Vraag en antwoord > Algemeen
Wissel die verkeerd staat
BartvD:
Gokje; Ik denk dat er bedoeld wordt dat hij het wissel open rijd. Dan kan het inderdaad gebeuren dat de wisseltong niet goed tegen de rails gedrukt wordt en dat de lok stroomloos komt te staan. Oplossing is inderdaad het wissel om te laten zetten voordat de lok over het wissel rijdt. Daar zijn, ook in de analoge wereld, mooie mogelijkheden voor te bedenken.
nkob:
hoi henri
Misschien een mogelijkheid om voor dat je een mailtje stuur eerst iemand in je omgeving de mail laat lezen .
Je ziet vaak dat er hier complete kunstwerken worden geplaatst met pijlen in div kleuren om een vraag duidelijk te maken .
Als je sommige handleidingen lees dan weet je meteen dat dit niet altijd even gemakkelijk is om iets duidelijk te maken
Succes en welkom op dit forum !
met vriendelijke groet
kees
ex44:
Beetje gesnoeid in de berichten.Vooroordelen en vooringenomenheid hoeven hier niet geuit te worden, laat staan dat het begrip 'racisme' er met de haren bijgesleept wordt.
Tukker1 is nieuw hier, probeer hem dus op weg te helpen in plaats van te wijzen op dingen die je niet aanstaan.
VictorPM:
--- Citaat van: BartvD op 30 juli 2020, 09:24:04 ---Gokje; Ik denk dat er bedoeld wordt dat hij het wissel open rijd. Dan kan het inderdaad gebeuren dat de wisseltong niet goed tegen de rails gedrukt wordt en dat de lok stroomloos komt te staan. Oplossing is inderdaad het wissel om te laten zetten voordat de lok over het wissel rijdt. Daar zijn, ook in de analoge wereld, mooie mogelijkheden voor te bedenken.
--- Einde van citaat ---
Dat haalde ik er ook uit. Gewoon wat je best doen, dan is iemand heus wel te begrijpen. En de oplossing voor Tukker: je zal dat wissel dan toch echt moeten gaan bedienen. Zorg dat het altijd in de goede stand staat.
Wil uit ZO drenthe:
Ja, hoor, daar is een schakeling voor, die het wissel automatisch in de goede stand zet voor dat een trein er over rijdt.
Voor het wissel moet je twee stukjes rails van vijf cm. isoleren van de twee linker massa rails op ongeveer 30 centimeter vóór het wissel.
Die moet je verbinden met de draden van het wissel.
In plaats van dat de stroom via de rails terug gaat naar de transformator, gaat de stroom nu via de wisselspoel en zo wordt het wissel omgezet.
Staat het wissel rechtdoor en een trein komt over het andere spoor, waarbij het wissel eigenlijk op afbuigen hoort te staan, dan wordt door de wielen van de locomotief het wissel op afbuigen geschakeld. Als er een trein over het spoor rijdt, waarbij het wissel op rechtdoor hoort te staan, dan schakelen de wielen van de locomotief het wissel op rechtdoor via het vijf cm geïsoleerde stukje rails.
Maar nou neem ik aan, dat je een twee rail wissel hebt, dat twee sporen via een wissel naar één spoor gaan en dat je gelijkstroom rijdt.
Dat misschien werd bedoeld met: wees eens wat duidelijker . (denk ik)
Heb je hier wat aan?
Succes
Groetjes
Wil
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie