Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
Vandaag om 15:03:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 14:23:48
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Bert van Gelder
Vandaag om 14:03:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:57:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 13:04:45
Raadplaatje door rjr
Vandaag om 12:44:04
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 12:31:47
Afsluitdoppen voor tankwagons? door TonM
Vandaag om 12:25:05
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 12:15:08
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:48:41
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 11:34:06
Ledverlichting aansluiten door Ronaldp
Vandaag om 10:52:12
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 10:51:35
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Karst Drenth
Vandaag om 10:45:37
VERPLAATST: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer door 44
Vandaag om 10:39:26
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 10:28:53
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 10:09:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door spoorijzer
Vandaag om 09:56:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 09:11:05
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:54:32
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:04:56
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
20 september 2020, 23:44:54
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 september 2020, 22:36:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 september 2020, 21:58:24
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
20 september 2020, 21:05:36
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
20 september 2020, 20:39:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 september 2020, 20:18:22
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
20 september 2020, 19:49:11
  

Auteur Topic: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900  (gelezen 12429 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #180 Gepost op: 14 augustus 2020, 19:23:56 »
Leen,

Jouw visie: wat moet er nog anders/kan beter?
Met groet,

Ger.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10503
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #181 Gepost op: 14 augustus 2020, 19:43:13 »
Allereerst vind ik het geweldig wat jullie aan het doen zijn, het is gewoon genieten! Dit maak je in deze tijd bijna niet meer mee, en Ronald levert een mooie extra dimensie aan het messing/witmetaal bouwen.  (y)
De foto's zijn altijd meedogenloos en zoals ik het op jouw foto's kan zien is de bovenste helft van de voorkant van de nieuwe cylinder nog net iets te weinig bol. Het is maar een frutje, maar je kan er nu nog iets aan doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2020, 19:49:24 door St00mboy »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #182 Gepost op: 14 augustus 2020, 19:54:46 »
Leen,

Jij bedoelt dit:



Je zegt het zelf al, foto's zijn meedogenloos, allicht dat deze foto er een ander licht op werpt. Het rode lijntje is denk ik wat jij bedoelt? Maar zie het verschil met de eerste versie: al véél boller.

Als ik het boek nasla lijkt het ook net alsof er verschillende cilinderbekledingen gebruikt zijn. Dat zal niet zo zijn. Op de ene foto lijken ze heel vlak, en op de andere foto lijken ze zelfs nog boller dan dat we nu hebben.

En ja, Tom heeft het aangeslingerd, en Ronald zet onze ideeën om in teken- en print resultaat. Dat maakt het haalbaar. En daar zijn we heel blij mee. Dit is bijna niet uit een blok messing te vijlen...

Straks het definitieve ontwerp in messing. Met -als het aan mijn ligt- nieuwe, losse grote deksels. De kleinere bovenin zijn wat mij betreft prima te gebruiken.

Laat maar weer weten!
Met groet,

Ger.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10503
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #183 Gepost op: 14 augustus 2020, 21:01:38 »
Ja, het klopt dat ze niet allemaal 100% supergelijk zijn, maar de foto op de vorige pagina is m.i. een mooie referentie voor de "ideale" cylinder. De S-curve zit er op die foto heel duidelijk en mooi in, en op de foto's lijkt het dat jullie die nu bijna getroffen hebben. Bovenaan kan het m.i. nog iets beter en dan de bolling zelf. Maar goed, het is een keuze welke bolling je er zelf in wil zien en op dit moment ben jij degene die de nieuwe cylinder echt live met de prototype foto's kan vergelijken. En op een gegeven moment zie je misschien van de bomen het bos ook niet meer.
Het lijkt me dat je op een gegeven moment samen moet uitmaken dat het nu goed genoeg is en om jullie te helpen heb ik nog wat foto's van 3900-cylinders voor jullie gemaakt. Die ene vlakke heb ik er niet bij gedaan, want dat leek net een cylinder van een 3800. O, en het zijn niet allemaal verschillende loks hoor, no. 3922 staat er sowieso een paar keer op en sommige foto's zijn niet scherp:






































De foto's zijn uit het boek Stoomtractie bij de NS. Ik heb ze zo goed mogelijk onherkenbaar gemaakt.
Hopelijk helpt het jullie.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 11:41:06 door St00mboy »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #184 Gepost op: 14 augustus 2020, 21:48:27 »
Iets naar beneden halen is geen probleem.

Hierbij de laatste uitwerking (zie ook hiervoor)


de linkse heeft de vorm van de tekening ook hiervoor getoond. Dat zou hem moeten zijn...

 

Dat is het uitgangspunt van Tom. De derde is nu getoond op de foto's. De kleur geeft de aanpassing aan van de vorm.
Jullie mogen het zeggen.

Toch nr 4?     Gerke kan ze allemaal tonen. Hij heeft ze.
En daar is deze sessie voor graag alle 4 dus op foto?

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2020, 21:51:58 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #185 Gepost op: 14 augustus 2020, 22:07:18 »
Ik ga straks nog ff proberen nr 4 erop te zetten.
Met groet,

Ger.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #186 Gepost op: 14 augustus 2020, 22:12:05 »
en morgen de andere twee? nr 1 en 2

Gaat om te tonen aan de anderen hoe deze eruit zien.
Als vergelijking tussen de 4 probeersels.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #187 Gepost op: 14 augustus 2020, 23:17:19 »
Zo, nog even de andere blokjes schoon gemaakt en op de foto gezet.

Het vergelijk op de loc is niet te zien. Ik heb het anders gedaan:

Nummer één en vier op elkaar gelegd. Vier onderop, één erboven. Dan is het verschil in buitenlijn het best zichtbaar:



Het smalle randje is het verschil. Met recht een subtiel detail. Nummer één en twee vallen wat mij betreft af omdat deze te "plat" zijn.

Nu nummer drie en vier op de loc:

Links nummer drie, rechts nummer vier:



Nummer drie en profil:



Idem, nummer vier:



En beiden met een winkelhaakje erlangs:





Heb er even een blauw achtergrondje bij gezet in de hoop dat de contouren zo wat beter te zien zijn.

Allicht nummer vier ook opleuken met de deksels en leibanen?  De trits foto's van Leen doen mij twijfelen of nummer vier misschien toch de beste is?

Welke voorkeur hebben jullie? Lees het graag hier terug!
Met groet,

Ger.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #188 Gepost op: 15 augustus 2020, 08:58:01 »
Ik laat het aan jullie over.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #189 Gepost op: 15 augustus 2020, 09:18:13 »
Eerst wil ik jullie feliciteren met de uitdaging en de vorderingen, echt top. (y)

Als ik zo naar de originele foto's kijk van de cilinders valt mij op dat er toch kleine verschillen in de ronding zit.
Zo zie ik dat de cilinder op foto 6 tussen de schuif en de cilinder vlak lijkt.
Daar in tegen is op foto 12 duidelijk te zien dat de ronding doorloopt. ::)

Ik ga er dan ook vanuit dat wat goed lijkt ook goed is.

Ook is het zo dat in die periode alles met de hand werd gemaakt, en dus verschillen gewoon waren.

Succes met de vorderingen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #190 Gepost op: 15 augustus 2020, 09:39:32 »
Ja Kees, die verschillen meen ik ook te zien. Maar wie zal het zeggen? In het boek wordt negens gewag gemaakt van verschillende bekledingen. Maar zo zijn er meer subtiele verschillen. Zo heeft Tom ook uitgevonden dat de zandkistuitloop die aan de achterzijde van de cilinder zat twee uitvoeringen had. Een wat hoekiger en een wat rondere uitvoering.
Zoals altijd: welke keuze maak je? Ik ga niet weer de dilemma's doorkauwen die bij elke nieuw model bespreking de revue passeren. Er staan genoeg voorbeelden alhier op het forum. Neemt niet weg dat ik (en Tom ook) de mening van de volgers van dit draadje op waarde weet te schatten.
Dus zeg het maar: nummer 3? Of toch nummer 4?
Of zijn er mensen die zeggen: "nee man, dat moet véél vlakker, dus nummer 1 of 2!" Allicht 2 uitvoeringen die alleen qua bolling van elkaar verschillen? Wat mij betreft ook een optie. We zijn nu toch bezig!  ;D

Ik ben benieuwd en lees het graag.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5316
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #191 Gepost op: 15 augustus 2020, 09:39:40 »
Goed,

Vergelijkje met DJH en TOGERO (;D)  cilinder:








Let op de veel kleinere uitstulping van de cilinder t.o.v. de voetplaat. Dat is flink winst. Ik moet eens in het boek gaan spitten hoe dat in de werkelijkheid zat. Of de cilinders binnen de of gelijk met de voetplaat vielen. Ook de vorm is naar mijn mening meer dan goed getroffen.  (y)

Morgen met de cilinderdeksels aan de slag.

Ook blij met de H.N., overigens.  :-X
Goeiemorgen!

Kijk, da's een mooie vergelijking. Ik zie hier een mm of 2 winst, dus da's in de goede richting. Voor mij blijft het te bol, ik vind de wat rechtere (dus zonder dat ze aangezet zijn) cilinders natuurgetrouwer overkomen. Daarnaast steekt het voor mij nog te ver onder de voetplaat vandaan. Ik zou dus kiezen voor een 1 mm smaller cilinderblok dan degene die er op de foto op zitten. T.o.v. het origineel van DJH scheelt dat dan zo'n 6 mm in de breedte.

Maar goed, ik beoordeel nu van foto's, ben 2 weken weg, dus zal als ik thuis ben er ook eens naar kijken.

Die foto's van Leen laten het mooi zien, er is veel afhankelijk van lichtval, maar ik kan me soms niet aan de gedachte onttrekken dat er 2 versies cilinderblokken waren. Dat zie je ook bij de hele serie 3900'en, er zitten tussen de onderlinge loc's veel verschillen, zoals waspluggen/wasluiken, 2 verschillende varianten van de uitloop van de zandstrooileiding, elke keer andere handrails, etc. Dus wie weet ook in de cilinderblokken.

Hoe dan ook, de ène millimeter omhoog plaatsen heeft wel het gewenste effect, zo is het goed voor de rijvaardigheid, zonder aan 'looks' in te boeten. Mooie winst dus.

Qua finetunen zijn we er bijna, dus het ontwerp heeft met die naar buiten geplaatste leibanen zeker kans van slagen. Mooi dat het zover komt nu, hulde aan Ronald voor de ontwerpen

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #192 Gepost op: 15 augustus 2020, 09:41:07 »
Posten 2 seconden na elkaar. Heerlijk, diezelfde gedachtes.  ;D
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1841
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #193 Gepost op: 15 augustus 2020, 20:52:55 »
Zo,

Voor de volledigheid ook cilinder nummer één geplaatst. Zit rechts op de foto. Platter, en binnen de voetplaat.



En onder een hoek:



Ik vind 'm te vlak. Wederom benieuwd naar ieders mening. Voor de duidelijkheid: links mijn idee van de cilinder, rechts het idee dat Tom erbij heeft.

@ Ronald: even voor mijn beeldvorming: hoe ga je de leibanen die 0,5 mm laten zakken, zodanig dat de onderlinge afstand gelijk blijft? Cilinder íets naar beneden toe verlengen?
Met groet,

Ger.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #194 Gepost op: 15 augustus 2020, 21:33:58 »
Ik denk hetzelfde effect, alsdat jij een stukje karton gaat aanbrengen tussen de cilinder en de voetplaat.
Karton met een dikte van 0,5 mm,

De leibanen naar beneden stellen betekent ook dat de centraal gelegen hoofdcilinder naar beneden gaat.
En de bovenste cilinder gaat dan ook mee (0,5 mm lager).

Inderdaad de cilinder als geheel wordt dan langer en zakt daarmee 0,5 mm.

Maar je had toch genoeg speling? of gaat deze nu weer naar 0 (geen speling)?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)