Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12962 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #75 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:29:16 »
Of dus gewoon een mannetje wat aan een handel trekt dus, er moet toch ergens al een controle zijn op de juiste wagen nummers etc..

Idee is om dingen eenvoudiger te maken, niet om het vervolgens daarna weer nodeloos ingewikkeld te maken :p

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Automatische koppeling
« Reactie #76 Gepost op: 06 augustus 2020, 23:17:12 »
Jeanne Kok

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Automatische koppeling
« Reactie #77 Gepost op: 07 augustus 2020, 11:53:59 »
Videootje over koppelen/ontkoppelen van een Janneykoppeling:


https://www.youtube.com/watch?v=YIJPDgNgXU0
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Automatische koppeling
« Reactie #78 Gepost op: 07 augustus 2020, 15:03:45 »
Interessante film.
Ik begrijp dat  bij breuk van de koppeling de slang niet kapot gaat . maar netjes loslaat.
Omdat de luchtkraan open staat ,zullen beide helften gaan remmen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #79 Gepost op: 07 augustus 2020, 22:38:22 »
Bij heuvelen is er natuurlijk een hoop winst te halen. Lok achterop het spoor met een extra grote luchtketel die alles al rijdend bij elkaar drukt. Een beetje zoals op de modelbaan dus.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #80 Gepost op: 08 augustus 2020, 11:13:20 »
Nouja, dat gebeurd nu ookal, alle wagens die uitgeheuveld zijn worden aan het eind van het proces allemaal met een lok aangedrukt en gekoppeld.
Dat zou met AK's wel een hoop tijd schelen uiteraard.

@Peter Kleton,
Als ik het filmpje bekijk wordt daar bij ontkoppelen wel de kopkraan van het wegrijdende deel dicht gezet, anders zou je nooit weg kunnen rijden.

Maar blijkbaar kun je daar gewoon een enkele kraan dicht zetten zonder dat de slang direct ontlucht word zoals aan deze kant van het water het geval is. Je ziet in meerdere van die filmpjes dat die luchtslangen past bij het losschieten hun lucht verliezen en in de rondte beginnen te vliegen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Automatische koppeling
« Reactie #81 Gepost op: 08 augustus 2020, 11:51:29 »
Ik kon op het filmpje niet zien of er aan beide kanten naast  de koppeling een kraan zit. Dat zou wel moeten ,anders moet de rangeerder helemaal omlopen naar de andere kant v d trein,want hij mag eigenlijk niet in de rode zone komen. ???
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #82 Gepost op: 08 augustus 2020, 12:03:02 »
ja, voor de tweede kraan moet ie omlopen, dat vertelt ie in t filmpje. Maar hij gaat ervanuit dat ze gewoon met 1 loc en een rijtje wagens aan t rangeren zijn, dan ist prima, steeds de kraan aan de kant van de loc dichthouden en bij losse wagens open laten staan, blijven die gewoon op de rem staan waar ze zijn neergezet.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Automatische koppeling
« Reactie #83 Gepost op: 08 augustus 2020, 16:36:52 »
Hier in Nederland gebruikt men al meer dan 50 jaar de AK  en ook naar tevredenheid.
De locs  kunnen ook met materieel wat met de conventionele haak is uitgerust, koppelen.

https://www.youtube.com/watch?v=qQgRwZo5-Dk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Automatische koppeling
« Reactie #84 Gepost op: 08 augustus 2020, 17:01:59 »
 Maak van  "meer dan 50 jaar  " maar 86 jaar ,vanaf indienststelling DE3 . ;D
 Peter
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2020, 18:54:56 door Peter Kleton. Reden: Correctie van onjuist jaartal »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Automatische koppeling
« Reactie #85 Gepost op: 08 augustus 2020, 17:10:55 »
*Kuch kuch*


Foto: Niels Karsdorp via Wikimedia Commons, GNU Free Documentation License
https://www.gnu.org/licenses/fdl-1.3.html

Edit: Peter gaf hierboven in zijn inmiddels gecorrigeerde bericht aan dat Mat '36 het eerste materieel van NS was met een AT. Vandaar deze fraaie foto van Mat '34 / DE3 stel 27. ;)

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2020, 20:37:23 door Silver Fox 2512 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #86 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:36:10 »
Ik kon op het filmpje niet zien of er aan beide kanten naast  de koppeling een kraan zit. Dat zou wel moeten ,anders moet de rangeerder helemaal omlopen naar de andere kant v d trein,want hij mag eigenlijk niet in de rode zone komen. ???
 Peter
Elk kopeind van een wagen moet gelijk zijn, wagens kunnen ook andersom staan en dan moet je wel dezelfde functies hebben :)


En Piet Kleve poste er ook een filmpje bij, dus die bedoelde gewoon dat ze bij ze bij de Hoogovens al 50 jaar automatische koppelingen gebruiken op goederenwagens ;)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 11:37:58 door Thom »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #87 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:56:05 »
Bij hoogovens ist wel wat simpeler allemaal, daar koppelen ze gewoon puur mechanisch, dus geen electronica en zelfs geen luchtslangen, gewoon langzaam rijden en altijd op de loc remmen. Scheelt nogal in t onderhoud.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2020, 14:15:36 »
Hier staat nog wat leesvoer over de invoer van de DAK. Ook leuk om te weten dat er zo'n 680.000 goederenwagens in Europa zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Automatische koppeling
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:48:31 »
Als ik dat filmpje van die Amerikaan zo bekijk vraag ik me af hoeveel winst het nou eigenlijk oplevert, je hebt nog steeds een mannetje nodig namelijk...