Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
Welke TAMS decoder heb ik? door heuvelbaan
Vandaag om 11:48:57
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
  

Auteur Topic: Achtergrond zelf maken  (gelezen 13601 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Achtergrond zelf maken
« Gepost op: 19 juli 2020, 10:32:25 »
Enkele weken geleden zag ik in het topic Onlangs gespot-gefotografeerd een hele mooie foto gemaakt door GerardvV. met de tittel "Een mooie zomerdag"

Whow, dat zou een mooie achtergrond zijn dacht ik zo en uite dit naar Gerard. Prachtige foto, bijna jammer dat er een trein op de achtergrond rijd :-\.

https://flic.kr/p/2jereZp

Geen probleem voor Gerard, hij stuurde een serie jpg's op de zelfde plek gemaakt, echter zonder trein op de achtergrond (y). Nu is mijn oudste zoon Martin, die een grafische opleiding heeft en in Canada woont, erg handig met fotoshop. Maar dan moet eigenlijk raw foto's hebben zegt hij :-\. Ook geen probleem voor Gerard, hij is er nog een keer langs gegaan en heeft een hele serie geschoten die min of meer achter elkaar passen. Via WeTransfer de hele serie in een zip bestand van Gerard binnen gekregen en dit weer naar Martin in Canada gestuurd.

Na een weekje kwam het eerste resultaat, 2m x 30cm en er gaat nog meer komen. Martin heeft er een mooie panorama achtergrond van gemaakt in jpg om het even snel te kijken en in TIF om het af te laten drukken of plotten op doorlopend papier. De draden van de hoogspanningsmasten en de bosjes lopen netjes door (y).
Hier onder de JPG (ook weer verkleint ivm de upload naar de plaatjesserver).



Ik wacht nu op de verdere serie uit Canada.
Wordt vervolgt  ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2020, 10:38:52 »
Ik ben bereid ze aan te bieden op de Beurs Houten.

Ik ga ze echter niet inkopen, maar afhalen is dan de optie.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2020, 10:56:10 »
zoveel werk maken ban het origineel, en dan af laten drukken op papier  ???
Afdrukken op plaatmateriaal is de mooiste en snelste oplossing
En hoezo moet het perse een Tiff zijn om af te laten drukken ? Jpg op 150 dpi is al scherp zat, of wegzetten in een Pdf m maatvast te zijn
Plotten lijkt me wat lastig  :) in de branche wordt met plotten bedoelt het  snijden of tekenen van vectorlijnen
Achtergrond is altijd Full color
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6087
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2020, 11:10:08 »
Ik plak mijn papieren fotoachtergrond op zelfklevend oprolbaar parket ondertapijt. De achtergrond blijft rechtop staan en kan in mooie gebogen vorm gebruikt worden op mijn modulebak. Nog fraaier zou zijn als de foto’s rechtstreeks geprint zouden kunnen worden op een dergelijk materiaal.

Gr, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3390
    • modulebaan.nl
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2020, 14:17:19 »
zoveel werk maken ban het origineel, en dan af laten drukken op papier  ???
Afdrukken op plaatmateriaal is de mooiste en snelste oplossing
En hoezo moet het perse een Tiff zijn om af te laten drukken ? Jpg op 150 dpi is al scherp zat, of wegzetten in een Pdf m maatvast te zijn
Plotten lijkt me wat lastig  :) in de branche wordt met plotten bedoelt het  snijden of tekenen van vectorlijnen
Achtergrond is altijd Full color

Wat voor plaatmateriaal zou je adviseren? En zou dergelijk plaatmateriaal ook geschikt zijn voor een achtergrond van 60 cm hoog en 280 cm lang, opgesteld in een halve cirkel?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2020, 14:41:09 »
Plotten gaat wel degelijk. Heb voorheen als systeembeheerder bij gemeente Kerkrade gewerkt, daar hadden ze een plotter voor de luchtfoto's. Gewoon een rol papier en 4 tanken inkt, dacht dat het een epsonplotter was. Stond daar op de repro.
Op deze maat is het niet echt nodig om hem als vector formaat te maken, je gaat het niet opblazen tot vrachtwagen grote toch??
Zoals gezegd, de overige foto's die door Gerard gemaakt zijn moeten ook nog verwerkt worden tot een aansluitende panorama foto(s). Kan nog ff duren.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2020, 16:34:14 »
Nope. Eigenlijk is plotten met een pen (of mes, laser etc) van coördinaat naar coördinaat gaan (vector dus). Vroeger toen er nog geen printers waren (misschien een matrixprintertje) kwamen de eerste plotters die vooral bouwtekeningen etc. tekenden, vooral gebruikt voor/door architecten, kadaster, etc. Een soort van groot uitgevallen cameo dus. Dus werden de tekeningen geplot, Het materiaal gaat ook heen en weer, in tegenstelling tot een printer, hier gaat de printkop van links naar rechts vv en het materiaal alleen naar voren. Totdat er printers op grootformaat kwamen maar de mensen die er altijd mee werkten bleven het begrijpelijk gewoon plotten noemen.
Printbestanden zijn ook nooit vectorbestanden, de RIP (veredelde printerdriver) zet vector om naar bitmap. Een foto die op een vrachtwagen moet, wordt ook niet omgezet naar vector bestanden, je moet juist uitgaan van een foto met genoeg resolutie, 150 dpi is inderdaad prima.
Daarom wil Martin de foto's ook RAW hebben, hoogst mogelijke resolutie en alles zoals witbalans, belichting etc. is nog aan te passen. 3 meter achterwand is al een foto van 300/2.54*150=bijna 18.000 pixels breed.

René
René

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2020, 20:01:08 »
150 dpi vind ik weinig.
300 dpi is de meest ge-eigende en meest nauwkeurige voor ons mensen print/plotwerk.

Al mijn grafisch werk (bv de kalender) is 300 dpi.
hoger naar 600 dpi is niet nodig. Daar veel printers/plotters toch terug vertalen naar 300.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2020, 20:36:46 »
300dpi wordt vaak genoemd, maar dat is fout, dat is een resolutie die door printers gebruikt wordt, dpi staat voor dots per inch. De meeste printers kunnen alleen met een aantal vaste kleuren printen, en tussen tinten worden gemaakt door verschillende gekleurde stippen in een raster te printen. Dus wat eigenlijk bedoeld wordt is 300 ppi (pixels per inch).  Dat wordt dan door de printerdriver omgezet in een rasterpatroon van stippen, dus meestal laat je de printer printen op 1200/1440 (of hoger) dpi.
Overigens is 300 ppi voor het plaatje niet nodig. 2 zaken spelen daar een rol in, de afstand waarop je de print bekijkt en het materiaal waarop geprint wordt. Ik ben zelf al ruim 15 jaar aan het printen met inkjet printers en op mat papier geeft hogere resoluties dan 200-220ppi geen extra scherpte. En dan heb ik het over afdrukken die je op de hand bekijkt. Als de afstand tot de afdruk groter is dan zijn ook lagere resoluties (150-180ppi) prima te gebruiken.
Niet onbelangrijk, als de afdruk 60cm hoog moet zijn, heb je wel minimaal een 24inch printer nodig, en heb je een printshop nodig met alle kosten die daar aan verbonden zijn.

Ik heb zelf ook mijn achtergronden geprint, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222126019#msg3222126019, daar heb ik de lucht niet uitgeprint, zodat ik de achtergrond kon uitknippen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2020, 22:04:36 »
Ik ben blij, dat ik het voor mijn opdrachtgevers in 300 dpi kan uitwerken en kan laten printen/plotten.

Ach, ik ben ook maar een leek.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2020, 22:23:53 »
Ronald

ik denk niet dat je een leek bent, maar als je een tekening maakt en je geeft daar de resolutie voor op, staat daar pixels of dots? Adobe photoshop, geeft als default aan 300 pixels per inch (geen dpi). Voor jouw en mij is het misschien allemaal vanzelfsprekend, ook ik bezondig me aan het gebruik van dpi, maar het kan voor beginners erg verwarrend zijn. Ik ben ook actief in een fotoclub, en het verschil tussen printer- en foto resolutie is voor nieuwe leden vaak enorm verwarrend, dan horen ze, foto's moeten in 300dpi, dus wordt de printer op 300dpi ingesteld, resultaat onscherpe en korrelige foto's. Nee zet de printer op 1200 of 1440dpi, ja maar dan wordt de foto zo klein.
Kortom het kost nieuwe leden nog wel eens moeite om dat uit elkaar te houden en de onderlinge relatie tussen de pixels per inch van de foto en de dots per inch van de printer te begrijpen. Vandaar mijn opmerking.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2020, 23:11:01 »
Ok, laten we maar terug gaan naar de vraagsteller, want er worden weer dingen bij gehaald die en niet kloppen, en niets met de vraag te maken hebben.
hoe het in de volksmond genoemd wordt of hoe het vroeger heette, dat is nu niet zo boeiend
Ruud wil een groot formaat print, en dan ga je naar een bedrijf die grootformaat FULL COLOR kan printen, niet naar iemand met een plot machine, of iemand met heel veel A4tjes die hij kan printen
Vervolgens zeg je de maat en en lever je de foto's aan, in JPG of PDF in een minimaal formaat van 72 Dpi op ware groote
Vector komt er geheel niet aanpas want het is enkel een foto
ter voorbeeld, als ik een grote melkwagen beletter met het grote Leerdammer logo, dan heb ik 1 PDF bestand, ware grootte 560x120 cm, als 1 sticker
de letters zijn vector met spot kleuren, de kaas erachter is een full color pixel bestand, gemaskerd met een ronde vector, het geheel is gedupliceerd en heeft een contour lijn in cutkleur.
Uitgebreider en makkelijker kan ik het niet uitleggen

Het kan op papier, als je dat mooi vindt, moet je dat gewoon doen, maar het kan gewoon veel strakker en langer houdbaar

Maar als er bij mij een klant binnen komt, en hij zegt ik heb een sticker nodig vraag i full color of gesneden letters, plotteren wordt niet eens meer genoemd, behalve door een paar gepensioneerde die vroeger met zo'n tekenplotter hebben gewerkt bij de gemeente werken ofzo
Het principe is hetzelfde, maar in mijn grafische wereld wordt dat echt niet meer zo genoemd, en foto's plotten al helemaal niet
PPi bestaat inderdaad ook, maar wordt in  GROOTFORMAAT FULL COLOR PRINTING niet gebruikt, dat is een beeldscherm resolutie die wordt gebruikt voor kleien afdrukken, zoals kaarten, foto's en... kalenders.
Mvg Marty,

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2020, 23:17:51 »
Houd Marty in achterhoofd voor achtergrond... (y)









Maar dat wist ik eigenlijk al wel. ;)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2020, 02:29:19 »
Hallo Ruud:

Prachtig mooie foto voor een achtergrond! Felicitaties voor Gerard als fotograaf en voor Martin voor het photoshoppen.

Dit topic heeft me er aan herinnerd dat ik nog verslag moest doen van m´n eigen achtergrond experimenten. Dat heb ik dus net in mijn draadje bijgewerkt. Hier even de details: De foto is een panorama van 4 foto´s die ik in Photoshop aan elkaar heb geplakt. Het werd een TIFF bestand van 9100 pixels breed, en dat is 300 cm breed uitgeprint. Komt dus uit op 77 ppi (pixels per inch). Wat wazig als je met je neus er bovenop gaat zitten, maar als achtergrond vind ik het prima.

Groeten uit Colombia,

Joost


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Achtergrond zelf maken
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2020, 09:12:00 »
Ik heb het even nog achter me gehouden.
(uit zakelijk oogpunt)

Hebben jullie al contact gehad met PeArd?
Ik weet zeker dat Ed jullie kan ondersteunen/printen eventueel
Hij is fotograaf en heeft zelf al veel achtergronden uitgewerkt.

Wellicht neemt hij op in zijn assortiment???
Hij laat ook op karton achtergrond uitwerken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.