Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900

(1/86) > >>

Tomasso:
Goed, er is iets waar ik al jaren tegenaan loop bij de 3900 van DJH/Modelloco. De loc is vrij aardig als je je neerlegt bij de tig onvolkomenheden die het model heeft, maar 1 ding wat me uitzonderlijk stoort zijn de cilinderblokken. Droopy zou jaloers zijn op zulke hangoren:



In het echt zitten de cilinderblokken onder de voetplaat en oogt de machine veel slanker. Daarnaast hadden de cilinderblokken een kenmerkende vorm. Hier een foto van het echie:



Ik heb er lang en breed over nagedacht, dingen uitgedacht en bekeken en ik geloof dat het mogelijk is om er mooiere cilinderblokken voor te ontwikkelen zonder dat er bijzonder veel aan rijvaardigheid wordt ingeboet.

Dat betekent dat er nieuwe cilinderblokken ontworpen moeten worden en nieuwe deksels, omdat het de bedoeling is om de leibanen iets meer naar buiten te plaatsen.

Nu ben ik helemaal niet thuis in dat 3D tekenen en print gebeuren, maar ik zag laatst 3D geprinte messing draaistellen en die zagen er verbluffend mooi uit.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die er handig in is om dit uit te tekenen in 3D, waarbij de vorm er goed in zit, maar waarbij vooral ook de rijvaardigheid van het model voorop staat.

De vraag is dus, is er iemand die er handig in is om zoiets uit te tekenen, zodat het te printen is in messing? Volgens mij wordt het een regelrechte hit voor alle 3900 bouwers en misschien is het een kleine stap voor de mens, but a giant leap for mankind... of zoiets...

Carel Ruysink:
Ik ben nog niet zo ver in 3D anders zou ik het meteen voor je doen.
Je zit een beetje vat aan het feit dat middellijn cilinders in het verlengde drijfstangen moet zitten. wellicht dat je als meestermodelbouwer daar wat kan winnen met verjongen op aandrijfpennen, drijsfstangdikte en weet ik waar maar wellicht ook iets in een spatje verkleinen in de cilinderdiameter. Daar kan in model ook heus wel wat af. Dan krijg je ook iets meer van een wat slanker en hoger cilinderblok zoals op de 1:1 foto.
Lijkt mij het minst opvallende compromis.
Sterkte en succes,

Carel

Het ding was zeer thuis in Nijmegen dus staat ook nog op het wensenlijstje (ik hoop dat ik daarom honderd wordt  ;D )

Tomasso:
Dat hoop ik ook Carel.

Hoe dan ook, er valt zeker winst te behalen, ook door dit soort kleine compromissen. Alles bij elkaar levert dat een heel acceptabel cilinderblok op wat veel beter oogt, maar nog steeds prima functioneert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

MOVisser:
3D tekenen zal geen probleem zijn.
De tijd die het neemt en dan daarna het aantal afnemers doet mij beslissen hier geen tijd in te gaan steken.

Als er personen zijn die een goede basis neerzetten en daarna nog mijn hulp nodig hebben.
Kom maar op.

Ik heb intussen voor velen al de "eraf-vallende" onderdelen van ICR uitgewerkt.

Ronald Visser

Tomasso:
Voor mij dus wel, ben daar totaal niet in thuis. Kan natuurlijk wel afmetingen doorgeven en een soort van schets maken, maar dan is het uiterste van mijn zeer beperkte kennis toch wel gevergd

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie