Vraag en antwoord > (Her)beginners

Herstarten, geen vaste verblijfplaats. Modulaire tafel of baan voor thuisgebruik

(1/5) > >>

gijsk:
Nee nee, zo dramatisch is het ook weer niet - ik heb een dak boven mijn hoofd. Maar de sector waarin mijn vrouw werkt garandeert dat we de rest van ons werkende leven (nog minimaal 30 jaar, als ons dat gegeven is...) om de paar jaar zullen verhuizen - onze woning is dan doorgaans eigendom van haar werkgever. Ik weet vrij zeker dat er overal wel enige ruimte voorhanden zal zijn (denk doorsnee extra slaapkamer), maar omdat het huis niet van ons zal zijn kan ik niet zomaar dingen in de muur steken of van het plafond hangen. Het is ook waarschijnlijk dat de boel opgeborgen moet kunnen worden voor als er logees zijn: het is niet erg als dat een halfuurtje/uurtje kost (bvb al het rijdend materieel van de baan halen, poten inklappen, delen loskoppelen etc.) maar ik zou daar het liefst niet een hele dag mee bezig zijn...

Als jongen had ik een analoge H0 baan op een tafel met vaste poten, met een spiraal/helix en "berg"-station. Ik heb al het rijdend materieel, rails, draaitafel, seinen, electronica voor aansturing, trafo en een lading huisjes en andere "decoratie" nog - en de metalen poten met wieltjes eronder. Maar een vaste tafel van standaard triplexmaten (2.4 x 1.2m) zoals ik voorheen had lijkt me geen goede keuze, gezien de grootte van het trapgat, deuren en ramen e.d. krijg ik dat niet verhuisd, en als we de kamer voor logees nodig hebben is dat ook nogal een toer. Een kleiner oppervlak is dan misschien te doen voor verhuizingen, maar dan kun je met H0 weer vrij weinig.

Dus ik denk dat ik een soort loskoppelbare modules wil, en ofwel de poten eraf laat (en de modules los op een bed of eettafel gebruik, en dan weer opberg) ofwel ze inklapbaar moet maken, of iets dergelijks. Ik vermoed ook dat ik ze zal willen kunnen stapelen of op hun kant opbergen, dus dat er een soort "deksel" zal moeten zijn. Maar ik heb moeite daar toegankelijke uitleg over te vinden. Hoewel ik kan zien dat clubs/forums e.d. standaard modules voor exposities gebruiken, wat ik daarover vind is doorgaans gericht op mensen die daar ervaring mee hebben (ik niet) en op lange, smalle banen, wat ook niet goed werkt in een doorsnee slaapkamer, en op aansluitingen op 1 niveau (dwz, als ik een "berg" op de baan heb en die baan in twee modules splits, hoe zorg je dat de rails e.d. goed aansluiten op het bergniveau, ook als na verloop van tijd hout of ander bouwmateriaal los van elkaar "werkt").

Ik snap dat dit niet de makkelijkste manier is om te (her)beginnen. Maar ik zou het ook jammer vinden om mijn treinen opgeborgen te houden tot ik met pensioen ga. Dus ben ik op zoek naar advies: is een modulaire/opbergbare baan voor thuisgebruik te doen, en/of is er een andere, makkelijkere oplossing die ik over het hoofd zie? Hebben andere mensen hier wellicht ervaring mee? Waar vind ik meer informatie?

(voor een later topic andere vragen over digitalisatie en hoe ik om moet gaan met het einde van Fleischmann/Profi-rails enz enz...)

nkob:
een ideetje kan zijn dat de modules ook kunnen dienen als deksel
dus ONDER het blad rondom een strook multiplex o.i
Hoogte wordt  bepaald door het hoogste item op je module
 Op het blad een paar dunne blokjes op de hoeken waar de volgende module op kan rusten  en zo verder
de laatste alleen als deksel en dan zonder scenery
breedte /lengte afhankelijk van het gewicht denk ik
De stroken kunnen ook dienen om te koppelen
met vriendelijke groet
kees




Pauldg:
Ik ga er vanuit dat jullie met een CD kenteken rondrijden  :). Ik zou   het zoeken in een modulair systeem dat ook als transportkist kan worden gebruikt en - per module helemaal plug&play is. Probeer een bescheiden plan te maken (rangeerbaan) zodat je ook met twee modules iets leuks hebt wanneer er tijdelijk wat minder ruimte is.

Mvg , Paul

Floris Dilz:
Tis nogal de vraag waar je de lol aan beleeft: rondraggen met treinen op een spaanplaatvlakte of gaat t meer om een afgewerkt landschap? In dat laatste geval kun je denken aan kleine, losstaande diorama's die altijd wel ergens in huis passen en waar je min of meer als bijzaak wat op kunt rangeren bijvoorbeeld, eventueel met een opklapbaar omloopspoor achterlangs oid. Beetje zoals de kleine kijkdoosbaantjes op tentoonstellingen.

NS264:
Er worden ook wel eens gebouwde modules te koop aangeboden, misschien is dat wat?

Gr Koen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie