Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6-polige decoder vs 8-polige door bekie
Vandaag om 12:22:45
probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Davos
Vandaag om 12:14:42
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
Vandaag om 12:09:02
Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 12:05:06
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:00:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 11:54:59
Westlandbaan door BartvD
Vandaag om 11:53:18
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 11:38:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Dave.......
Vandaag om 11:37:04
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 11:32:37
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door HansQ
Vandaag om 11:28:11
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:26:42
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 10:21:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 09:56:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:25
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door AlbertG
Vandaag om 09:37:26
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:19:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 09:08:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:03:07
Buitenlust door Ronald Halma
Vandaag om 08:53:36
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Niekleair
Vandaag om 07:39:28
Werking relais door Ronaldp
Vandaag om 07:20:36
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Edgy
Vandaag om 07:06:40
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:11:11
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Bert V
24 september 2020, 23:24:15
Afsluitdoppen voor tankwagons? door MOVisser
24 september 2020, 23:11:32
Projekt 083-338 door 44
24 september 2020, 22:08:03
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Rondje_HO
24 september 2020, 21:19:06
Hondekop2 susi sound door 008200
24 september 2020, 20:10:02
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
24 september 2020, 19:16:02
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 5900 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
Automatische koppeling
« Gepost op: 02 augustus 2020, 21:49:02 »
Zou de automatische koppeling dan toch nog eens gaan komen?  ???
Op internet kwam ik het volgende tegen: KLIK
Ook informatief: KLIK
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 21:53:44 door SBBcargo »
Marius

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Automatische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2020, 23:06:10 »
Dus:
Citaat
Grundlage für eine flächendeckende Einführung ist ein abgestimmtes Vorgehen in Europa.
En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
11:16, 12:22, 13:2 14:9

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Automatische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:05:31 »
ben benieuwd of dat ook te downschalen valt naar H0 bijvoorbeeld, zou best interessant zijn! Al zijn het bijvoorbeeld maar 2 polen zodat je via 1 decoder dan ook de binnenverlichting van de wagons kunt regelen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Automatische koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:14:59 »
Ja, als het ook op reizigersmaterieel komt. (tijdperk 8 ???)
Voorlopig zijn het de goederenvervoerders die hiermee aan het werk gaan.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:44:48 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Het is puur een proef bedrijf voor het beproeven van de ontworpen techniek, niet de daadwerkelijk uitrol in heel Europa meteen.

de tekst beschrijft ook;
"Im ersten Schritt werden 12 Güter- und Kesselwagen von DB Cargo und GATX mit Kupplungs-Prototypen von vier verschiedenen Herstellern ausgerüstet." dus het gaat om 12 wagens.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19518
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:40:19 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:43:54 »
een tijd lang is er allerlei materieel zo gebouwd dat t op automatische koppelingen voorbereid was, gebeurt dat nog steeds eigenlijk?

reizigersmaterieel, ja, waarom niet, al ist wellicht een puntje dat dat sowieso steeds meer een treinstellenverhaal wordt, op het grote nachttrein-koersrijtuigencircus in t voormalig oostblok na wordt er geloof ik niet echt veel met rijtuigen gerangeerd over t algemeen dus weet niet hoe urgent t daarvoor is.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 12:46:34 door Floris Dilz »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9258
Re: Automatische koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:59:39 »
Interessant dat ze een soort van Scharfenberg-ding laten zien.
Ik had altijd begrepen dat die voor de grote belastingen van goederentreinen ongeschikt waren?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19518
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2020, 13:11:39 »
Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2020, 14:41:25 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
Die aanname zou ik niet zo snel maken, dataverbindingen op goederenwagens zijn ookwel wenselijk ivm met ETCS in de toekomst en het kunnen bepalen van de treinlengte en het einde van de trein.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:37:14 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Lijkt me beter dan testen met zestig partijen tegelijk. Daarnaast heb je met VTG, Ermewa, GATX en DB Cargo al een groot deel van het goederenmaterieel vertegenwoordigd.

Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
SBB Cargo zal niet een Scharfenbergkoppeling ontwikkelen als ze er geen vertrouwen in hebben lijkt me. Ze rijden er ook al een jaar mee rond: https://blog.sbbcargo.com/34980/sbb-cargo-startet-mit-automatischer-kupplung/

Van Voith: http://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers/freightcoupler.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9258
Re: Automatische koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:41:47 »
Nou is Wikipedia niet heilig, maar ik heb het ergens anders ook wel eens gelezen.
Eerste deel, laatste alinea.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 15:43:19 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:53:08 »
Scharfenberg is uiteindelijk gewoon een fabrikant van automatische koppelingen in vele varianten, het is niet dat er één type Scharfenberg koppeling is :)

http://www.voith.com/ca-en/products-services/power-transmission/scharfenberg-couplers-10318.html daar staat al heel wat soorten :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
Re: Automatische koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:19:03 »
Ik vraag me af ,of er nog een overgangs tijd komt ,waarbij de koppeling alleen op trek  wordt belast en de buffers de drukkracht opnemen. Later wordt dan  met een eenvoudige modificatie  het mogelijk om ook de drukkracht op te nemen.
Zeker 20 ( ? )  jaar geleden heb ik een praatje kunnen maken met iemand van NS ,die de Demonstratie ketelwagen begeleidde.
Die maakte toen  een tournee door Nederland.
We kwamen eigenlijk tot de conclusie ,dat je zoiets gespreid in de tijd moet doen ,je kan niet alle koppelingen in West Europa in een week vervangen.
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 20:43:54 door Peter Kleton. Reden: tikfout weggehaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:23:16 »
Waarom zou je dat willen?

Als een AK nu reeds prima in staat is om die krachten op te vangen (anders doen ze die proef ook niet zo lijkt mij), waarom zou je dan nog buffers willen blijven gebruiken?
Als die dingen overbodig worden scheelt dat ook weer in aanschaf en onderhoudskosten immers.

Daarnaast is het met DDAR en DDZ wel duidelijk geworden in alle jaren dat een combinatie van een AK én buffers niet zo geweldig is en in een goederentrein waar je straks rustig 30 sets AK's kunt verwachten zal dat er ook niet beter op worden.