepolariseerde relais, bijvoorbeeld .... ???
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3873
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:29:02 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 21:30:44 door zuylen »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2020, 23:55:39 »
Die Fleischmann-relais waren dus een van de einddoelen van die paddenstoel.

In twee oude draadjes op dit forum wordt uitgelegd wat het relais kan (er zit nog steeds handel in):
Automatisch ompolen in keerlus (2009)
Fleischmann 6955/6956 (2010)

Uit het tweede draadje komt dit tekeningetje:


en dit voorbeeld:


In het eerste draadje legt Klaas helder uit hoe het zit met bistabiele relais.
.
Het Fleischmann relais is gepoold (m.b.v. diodes) ,
maar er bestaan ook bistabiele relais met een ingebouwde ompool-kwaliteit:

En om het nog moeilijker te maken, er zijn ook bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is. Sluit je de spoel +- aan, dan gaat hij naar de A-stand, sluit je hem -+ aan dan gaat hij naar de B-stand. Zulke relais zijn b.v. te koop bij Conrad, en bedoeld voor printmontage (met soldeerpootjes)
Zulke elektronische relais zijn nieuw aanzienlijk goedkoper dan de Fleischmann 6955, zelfs bij Conrad (menigeen zou ze trouwens liever bij de groothandel=Ali inkopen). Er zit dan natuurlijk niet zo'n mooi Fleischmann design kastje omheen.


« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 00:03:52 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:03:37 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)

Hallo

Dan leg me eens gewoon simpel uit hoe je door 2keer dezelfde spoel aan te sturen via dezelfde paddestoel een fleischmann relais kunt omzetten.

Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19194
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2020, 11:22:53 »
Met één railcontact werkt het sowieso niet, omdat de overweg ook weer open moet. Dat beweert Andre dus ook niet echt.
Als een overweg met het Fleischmannrelais in twee rijrichtingen moet werken, zijn zelfs vier contacten nodig. De trein kwam dan tegen: contact naar spoel voor openen (werkt niet want al open), contact naar spoel voor sluiten, overweg passeren, ‘sluiten’ (werkt niet want al gesloten) en ‘openen’.  Als de trein dan na ‘sluiten’ rechtsomkeert maakt, komt de trein weer een contact ‘openen’ tegen en zal de overweg weer opengaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:10:23 »
Hallo

Nu snap ik hem, twee contacten achter elkaar.
Als je terug rijdt dus “sluiten”, “openen”.

Moeilijk om je dit zo voor te stellen als märklinrijder. ;D

Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19194
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #25 Gepost op: 05 augustus 2020, 16:25:45 »
De meeste tweerailrijders deden dat dus ook niet zo. Zuylen ook niet, denk ik.  :)
Het is de overweg die bepaalt hoe er moet worden aangestuurd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 16:42:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.