Vraag en antwoord > (Her)beginners

Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid

(1/5) > >>

wpinkhof:
Ben sinds enkele weken eindelijk aan het rijden op mijn baan, en wordt geconfronteerd met de variatie in spoormaterieel in mijn bezit. Ik ga vooral met goederenwagons rijden, maar heb wagons en locomotieven met koppelingen die ik wil vervangen, en koppelingen die ik niet ken. Wat de vervanging betreft, heb ik enkele vragen die ik hier wil stellen. Vooral om te vermijden dat ik mijn materieel beschadig.

1. Fleischmann 4093 - BR 94 Loc



Heb een mooie BR 94 die door de vorige eigenaar gedigitaliseerd werd, en lekker loopt. De koppelingen die er aan hangen zijn een Fleischmann valhaakkoppeling achteraan, en een type dat ik niet herken vooraan.

Kan iemand me vertellen welk soort koppeling het is? Is het een Fleischmann kortkoppeling?


Ik lees in de bijsluiter van de lok dat je die koppelingen kan vervangen door Fleischmann 6523 beugelkoppelingen. Hieronder foto's van de onderkant nu.





Plastic pinnetje uittrekken met een tangetje en nieuw koppeling nadien plaatsen zou moeten volstaan. Als je weet dat de meerderheid van mijn materieel beugelkoppeling heeft en mag houden, is de Fleischmann 6523 dan een goede keuze? Of zijn er alternatieven die hetzelfde doen, maar om één of andere reden, beter zijn?

2. Liliput wagentjes?

Ik heb twee wagentjes die waarschijnlijk van Liliput zijn (geen ovp of bijsluiter aanwezig). Ze hebben een soort beugelkoppeling die ik niet terugvindt in de encyclopedie. En die niet fijn koppelen met mijn Roco beugelkoppelingen. Het bevestingsmechanisme onderaan lijkt me nogal bijzonder.





Ik vermoed dat het cirkelvormig stukje veer de koppeling op één of andere manier borgt, maar hoe en door wat vervang je dit best? Steeds in de optiek om naar beugelkoppeling te gaan.

Voor de meeste gebruikers lijken dit waarschijnlijk domme vragen. In mijn vorige treinfase, 45+ jaar geleden, kende ik enkel Lima... En Märklin, bij de vriendjes waar we soms thuis gingen spelen. Wist ik veel dat er andere koppelingen dan beugels waren.

Wouter

trabiarie:
Hallo Wouter
de koppeling van je Fleischmann lok is voor inderdaad een kortkoppeling , en kun je eventueel vervangen door een haak koppeling .
Pas wel op , het is niet alleen het eruit halen van het pennetje en de koppeling naar voren eruit halen. Daarachter zit een klein veertje ( bladveertje ) die in een uitsparing valt achter je koppeling , deze moet er ook weer goed in zitten anders staat je koppeling niet meer recht . Dus voorzichtig met de koppeling eraf halen . Als ik je achter koppeling zo op de foto zie is hier het veertje er al uit daarom staat de koppeling niet recht maar staat nu naar beneden ( wat dus niet hoort). Deze veertjes zijn los te koop  in de handel. Dit is eventueel het onderdeel nummer , kun je zelf op maat knippen : Fleischmann 6522 - RICHTFEDER
vr groet Arie

henk:
En op je tweede vraag. De beugelkoppeling was de meest voorkomende koppeling in de zin dat ze allemaal op dezelfde manier werkten: vaste pin, beweegbare beugel. Maar de uitvoering was vaak net verschillend en dat merk je nu. Vooral de groote van de beugel liep nogal uiteen en dan kan je eigenlijk maar één beugel vasthaken en niet twee. Toch lijkt me dat ook die Fleischmann van beugelkoppelingen voorzien de eenvoudigste en minst slechte oplossing is. Het alternatief is overal een moderne koppelschacht op prutsen en dat is complexer.

trabiarie:
Hallo Wouter
Zit aan de voorkant van je lok niet een z.g.n nem schacht  ,  het is op de foto moeilijk te zien , dan kun je de profi koppeling er zo uittrekken en er een steek haak koppeling inzetten.

phdirk:
Hallo Wouter en Trabiarie,

Op het locje zitten geen NEM-schachten. De koppelingen zitten met een pennetje aan het frame. Je moet dus op zoek naar de juiste vervangende koppeling.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie