Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:35:12
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door ArjanB
Vandaag om 21:31:00
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 21:26:59
Live met video rijden door Fritsprt
Vandaag om 21:25:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:22:12
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
Vandaag om 20:57:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 20:54:06
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door RonaldvA
Vandaag om 20:14:30
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
Vandaag om 20:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
Vandaag om 19:50:34
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Niels B
Vandaag om 19:49:35
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:47:44
Uitlezen decoder met Twin-Center door phdirk
Vandaag om 19:44:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 19:38:04
Omzetten bestanden van SQ13 mini camera naar iPhone. door Sven
Vandaag om 19:32:53
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 19:32:32
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:19:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:08:29
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 19:02:43
De Hondsrugbaan, H0 door tijgernootje
Vandaag om 17:48:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:41:53
Projekt 083-338 door Met een sik
Vandaag om 17:07:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Met een sik
Vandaag om 17:02:04
Rheinburgh, TP V/VI door Rondje_HO
Vandaag om 16:59:01
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Rondje_HO
Vandaag om 16:56:40
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:36:11
probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Nullem
Vandaag om 16:33:02
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Bert van Gelder
Vandaag om 16:29:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:57:14
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 5832 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
Automatische koppeling
« Gepost op: 02 augustus 2020, 21:49:02 »
Zou de automatische koppeling dan toch nog eens gaan komen?  ???
Op internet kwam ik het volgende tegen: KLIK
Ook informatief: KLIK
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 21:53:44 door SBBcargo »
Marius

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3244
Re: Automatische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2020, 23:06:10 »
Dus:
Citaat
Grundlage für eine flächendeckende Einführung ist ein abgestimmtes Vorgehen in Europa.
En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
11:16, 12:22, 13:2 14:9

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Automatische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:05:31 »
ben benieuwd of dat ook te downschalen valt naar H0 bijvoorbeeld, zou best interessant zijn! Al zijn het bijvoorbeeld maar 2 polen zodat je via 1 decoder dan ook de binnenverlichting van de wagons kunt regelen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Automatische koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:14:59 »
Ja, als het ook op reizigersmaterieel komt. (tijdperk 8 ???)
Voorlopig zijn het de goederenvervoerders die hiermee aan het werk gaan.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:44:48 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Het is puur een proef bedrijf voor het beproeven van de ontworpen techniek, niet de daadwerkelijk uitrol in heel Europa meteen.

de tekst beschrijft ook;
"Im ersten Schritt werden 12 Güter- und Kesselwagen von DB Cargo und GATX mit Kupplungs-Prototypen von vier verschiedenen Herstellern ausgerüstet." dus het gaat om 12 wagens.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19493
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:40:19 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:43:54 »
een tijd lang is er allerlei materieel zo gebouwd dat t op automatische koppelingen voorbereid was, gebeurt dat nog steeds eigenlijk?

reizigersmaterieel, ja, waarom niet, al ist wellicht een puntje dat dat sowieso steeds meer een treinstellenverhaal wordt, op het grote nachttrein-koersrijtuigencircus in t voormalig oostblok na wordt er geloof ik niet echt veel met rijtuigen gerangeerd over t algemeen dus weet niet hoe urgent t daarvoor is.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 12:46:34 door Floris Dilz »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9253
Re: Automatische koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:59:39 »
Interessant dat ze een soort van Scharfenberg-ding laten zien.
Ik had altijd begrepen dat die voor de grote belastingen van goederentreinen ongeschikt waren?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19493
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2020, 13:11:39 »
Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2020, 14:41:25 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
Die aanname zou ik niet zo snel maken, dataverbindingen op goederenwagens zijn ookwel wenselijk ivm met ETCS in de toekomst en het kunnen bepalen van de treinlengte en het einde van de trein.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6623
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:37:14 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Lijkt me beter dan testen met zestig partijen tegelijk. Daarnaast heb je met VTG, Ermewa, GATX en DB Cargo al een groot deel van het goederenmaterieel vertegenwoordigd.

Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
SBB Cargo zal niet een Scharfenbergkoppeling ontwikkelen als ze er geen vertrouwen in hebben lijkt me. Ze rijden er ook al een jaar mee rond: https://blog.sbbcargo.com/34980/sbb-cargo-startet-mit-automatischer-kupplung/

Van Voith: http://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers/freightcoupler.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9253
Re: Automatische koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:41:47 »
Nou is Wikipedia niet heilig, maar ik heb het ergens anders ook wel eens gelezen.
Eerste deel, laatste alinea.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 15:43:19 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:53:08 »
Scharfenberg is uiteindelijk gewoon een fabrikant van automatische koppelingen in vele varianten, het is niet dat er één type Scharfenberg koppeling is :)

http://www.voith.com/ca-en/products-services/power-transmission/scharfenberg-couplers-10318.html daar staat al heel wat soorten :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: Automatische koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:19:03 »
Ik vraag me af ,of er nog een overgangs tijd komt ,waarbij de koppeling alleen op trek  wordt belast en de buffers de drukkracht opnemen. Later wordt dan  met een eenvoudige modificatie  het mogelijk om ook de drukkracht op te nemen.
Zeker 20 ( ? )  jaar geleden heb ik een praatje kunnen maken met iemand van NS ,die de Demonstratie ketelwagen begeleidde.
Die maakte toen  een tournee door Nederland.
We kwamen eigenlijk tot de conclusie ,dat je zoiets gespreid in de tijd moet doen ,je kan niet alle koppelingen in West Europa in een week vervangen.
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 20:43:54 door Peter Kleton. Reden: tikfout weggehaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:23:16 »
Waarom zou je dat willen?

Als een AK nu reeds prima in staat is om die krachten op te vangen (anders doen ze die proef ook niet zo lijkt mij), waarom zou je dan nog buffers willen blijven gebruiken?
Als die dingen overbodig worden scheelt dat ook weer in aanschaf en onderhoudskosten immers.

Daarnaast is het met DDAR en DDZ wel duidelijk geworden in alle jaren dat een combinatie van een AK én buffers niet zo geweldig is en in een goederentrein waar je straks rustig 30 sets AK's kunt verwachten zal dat er ook niet beter op worden.